„Az Európai Bizottság a mai napon bemutatta a ProtectEU elnevezésű európai belső biztonsági stratégiát, amelynek célja, hogy támogassa a tagállamokat, és képessé tegye az EU-t polgárai biztonságának garantálására. A stratégia ambiciózus jövőképet és munkatervet határoz meg a következő évekre, és ehhez hatékonyabb jogi eszköztár, fokozott információmegosztás és elmélyített együttműködés is járul.
A jelenlegi, megváltozott biztonsági környezetben és instabil geopolitikai helyzetben, ahol egyre nagyobb veszélyt jelentenek az ellenséges külföldi államok vagy államilag támogatott szereplők hibrid fenyegetései, az erős bűnözői csoportok gyors ütemben terjeszkednek, és a bűnözők és terroristák egyre inkább az online térben tevékenykednek, Európának felül kell vizsgálnia, hogyan kezeli a belső biztonság kérdését. Az Ursula von der Leyen elnök által a politikai iránymutatásaiban bejelentett stratégiának köszönhetően az Unió hatékonyabban reagálhat a belső biztonságát érintő hagyományos vagy újfajta fenyegetésekre.
A stratégia célja, hogy előmozdítsa a belső biztonsággal kapcsolatos szemléletváltást, és ennek érdekében a polgárokat, a vállalkozásokat, a kutatókat és a civil társadalmat bevonó, a társadalom egészére kiterjedő megközelítést alkalmaz. Az új kezdeményezések kidolgozása során a biztonsági szempontokat is érvényesíteni fogjuk, és egy új európai belső biztonsági irányítási keret fogja támogatni a stratégia végrehajtását.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke így nyilatkozott: „Biztonság nélkül nem képzelhető el nyitott és dinamikus társadalom és virágzó gazdaság. Ezért a mai napon elindítunk egy fontos kezdeményezést az olyan biztonsági fenyegetések hatékonyabb kezelése érdekében, mint a terrorizmus, a szervezett bűnözés, a növekvő kiberbűnözés és a kritikus infrastruktúránk elleni támadások. Megerősítjük az Europolt, és naprakész bűnüldözési eszközöket biztosítunk a bűnözés elleni küzdelemhez. De a kutatók, a vállalkozások, sőt a polgárok is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy mindenki számára nagyobb biztonságot teremtsünk.”
Az európai belső biztonsági stratégia a felkészültségi unióról szóló stratégiát és az európai védelemről szóló fehér könyvet egészíti ki, és a hamarosan működésbe lépő európai demokráciapajzzsal együtt átfogó keretet alkot. Célja, hogy az EU biztonságos, védett és reziliens legyen.
Fő célkitűzések és intézkedések
Új európai belső biztonsági irányítás
Az új fenyegetettségi helyzet szemléletváltást és a belső biztonság uniós megközelítésének továbbfejlesztését teszi szükségessé:
- a bizottsági kezdeményezések biztonsági és felkészültségi vonatkozásainak azonosítása a tárgyalási folyamat kezdetétől és a teljes tárgyalási folyamat során,
- a belső biztonsággal kapcsolatos rendszeres fenyegetettségelemzések az Európai Biztonsági és Védelmi Főiskola munkájának és a Tanácsban folytatott eszmecserék támogatása érdekében,
- rendszeres jelentéstétel az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a kulcsfontosságú kezdeményezések végrehajtásának nyomon követése és támogatása érdekében.
A biztonsági fenyegetések előrejelzése a hírszerzési információk megosztásának új módozatai révén
A biztonság garantálása a hatékony előrejelzéssel kezdődik, ezért az EU-nak magas színvonalú helyzetismeretre és fenyegetéselemzésre kell támaszkodnia az alábbiak révén:
- az EU belső biztonsági fenyegetettségi helyzetére vonatkozó rendszeres áttekintés kidolgozása, a különösen az uniós ügynökségek által végzett különböző kockázat- és fenyegetésértékelésekre építve,
- a hírszerzési információk tagállamok közötti megosztásának javítása az EU egységes információelemzési kapacitása révén,
- a tagállamok általi információmegosztás javítása az uniós ügynökségek és szervek segítségével.
