„Az európai közlekedési szokások látványos változáson mennek keresztül: folyamatosan nő a hibrid és elektromos járművek száma az utakon – derül ki az Europ Assistance és az Ipsos 2025-ös Mobilitási Barométeréből. Ugyanakkor a modern járművek összetett elektronikai rendszerei és érzékeny alkatrészei egyre gyakoribb meghibásodásokat eredményeznek, ami fokozza a gépjármű-asszisztencia iránti igényt.
A J.D. Power legfrissebb, 2025-ös kutatása is megerősíti: egyre több probléma forrása a szoftverhibákban keresendő. Az ADAC statisztikái szerint pedig továbbra is az indítóakkumulátor a leggyakoribb hibaforrás: 2024-ben a meghibásodások 44,9%-át lemerült akkumulátor okozta.
Elektromos hajtásláncok térnyerése
A Mobilitási Barométer adatai alapján az autó továbbra is alapvető szerepet tölt be az európaiak mindennapjaiban: a megkérdezettek 86%-ának legalább egy jármű áll rendelkezésére. 2023-ban még csak a járművek 10%-a tartozott az elektromos vagy alternatív hajtáslánccal szereltek közé, ez az arány 2025-re 13%-ra nőtt. Bár a belső égésű motorral működő autók még mindig a piac nagy részét uralják, egyes országokban – például Németországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban – már jelentős mértékben nő a hibrid és elektromos autók aránya. Emellett minden negyedik európai vásárló fontolgatja elektromos autó beszerzését.
A technológia buktatói: szoftverek és érzékeny rendszerek
A mai járművek egyre inkább a szoftverekre támaszkodnak, így már egy egyszerű frissítés is okozhat problémákat. Az érintőképernyős vezérlőpanelek gyakran lassulnak le, fagynak le, vagy vesztik el érintésérzékenységüket. A különféle vezetéstámogató rendszerek – mint a sávváltást segítő rendszerek, a vészfékasszisztens vagy a radaros távolságtartó – szintén meghibásodhatnak.
Sok esetben a hibák olyan súlyosak, hogy az autó menetképtelenné válik. A leggyakoribb problémák közé tartozik a lemerült vagy hibás akkumulátor, a lefagyott fedélzeti rendszer, az automata váltó hibája vagy az elektronikus kézifék elakadása. Elektromos és hibrid modelleknél a töltés vagy a töltőcsatlakozó meghibásodása is gyakran előfordul.
Nemzetközi kutatások a járműmegbízhatóságról
A J.D. Power 2025-ös felmérése az amerikai piacon értékesített, 2022-es modellévi autók megbízhatóságát vizsgálta, három éven belül jelentkező meghibásodások alapján. A vizsgált járművek között átlagosan 202 hiba jutott 100 autóra – ez jelentős emelkedés a 2021-es 121-es értékhez képest. A szoftverhibák és a gyenge eszközintegráció egyre nagyobb problémát jelentenek.
Az ADAC 2025-ös jelentése megerősíti, hogy az elektromos járművek számának emelkedésével nőtt a velük kapcsolatos meghibásodások aránya is. Németországban 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat, ami 46%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A leggyakoribb hiba továbbra is a lemerült akkumulátor, amely az esetek közel felében (44,9%) felelős a problémákért…”
Forrás:
Modern autók, új kihívások: nő a szoftverhibák és akkumulátorproblémák száma; Prím Online; 2025. május 25.