Skip to main content
energiaEurópai Uniófenntartható fejlődésgazdaságpolitikatechnikazöld átállás

Az Európai Bizottság lazítani kívánja az új gépjárművek 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási célértékeinek teljesítési követelményeit

Szerző: 2025. április 6.No Comments

„Az Európai Bizottság ma előterjesztett egy javaslatot, amellyel célirányosan módosítani kívánja az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokat megállapító rendeletet. A módosításnak köszönhetően a 2025–2027-es időszak szén-dioxid-kibocsátási célértékeit rugalmasan is teljesíteni lehetne.

A javaslat az európai gépjárműiparra vonatkozó ipari cselekvési tervnek a részét képezi, melyet a Bizottság 2025. március 5-én fogadott el. A cselekvési terv kidolgozására a gépjárműipar jövőjéről szóló stratégiai párbeszédet követően került sor, amelyet Ursula von der Leyen elnök 2025. január 30-án indított. Az ágazat előtt álló legsürgetőbb kihívások kezelése érdekében e folyamat részeként mindenki előtt nyitott nyilvános konzultációt, továbbá számos vitát és megbeszélést tartottak az ágazat vezetőivel, a szociális partnerekkel és az érdekelt felekkel.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke így nyilatkozott: „Gépjárműiparunk, amely rendkívül innovatív, elindult a dekarbonizáció útján. Ezzel hozzájárul egyrészt az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez, ugyanakkor az is célja, hogy megőrizze versenyelőnyét a világpiacokon. A mai kezdeményezés lényege, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítsunk e kulcsfontosságú ágazat számára, ám ugyanakkor fenntartsuk éghajlat-politikai célkitűzéseinket is. Közösen be akarjuk bizonyítani, hogy a dekarbonizáció és a versenyképesség kéz a kézben is megvalósulhat.”

A javasolt rugalmassági intézkedés lehetővé teszi, hogy a gyártók 2025-re, 2026-ra és 2027-re kitűzött szén-dioxid-kibocsátási célértékeknek való megfelelését ne évente, hanem a hároméves időszak alatti teljesítményüket átlagolva bírálják el. Ez a megközelítés lehetővé teszi a gyártók számára, hogy az esetleges túlzott éves kibocsátásokat a hátralévő években a célérték túlteljesítésével ellensúlyozzák.

E rugalmasságnak köszönhetően az ipar könnyebben meg tudja őrizni a tiszta energiára való átállásba irányuló beruházási képességét, miközben a 2025-ös célkitűzés sértetlen marad, és az ágazat továbbra is jó úton halad a kibocsátáscsökkentés következő fordulója felé. Az uniós szintű célértékekre az EU közlekedési rendszerének fenntarthatóbbá tételéhez van szükség. Ezeket az értékeket betartva a közúti közlekedés tartósan arra a pályára tud állni, amely a kibocsátásmentes mobilitás 2050-ig történő megvalósításához vezet.

A Bizottság arra kéri a társjogalkotókat, hogy haladéktalanul jussanak megállapodásra erről a módosításról, mivel ez kiszámíthatóságot és jogbiztonságot teremtene a gépjárműipar és a beruházók számára.

További információk 

Az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások célirányos módosítása

A személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások

Sajtóközlemény: A Bizottság fokozza az európai gépjárműipar globális versenyképességét  

Közlemény: Ipari cselekvési terv az európai gépjárműágazat számára  

A személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások – szakpolitikai oldal

Idézet(ek)

„Gépjárműiparunk, amely rendkívül innovatív, elindult a dekarbonizáció útján. Ezzel hozzájárul egyrészt az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez, ugyanakkor az is célja, hogy megőrizze versenyelőnyét a világpiacokon. A mai kezdeményezés lényege, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítsunk e kulcsfontosságú ágazat számára, ám ugyanakkor fenntartsuk éghajlat-politikai célkitűzéseinket is. Közösen be akarjuk bizonyítani, hogy a dekarbonizáció és a versenyképesség kéz a kézben is megvalósulhat.” – Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke

„Amióta január végén elindítottuk a gépjárműipari stratégiai párbeszédet, szorosan együttműködünk az ágazattal a tiszta energiára való átálláshoz vezető úton. Ma további rugalmasságot biztosítottunk az előírások teljesítéséhez, ami azt mutatja, hogy nemcsak meghallgattuk, de meg is értettük, hogy mi a gond, és lépéseket teszünk azért, hogy leküzdjük a nehézségeket, miközben célunkból, a kibocsátásmentesség eléréséből nem engedünk. A hosszú távú beruházásokhoz elengedhetetlen, hogy az ágazatban kiszámítható körülményeket teremtsünk.” – Wopke Hoekstra, az éghajlatért, a nettó zéró kibocsátásért és a tiszta növekedésért felelős biztos

„Európa elkötelezett amellett, hogy támogassa a gépjárműipar átállását. A mai rugalmassági rendelkezés hozzá fog járulni az ipar beruházási képességéhez, miközben a szén-dioxid-kibocsátási célértékek általános ambíciószintje nem csorbul. Továbbra is szorosan együtt fogunk működni az iparral a múlt hónapban előterjesztett cselekvési terv kapcsán. A célunk az, hogy az európai autógyártók, beszállítók és kapcsolódó szolgáltatási ágazatok megőrizzék innovatív erejüket és versenyképességüket, és tartósan Európában maradjanak.” – Apósztolosz Cicikósztasz, a fenntartható közlekedésért és a turizmusért felelős biztos”

Forrás:
Az Európai Bizottság nagyobb rugalmasságot adna a gyártóknak az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó 2025-ös szén-dioxid-kibocsátási célértékek teljesítéséhez; Európai Bizottság; 2025. április 1.