Hatékonyabb bűnüldözési eszközök és erősebb bel- és igazságügyi ügynökségek
A bűnüldözésnek megfelelő eszközökre van szüksége ahhoz, hogy hatékonyan tudjon működni. Mivel a nyomozások 85%-a digitális információkra támaszkodik – ami magában foglalja az adatokhoz való jogszerű hozzáférést is –, ezért
- megbízatásának megerősítése révén az Europolt valóban operatív bűnüldözési ügynökséggé kell tenni a tagállamoknak nyújtott támogatás megerősítése érdekében,
- meg kell erősíteni a Frontex, az Eurojust és az ENISA szerepét, valamint biztosítani kell az ügynökségek közötti szoros együttműködést,
- javítani kell az operatív képességeket egy új kritikus kommunikációs rendszer kiépítése révén, amely lehetővé teszi a különböző hatóságok közötti, határokon átnyúló kommunikációt,
- ütemtervet kell kidolgozni az adatokhoz való jogszerű és hatékony bűnüldözési célú hozzáférésre vonatkozóan,
- támaszkodni kell a titkosításra vonatkozó technológiai ütemtervre, valamint hatásvizsgálatot kell végezni az uniós adatmegőrzési szabályok aktualizálása céljából.
A hibrid fenyegetésekkel szembeni reziliencia kiépítése
Az EU-nak fokoznia kell a hibrid fenyegetésekkel szembeni rezilienciáját a kritikus infrastruktúrák védelme, a kiberbiztonság megerősítése és az online fenyegetések elleni küzdelem révén:
- a tagállamoknak teljes mértékben végre kell hajtaniuk a CER- és a NIS 2 irányelvet,
- új kiberbiztonsági jogszabályt kell bevezetni, valamint a felhő- és távközlési szolgáltatások biztosítására és a technológiai szuverenitás fejlesztésére irányuló új intézkedéseket kell hozni,
- intézkedéseket kell kidolgozni az egyetlen külföldi beszállítóktól való függőség csökkentésére és ellátási láncaink magas kockázatú beszállítóktól való kockázatmentesítésére, többek között a közbeszerzési szabályok felülvizsgálata révén,
- a légi közlekedés védelme, a közlekedés, valamint az ellátási láncok megerősítése érdekében fokozni kell a közlekedési csomópontok biztonságát egy európai kikötőstratégia, valamint új jelentéstételi rendszerek révén,
- életbe kell léptetni a vegyi, biológiai, radiológiai és nukleáris (CBRN) fenyegetések elleni cselekvési tervet.
A súlyos és szervezett bűnözés elleni küzdelem
Szigorúbb szabályokra van szükség a szervezett bűnözői hálózatok elleni küzdelemhez: a bűnüldöző szerveknek képessé kell válniuk a szervezett bűnözés pénzeszközeinek felkutatására. A gyermekek számára pedig megfelelőbb védelmet kell biztosítania a szervezett bűnözéssel szemben a következő intézkedések révén:
- új jogi keret a szervezett bűnözésre vonatkozóan, amely szigorúbb szabályokat ír elő a nyomozás tekintetében,
- a kábítószer elleni, valamint kábítószer-kereskedelemre vonatkozó új stratégia és cselekvési terv,
- cselekvési terv a gyermekek bűnözés elleni védelméről,
- a „kövesd a pénz útját” megközelítés megerősítése, többek között a vagyonvisszaszerzésre és az elkobzásra vonatkozó új szabályok teljes körű átültetése révén,
- új jogszabály a tűzfegyverek tiltott kereskedelme ellen, az emberkereskedelemre és az áldozatok jogaira vonatkozó új uniós stratégiák.
Küzdelem a terrorizmus és az erőszakos szélsőségesség ellen
Mivel az EU-ban továbbra is magas a terrorfenyegetettség szintje, az Uniónak megfelelő eszközökkel kell rendelkeznie ahhoz, hogy előrejelezze a fenyegetéseket, megelőzze a radikalizálódást, biztosítsa a polgárok védelmét és képes legyen reagálni a támadásokra. Ezt szolgálják a következő intézkedések:
- az erőszakos szélsőségesség megelőzésére és az ellene való küzdelemre vonatkozó új uniós menetrend,
- a radikalizálódás megelőzésére vonatkozó új eszköztár,
- megvalósíthatósági tanulmány a terrorizmusfinanszírozás nyomon követésére szolgáló új uniós rendszerről.
