Skip to main content

„A Balaton Vízparti Tervének második véleményezésére 2025. március 31-ig van lehetőség. Tegye meg észrevételeit, ehhez kívánunk néhány szempontot adni cikkünkben.

A társadalmasításra bocsátott települési térképek és a BATÉK normaszövege két munkarésszel egészült ki. Környezeti vizsgálat és Natura 2000 hatásbecslés készült. Ezek rávilágítottak, hogy még kevésbé ajánlható elfogadásra a terv, mint amit augusztusban láttunk. Egy területi tervnek először a megalapozó vizsgálatait kellett volna elkészíteni, koncepciót alkotni a cél tekintetében, s ehhez alakítani a tervezést. Ez teljesen felborult, a már bemutatott tervhez készültek el a vizsgálatok.

Az ÉKM kommunikációjában hangsúlyos, hogy jelentősen növekedett a szigorúbb szabályozással érintett terület. A csökkenésről már nem szóltak, ugyanakkor a Környezeti vizsgálat a szigorúbb szabályozás alól kikerülő területeket is bemutatja. Elfogadhatatlan, hogy a vízparthoz közeli területek kikerüljenek a korábbi tervezési területből. A tervezők javaslatokat tettek nemcsak a parttól való minimum távolság meghatározására, hanem újabb területek bevonására is.

Megkérdőjelezésre került a terv területi hatálya. Így a terv elfogadhatatlan!

A BATÉK azon állítása, hogy a terv a tó terhelhetőségét figyelembe veszi, nincs alátámasztva! A tó terhelhetőségének korlátaira sok éve figyelmeztet a Balatoni Limnológiai Kutatóintézet és a Balaton-felvidéki Nemzeti Park, mértéke soha nem került vizsgálat alá. A BLKI igazgatója 2024. szeptemberében kutatási eredményeiknek fő megállapítása, hogy a tó vízminősége romlik, mely az emberi beavatkozásokra vezethető vissza, mint a beépítés, a vízszint emelése és a szennyezés. A tó egész területe napjainkban ismét eutróffá vált.

Megismétlődnek a 70-es évek problémái, az alga pupuláció növekedését, a nádpusztulást, a halpusztulást már láthattuk 2019-től, de növekedett a víz sótartalma és átlaghőmérséklete is. A tó használatát, hasznosítását ezer érdek feszíti, de mindezek alapja a megfelelő vízminőség! Helyesebb volna ebben a helyzetben a még be nem épített területre teljeskörű építési-, a kikötőkre bővítési tilalmat bevezetni! Minden haszonhúzó elveszti a bevételeit abban a pillanatban, amikor a tó zöld algaszőnyeggé válik.

A környezeti vizsgálat összefoglalója is felveti, hogy a még be nem épített, illetve ún. továbbtervezést igénylő területek (TIT) beépítésére valóban szükség van-e? Ezek beépítetlen területfelhasználásba sorolásával meg lehetne állítani további beépítést. A Magyar Építési Törvény szerint a 7 évnél régebben keletkezett építési jogok kártalanítás nélkül visszasorolására lehetőség van.

Közérdekű javaslatunk, hogy a még be nem épített vízparti területeket a Vízparti Terv sorolja vissza be nem építhető, jelenlegi funkciója szerinti területfelhasználási kategóriába.

Elfogadhatatlan, hogy a Balaton Vízparti Terv hatálya alá eső területén kiemelő kormányrendelet, vagy az Országos Főépítész és a Balatoni Főépítész közösen, a szabályozástól eltérő engedélyeket adhasson ki!

Forrás:
Továbbra sem elfogadható a Balaton Vízparti Terve; Greenfo; 2025. március 28.