„A mesterséges intelligencia (MI) hozzájárulhat a társadalombiztosítási ellátásokhoz való hozzáférés javításához, és ahhoz, hogy a megfelelő ellátások a megfelelő időben a megfelelő személyekhez jussanak el. Annak feltárása érdekében, hogy az MI miként alkalmazható e célok elérésére, a jelentés konkrét szakpolitikai eszközöket, módszereket, végrehajtási stratégiákat és kapacitásépítési törekvéseket mutat be a nemzeti közszolgáltatásokban, különös tekintettel az adatminőség, az irányítás (governance) és a munkaerő felkészültségének kérdéseire. A dokumentum útmutatást ad arra vonatkozóan, miként profitálhat a társadalombiztosítási szektor az MI alkalmazásából, és hogyan illeszkedhet a nemzeti szintű törekvésekhez az MI koherensebb, hatásosabb és megbízhatóbb felhasználása érdekében.
A társadalombiztosítási szektorban az MI hatékony alkalmazásának további vizsgálata elengedhetetlen, különösen e gyakorlatoknak a szociális védelmi rendszerek sajátos működési, jogi és etikai környezetéhez való igazítása szempontjából. A folyamatos kísérletezés, értékelés és ágazatközi együttműködés kulcsfontosságú annak biztosításához, hogy az MI bevezetése kézzelfogható előnyöket teremtsen, miközben megőrzi az egyenlőséget, az átláthatóságot és a közbizalmat.
A jelentés hangsúlyozza azt a kiemelt lehetőséget, hogy az MI stratégiai eszközként járuljon hozzá a befogadóbb, hatékonyabb és átláthatóbb társadalombiztosítási rendszerek kialakításához. E potenciál megvalósítása a robusztus irányítási keretrendszerek beágyazásától, az adatokba és infrastruktúrába történő beruházásoktól, valamint a közszektorban a megbízható MI alkalmazásához szükséges intézményi és humán kapacitások fejlesztésétől függ.”
Forrás:
Harnessing Artificial Intelligence in Social Security : Use Cases, Governance and Workforce Readiness; OECD; OECD Digital Government Studies; OECD Publishing; DOI: 10.1787/b52405c1-en; 2025. december 10.