„Az Európai Bizottság a vállalkozások éves adminisztratív költségeinek 400 millió euróval történő csökkentését javasolja, ami hozzáadódik a korábbi egyszerűsítési erőfeszítések révén már megcélzott 8 milliárd euróhoz. A kis és közepes piaci tőkeértékű vállalatok új kategóriájával az intézkedések enyhíteni fogják a megfelelési kötelezettségeket, és ezáltal forrásokat szabadítanak fel a növekedés és a beruházások számára az egységes piacon. Az intézkedések ösztönzik a kkv-k növekedését, digitalizálják a szabályozási folyamatokat, csökkentik a bürokráciát, és támogatják a Bizottság azon célkitűzését, hogy e megbízatás végéig összességében 25%-kal, a kkv-k esetében pedig 35%-kal csökkentsék az adminisztratív költségeket.
A kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatok célzott támogatásának felszabadítása
Amikor a kkv-k létszáma meghaladja a 250 főt, a jelenlegi szabályok értelmében nagyvállalatokká válnak, és a megfelelési kötelezettségek jelentős növekedésével kell szembenézniük. Ez a „szélsőség” elriaszthatja a növekedést és korlátozhatja a versenyképességet. Az Európai Bizottság ezért a vállalatok új kategóriáját, a kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatokat (SMC-k), azaz a 750-nél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalatokat határozza meg; és vagy 150 millió EUR árbevételig, vagy 129 millió EUR teljes eszközállományig.
Ezek a kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatok – közel 38 000 vállalat az EU-ban – első alkalommal fognak hozzáférni bizonyos meglévő kkv-kedvezményekhez, például az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) szerinti egyedi eltérésekhez vagy egyszerűsített szabályokhoz, például a tájékoztatóra vonatkozó szabályokhoz, amelyek egyszerűbbé és kevésbé költségessé teszik a SMC-k tőzsdei jegyzését.
Mentesség a fluortartalmú üvegházhatású gázok nyilvántartásba vétele alól
Csak 2026-ban mintegy 10 000 vállalatnak már nem kell regisztrálnia az F-gázok uniós portálján a javasolt módosítások értelmében.
Jelenleg a fluortartalmú gázokat (F-gázokat) tartalmazó termékek valamennyi importőrének és exportőrének regisztrálnia kell. Havonta mintegy 2000 új vállalat kéri a regisztrációt, közülük sokan kis autókereskedők importálnak vagy exportálnak néhány használt autót F-gázzal a légkondicionáló rendszerben. A javasolt változtatás csökkenteni fogja a korlátozott kereskedelmi volument kezelő kisebb vállalkozások megfelelési terheit, miközben fenntartja a rendelet éghajlat-politikai célkitűzéseit.
Kockázatalapú nyilvántartás
A mai javaslat egyszerűsíti az általános adatvédelmi rendeletben foglalt nyilvántartási kötelezettséget, figyelembe véve a kis- és középvállalkozások és szervezetek sajátos igényeit és kihívásait, miközben biztosítja az egyének jogainak védelmét. A javaslat a kkv-k mellett mentesíti a dél-mediterrán országokat és a 750-nél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató szervezeteket is.
A kkv-k, a dél-mediterrán országok és a 750 alkalmazottnál kevesebbet foglalkoztató szervezetek csak akkor kötelesek nyilvántartást vezetni, ha a személyes adatok kezelése az általános adatvédelmi rendelet értelmében „magas kockázatú”. Azáltal, hogy a nyilvántartási követelményeket a magas kockázatú tevékenységekre összpontosítják, a szervezetek erőforrásaikat olyan területekre fordíthatják, ahol az adatvédelem a legkritikusabb, miközben fenntartják az adatvédelem magas színvonalát.
A papírtól a digitálisig
A javaslat felgyorsítja a digitális átállást, megszüntetve a nehézkes papíralapú követelményeket a termékekre vonatkozó jogszabályokban. A jelenlegi uniós szabályok továbbra is előírják a vállalatok számára, hogy papíralapú megfelelőségi nyilatkozatokat, használati utasításokat és egyebeket nyújtsanak be. E követelmények digitalizálásával a vállalatok könnyebben nyújthatnak be és terjeszthetnek információkat, a nemzeti hatóságok pedig hatékonyabban ellenőrizhetik a megfelelést.
