„A Tanács és az Európai Parlament között a mai napon létrejött ideiglenes politikai megállapodás biztosítani fogja, hogy a súlyos közúti közlekedési jogsértést elkövetőket hamarosan az Unió egészében felelősségre vonják, függetlenül attól, hogy e jogsértéseket melyik tagállamban követték el.
A jelenlegi szabályok értelmében azok a tagállamok, amelyek nem egy adott vezetői engedély kiállítói, csak a saját területükön korlátozhatják a súlyos közúti közlekedési jogsértők járművezetési jogát. Csak az a tagállam korlátozhatja a járművezetési jogot az EU egészében, amely a vezetői engedélyt kiállította. Ennélfogva jelenleg ha egy járművezető a vezetői engedélyt kiállító tagállamtól (a továbbiakban: a kiállító tagállam) eltérő tagállamban (a továbbiakban: a jogsértés helye szerinti tagállam) súlyos közúti közlekedési jogsértést követ el, előfordulhat, hogy az elkövető a jogsértés helye szerinti tagállamban nem vezethet járművet, de az EU-ban bárhol továbbra is igen.
Azon új szabályok értelmében azonban, amelyekről a mai napon megállapodás jött létre, a jogsértés helye szerinti tagállamnak tájékoztatnia kell a kiállító tagállamot a járművezetéstől való eltiltás érvényesítéséről. Ezt követően a kiállító tagállam – meghatározott feltételek mellett – köteles lesz hasonló, járművezetéstől való eltiltást érvényesíteni az elkövetővel szemben, ezzel az EU egészére kiterjesztve annak hatályát.
A járművezetéstől való eltiltásnak az EU-ban való végrehajtására vonatkozó különös szabályok
A megállapodás tárgyát képező irányelv elő fogja segíteni valamennyi úthasználó magas szintű védelmének a biztosítását az Unióban, biztosítva az olyan súlyos közlekedési bűncselekmények miatt elrendelt járművezetéstől való eltiltás végrehajtását, mint például:
- ittas állapotban vagy kábítószer hatása alatt történő járművezetés,
- sebességhatár túllépésével kapcsolatos jogsértések,
- vagy olyan magatartás, amely sérti a közúti közlekedési szabályokat és mások halálát vagy súlyos sérülését okozza.
Amennyiben a jogsértés helye szerinti tagállam legalább három hónapos időtartamra rendel el járművezetéstől való eltiltást a járművezetővel szemben, és a járművezető az e döntéssel szembeni valamennyi jogorvoslati lehetőséget kimerítette, a jogsértés helye szerinti tagállamnak a vezetői engedélyekkel kapcsolatos információk uniós hálózatán (RESPER) keresztül szabványos tanúsítvány felhasználásával értesítenie kell a kiállító tagállamot.
A kiállító tagállam ezt követően – lehetőség szerint – az értesítés kézhezvételétől számított 20 munkanapon belül értesíti a járművezetőt, és dönt arról, hogy végrehajtja-e az eltiltást.
Bizonyos esetekben, például ha a kiállító tagállam okkal feltételezi, hogy a járművezető meghallgatáshoz való jogát nem tartották tiszteletben, a kiállító tagállam dönthet úgy, hogy mentesíti a járművezetőt, és nem vezet be hasonló, járművezetéstől való eltiltást.
Következő lépések
Az ideiglenes megállapodást most jóvá kell hagyniuk a tagállamok Tanács keretében ülésező képviselőinek (Coreper), valamint az Európai Parlamentnek, majd a jogász-nyelvészi ellenőrzést követően a szöveget mindkét intézmény hivatalosan is el fogja fogadni.
Háttér
A közúti közlekedés biztonságára vonatkozó szakpolitika egyik fontos eleme az EU-ban elkövetett közúti közlekedési jogsértések miatt elrendelt szankciók következetes érvényesítése. A személyek szabad mozgása és a nemzetközi közlekedés ebből eredő növekedése következtében a járművezetéstől való eltiltást egyre több esetben nem az a tagállam rendeli el, amely a vezetői engedélyt kiállította. Ezeket az eltiltásokat azonban jelenleg csak abban a tagállamban érvényesítik, ahol a közlekedési jogsértés történt. 2019-ben emiatt a határokon átnyúló jogsértések mintegy 40%-át viszonylag büntetlenül követték el.
A közlekedési miniszterek 2017. márciusi vallettai nem hivatalos találkozóján az uniós tagállamok cselekvésre szólítottak fel a külföldi illetőségű járművezetők járművezetéstől való eltiltásának kölcsönös elismerése tekintetében.
Az Európai Bizottság közúti közlekedésbiztonsági csomagjának részeként a Bizottság 2023 márciusában javaslatot tett a járművezetéstől való eltiltásról szóló irányelvre, hogy megszüntesse a vezetéstől való eltiltás EU-n belüli végrehajtása terén fennálló hiányosságokat.
A közúti közlekedésbiztonsági csomag a járművezetéstől való eltiltásról szóló irányelv mellett tartalmazza a vezetői engedélyekről szóló irányelv aktualizálását, valamint a közúti közlekedésbiztonságot veszélyeztető közlekedési jogsértésekre vonatkozó információk határokon átnyúló cseréjének elősegítéséről szóló irányelv módosításáról szóló irányelvet.
”
Forrás:
A járművezetéstől való eltiltás végrehajtása az EU-ban: a Tanács és a Parlament ideiglenes megállapodásra jutott; Európai Unió Tanácsa; 2025. március 25.