Az EU mint erős globális biztonsági szereplő
A globális instabilitás hatásainak ellensúlyozása érdekében az EU-nak a határain túl is aktívan meg kell védenie biztonsági érdekeit azáltal, hogy fokozza a biztonsággal kapcsolatos nemzetközi együttműködést, és
- megerősíti az olyan kulcsfontosságú régiókkal fennálló partnerségeket, mint Latin-Amerika és a földközi-tengeri térség,
- az Europol és az Eurojust nemzetközi megállapodásokat köt, beleértve a helyi bűnüldöző hatóságokkal közös operatív csoportok létrehozását,
- fokozza a megbízható harmadik országokkal folytatott információcserét,
- befejezi a vízummentesség-felfüggesztési mechanizmus felülvizsgálatát, és a hamarosan bemutatásra kerülő vízumpolitikai stratégiában megvizsgálja a biztonsági szempontokat.
Előzmények
A Bizottság az Europollal együtt biztosította, hogy a belső biztonsági stratégia intézkedéseit a súlyos és szervezett bűnözés általi fenyegetettség uniós értékeléséből (EU SOCTA) eredő észrevételekre alapozzák. A március 18-án bemutatott értékelés kiemeli azokat a prioritást képező bűncselekményeket és főbb fenyegetéseket, amelyekkel az EU-nak a következő négy évben szembe kell néznie.
További információk
- Az európai belső biztonsági stratégia
- Tájékoztató
- Kérdések és válaszok
- Migrációügyi és Uniós Belügyi Főigazgatóság – Belső biztonság
Idézet(ek)
„Biztonság nélkül nem képzelhető el nyitott és dinamikus társadalom és virágzó gazdaság. Ezért a mai napon elindítunk egy fontos kezdeményezést az olyan biztonsági fenyegetések hatékonyabb kezelése érdekében, mint a terrorizmus, a szervezett bűnözés, a növekvő kiberbűnözés és a kritikus infrastruktúránk elleni támadások. Megerősítjük az Europolt, és naprakész bűnüldözési eszközöket biztosítunk a bűnözés elleni küzdelemhez. De a kutatók, a vállalkozások, sőt a polgárok is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy mindenki számára nagyobb biztonságot garantáljunk.” – Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke
„A biztonság demokráciánk és a virágzó gazdaságok előfeltétele. Az EU-nak bátran és proaktívan kell fellépnie az elénk tornyosuló összetett biztonsági kihívások kezelése érdekében. Képességeink megerősítése, a technológiában rejlő lehetőségek kiaknázása, a kiberbiztonság fokozása és a biztonsági fenyegetések elleni határozott fellépés révén biztonságosabbá tesszük az EU-t. Ez a stratégia a felkészültségi unióval, a védelemről szóló fehér könyvvel és a hamarosan bemutatásra kerülő demokráciapajzzsal együtt felvázolja a biztonságos, védett és reziliens Unióra vonatkozó jövőképet.” – Henna Virkkunen, a technológiai szuverenitásért, a biztonságért és a demokráciáért felelős ügyvezető alelnök
„Tekintve a gyorsan változó fenyegetettségi helyzetet, korunk feladata a biztonság garantálása. Ehhez szemléletváltásra van szükség. A ProtectEU elnevezésű európai belső biztonsági stratégia hozzá fog járulni az új uniós biztonsági szemlélet előmozdításához, és megfelelőbb eszközöket biztosít a belső biztonságunkat fenyegető veszélyek előrejelzéséhez, megelőzéséhez és az azokra való reagáláshoz.” – Magnus Brunner, a belügyekért és a migrációért felelős biztos”
Forrás:
ProtectEU – a Bizottság bemutatta új európai belső biztonsági stratégiáját; Európai Bizottság; 2025. április 1.