Jogbiztonság közös előírások révén
A vállalatok, köztük a kkv-k és a dél-mediterrán országok egyértelműen bizonyítani tudják majd, hogy termékeik megfelelnek az uniós követelményeknek, még akkor is, ha nem állnak rendelkezésre uniós szintű harmonizált szabványok. Ez nagyobb jogbiztonságot nyújt számukra, csökkenti a költségeket és növeli a versenyképességet.
Az elemekre, illetve akkumulátorokra vonatkozó kellő gondossággal kapcsolatos kötelezettségek zökkenőmentesebb bevezetése
Annak érdekében, hogy segítse az akkumulátoripart a nyersanyagok bizonytalan időkben történő beszerzésével kapcsolatos kihívások kezelésében, a Bizottság több időt biztosít a vállalatoknak arra, hogy felkészüljenek a kellő gondosságra vonatkozó új szabályokra.
Az e szabályoknak való megfelelés határideje két évvel, 2025-ről 2027-re tolódik. Ez több időt biztosít harmadik fél ellenőrző szerveinek felállítására is.
Emellett a kellő gondosságra vonatkozó iránymutatásokat egy évvel a kötelezettségek hatálybalépése előtt teszik közzé. Ez kellő időben iránymutatást nyújt a vállalkozásoknak, és elősegíti az új szabályok zökkenőmentesebb végrehajtását.
Háttér
Ez a javaslat az Európai Bizottság által e megbízatás keretében előterjesztett negyedik egyszerűsítési salátacsomag, amely az egész intézményben határozott erőfeszítéseket tesz a szükségtelen bürokrácia csökkentése és az innovációt, a növekedést, a minőségi munkahelyeket és a beruházásokat ösztönző szabályozási környezet megteremtése érdekében.
Az I. és II. salátarendelet egyszerűsítette a fenntarthatósági beszámolásra és az átvilágításra vonatkozó szabályokat, valamint az uniós beruházásokat, és mintegy 6,3 milliárd EUR összegű éves adminisztratív könnyítést biztosított. A múlt héten előterjesztett III. salátarendelet a közös agrárpolitika egyszerűsítésére összpontosított, és évente akár 1,58 milliárd EUR-t takarított meg a mezőgazdasági termelők és 210 millió EUR-t a nemzeti közigazgatások számára.
Az előzetesen 2025 júniusára tervezett következő salátarendelet-csomag a védelemre fog összpontosítani, és célja a fehér könyvben meghatározott beruházási célok elérésének elősegítése, valamint az innovatív vállalkozások virágzásának lehetővé tétele.
Ezt követi a vegyiparra vonatkozó salátarendelet és a digitális csomag.
A szabályozási és vállalati kultúra e változása az Európai Bizottság egészét érinti. Minden bizottsági szolgálatnak és biztosi testületi tagnak az a feladata, hogy megvalósítsa ezt a racionalizálási erőfeszítést, csökkentse az adminisztratív terheket, és a szabályokat a helyi realitásokhoz igazítsa.
További információ a Q&A-ban található.
Idézet(ek)
„A bürokrácia csökkentése és a szabályok egyszerűsítése lehetővé teszi a vállalkozások számára az innovációt, a növekedést és a munkahelyteremtést. A mai salátarendelet újabb lépést jelent e tekintetben, mivel új előnyöket biztosít a kis- és közepes piaci tőkeértékű vállalatok számára, és biztosítja, hogy a jogszabályok igazodjanak a helyi valósághoz.” – Stéphane Séjourné, a jólétért és az iparstratégiáért felelős ügyvezető alelnök
„A mai napon javaslatot teszünk a negyedik egyszerűsítési omnibuszra. Ez a csomag további 400 millió euróval csökkenti az EU-ban folytatott üzleti tevékenység költségeit, növelve az idén eddig azonosított több mint 8 milliárd eurós megtakarítást. Folytatni fogjuk az egyszerűsítésre irányuló fáradhatatlan törekvésünket annak érdekében, hogy az uniós szabályozás egyszerűbbé, gyorsabbá és jobbá váljon mindenki – a polgárok, a fogyasztók, a vállalkozások és a közigazgatási szervek – számára.” – Valdis Dombrovskis, a gazdaságért és a termelékenységért, valamint a végrehajtásért és az egyszerűsítésért felelős biztos”
Forrás:
A Bizottság egyszerűsítési intézkedéseket javasol az uniós vállalkozások további évi 400 millió eurós megtakarítása érdekében; Európai Bizottság; 2025. május 21. (uniós gépi fordítás)
Eredeti változat:
Commission proposes simplification measures to save EU businesses a further €400 million per year; European Commission; May 21, 2025