„Jelenleg zajlik a közigazgatás területi átalakításának folyamata, melynek keretében jövőre kezdik meg működésüket a járási kormányhivatalok, az okmányirodák pedig kormányablakokká alakulnak. A közigazgatás területi átalakítása arra irányul, hogy mindenki könnyen, egyszerűen és gyorsan tudja hatósági ügyeit elintézni. A folyamat aktuális állásáról és előttünk álló feladatokról tartott sajtótájékoztatót a Somogy Megyei Kormányhivatal vezetése.
Somogy megyében alapos előkészítő munka előzte meg a járások kialakítását. Ennek következtében 8 járás (Csurgó, Barcs, Nagyatád, Fonyód, Kaposvár, Siófok, Tab, Marcali) alakul 2013. január elsejével. A felkészülés utolsó stádiumába léptünk, az elmúlt időszakban a megyei járásközpontok polgármestereivel és valamennyi somogyi jegyzővel is egyeztettünk a járási kormányhivatalokban elhelyezendő majdani ügyfélszolgálatokról és az ezzel kapcsolatos teendőkről, mondta el Juhász Tibor kormánymegbízott. Az együttműködés eddig zökkenőmentes, a létszámokra vonatkozó egyeztetések még zajlanak, az átadás-átvételi megállapodásokat az önkormányzatokkal október végéig kell megkötni. A járási hivatalok a megyei kormányhivatalok területi szervei lesznek, melyet a hivatalvezető és helyettese fognak vezetni. Hasonlóan a megyei kormányhivatalokhoz, törzshivatalból és szakigazgatási szervekből fognak állni. Járási szakigazgatási szervek lesznek a földhivatalok, a munkaügyi kirendeltségek, népegészségügyi intézetek, a gyámhivatalok, az állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző, valamint az építésügyi hivatalok is. Dr. Neszményi Zsolt főigazgató elmondta, a tervek szerint országosan mintegy 10 ezer munkatárs, Somogyban pedig több száz fő kerül át a megyei és a járási kormányhivatalok állományába. Dr. Fehér Zoltán igazgató a járási hivatalokhoz delegálandó ügykörökről tartott tájékoztatót. A jelenlegi önkormányzati államigazgatási feladatok (okmányirodai, szociális igazgatási, gyám-és gyermekvédelmi) jelentős része, több mint 90 %-a kerül át a járási hivatalokhoz.
A jelenlegi tervek szerint Somogy megyében az alábbi járási hivatali rendszer valósulhat meg:
Járásszékhely: 8 (Kaposvár, Fonyód, Siófok, Marcali, Barcs, Csurgó, Tab, Nagyatád)
Járásszékhelyen kívüli Kormányablak: 2 (Balatonboglár, Balatonlelle)
Járásszékhelyen kívüli Kormányablak+ Kirendeltség: 3 (Balatonföldvár, Lengyeltóti, Nagybajom)
Kirendeltség: 2 (Igal, Kadarkút)
Települési ügysegéd: 55
A jövő évben átalakuló okmányirodákban – melyek járási kormányablakok lesznek – könnyebben és egyszerűbben intézhetik hivatali ügyeiket az állampolgárok. Komoly előrelépés, hogy a különféle szakigazgatási szervekhez tartozó ügyeket az átalakítás után a kormányablakokban is el lehet majd indítani. Ez jelentősen leegyszerűsíti az ügyintézéssel járó problémákat. Például az Országos Egészségügyi Pénztárnak most csak a megyeszékhelyen van ügyfélszolgálati irodája, ám jövőre a kormányablakokhoz is lehet majd fordulni a szerv illetékességébe tartozó ügyekkel. A leendő vidéki kormányablakokban is minden ügyfelet szakszerűen felkészült, empatikus ügyintézők fognak kiszolgálni, napi 12 órás ügyfélfogadási időben. Célunk az, hogy a Magyary Program irányelveit figyelembe véve egy modern, a XXI. századi elvárásoknak megfelelő országos hálózat részeként tudjanak elindulni a somogyi járási hivatalok. ”
Forrás:
Járások – rend és hatékonyság a közigazgatásban; Somogy Megyei Kormányhivatal; 2012. szeptember 14.