Skip to main content
távközlés

Megújult audit kellene a magyar mobilpiacnak

Szerző: 2013. március 18.No Comments

„Alapjaiban újra kell gondolniuk, illetve közösen át kell alakítaniuk a mobilszolgáltatóknak és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH) azt az önbevalláson alapuló mérési metodikát, illetve adatközlő rendszert, mely a magyar mobiladatpiac műszaki állapotáról hivatott képet adni. A mobilhálózatok minőségét és lefedettségét tényszerűen, pontosan ismertető, transzparens statisztikagyűjtemény rendszeres publikálása mindenkinek érdeke – kivéve a mobilszolgáltatóknak.

Vérfrissítésre vár
Mára teljesen idejétmúlttá és részben okafogyottá vált az az önbevallásos rendszerben működő definíció- és statisztikarendszer, melynek szerkezetében még 2008-ban egyezett meg a három magyarországi mobilszolgáltató és egy külső partner, a MATRIX Kft. Bár az NMHH ma is nyilvánosságra hozza havi rendszerességgel a szolgáltatók által megküldött adathalmaz sarokszámait, a metodika éppen a létrehozásakor kimondott egyik legfontosabb célra, a rengeteget vitatott szolgáltatás-lefedettség mérésre vált alkalmatlanná.

A hazai mobilinternet-piac lefedettségi mutatóit auditáló rendszer valójában soha nem is volt alkalmas az alapadatok összehasonlítására (hiába épített erre kommunikációs kampányt több szolgáltató), egyrészt mivel a szolgáltatók saját mérései alapján állt össze a térkép, másrészt mivel a módszer lényegében szabad kezet adott a szolgáltatóknak annak az eldöntésében, hogy miként definiálnak bizonyos technológiákat, illetve technológiai minimumokat. Így végeredményben az operátorok két esetet leszámítva még 3G-s területeken is eleve csak olyan garantált minimum értékekre vállaltak lefedettséget, melyek valójában egyáltalán nem biztosítanak szélessávú élményt.

A helyzetet csak tovább bonyolította, illetve a szolgáltatók közt folyamatos ellentétek forrása lett, hogy a lefedettségi értékeket idővel marketingcélokra kezdték használni.

Az egységes metodikán és definíciórendszeren alapuló, független mérési rendszer szükségességét különösen indokolja a mostani piaci helyzet, a hatóságnak ugyanis elemi érdeke lenne egy megalapozott spektrumstratégia kialakítása során, hogy pontos adatokkal rendelkezzen a mobilszolgáltatások igénybevételének kulcsparamétereit illetően. Ehhez képest az NMHH jobb híján a mobil szélessávú penetrációra és a forgalmi adatokra hivatkozik akkor, amikor egy negyedik piaci szereplő létjogosultságát hangsúlyozza.

Utóbbi szempont, vagyis a hálózatokon keresztül bonyolított adatforgalmi statisztika összeállítása szintén olyan pont, ahol a jelenlegi metodika erősen vérzik…”

Forrás:
Megújult audit kellene a magyar mobilpiacnak; Koi Tamás; HWSW.hu; 2013. március 13.