„ Az 5. kerület központi elhelyezkedése miatt speciális helyzettel bír a fővárosi kerületek körében. A szakigazgatási szervek viszonylag magas száma mellett a kormány sok területen kiemelt feladatot szánt a kerületnek. Útügyi engedélyezés, örökbefogadással kapcsolatos ügyek – a fővárosban ezeket kizárólag az V. Kerületi Hivatalban lehet intézni – hívta fel a figyelmet a Rádió Orient műsorában Nagy Júlia, a kerületi hivatal vezetője.
Hosszas és gondos előkészítés előzte meg a magyar közigazgatás életében bekövetkező fordulópontot. A Rádió Orient műsorában Nagy Júlia kiemelte, elérkezett az aktív lépések ideje. Az 5. kerületi hivatal vezetője elmondta, hogy az okmányirodák kialakítása és működése során egyértelmű sikertörténet részese lehetett. „Az okmányirodák rendkívül stabil, népszerű alapokat jelentenek a szolgáltatási szint továbbfejlesztésében” – emelte ki.
Az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége elmondta, a járási hivatalok megalakulását az önkormányzat minden tekintetben támogatta. A folyamat során az Önkormányzat, és a főváros Kormányhivatalának vezetése részéről maximális együttműködést tapasztaltunk, a szükséges eszközöket biztosították számunkra a zökkenőmentes induláshoz – emelte ki.
A személyi állományról szólva Nagy Júlia elmondta, mivel a kerület központi elhelyezkedése miatt speciális helyzetben van, emiatt a szükséges ügyintézői létszám kialakításakor nem csak a lakosságszámot kell figyelembe venni, hanem számolni kell a napközben jelentkező nagymértékű „átmenő” ügyféli forgalommal. Bizakodásra ad okot, hogy az illetékes minisztérium vizsgálja az ügyintézői kapacitás jövőbeni átcsoportosításának lehetőségeit. Hozzátette: „a szakigazgatási szervek magas száma mellett a kormány sok területen kiemelt feladatot szánt a kerületnek. Az államhatalmi szervek és a bankszféra jelentős része az 5. kerületben koncentrálódik” – jelentette ki.
A járási hivatalok 2013 márciusától fogadják a honosítási kérelmeket. A Rádió Orient vendége ezzel kapcsolatban elmondta, az új feladat ellátásában a személyi állomány biztos pontot jelentett. Fontos, hogy maga a rendszer is támogatja a munkánkat, hiszen az egyszerűsített honosítási eljárás során a helytelenül kitöltött kérelmek esetén, az adatlap nem kap iktatószámot, ezáltal figyelmeztet az esetleges hibára, így javítani kell azt. Hozzátette, az új lakcímbejelentő formanyomtatvány esetén is figyelemmel voltak a változásból eredő nehézségekre. „Nem hárítjuk az ügyfélre a váltásból eredő többletterheket” – emelte ki Nagy Júlia.
Az ügyfélfogadási idő bővülésére időben felkészült a kerületi hivatal. A hivatalvezető elmondta, már elkészítették a hosszított nyitva tartási tervet. „A folyamatban lévő KAB képzések jelentős erőforrásokat kötnek le. Emellett a nyári szabadságolási időszak is közeledik, a kollégáknak szükségük van a pihenésre” – magyarázta a hosszított nyitvatartási rend bevezetését halasztó döntés helyességét. Hozzátette, a kiszolgálóablakok számának bővítése terén kiaknázatlan lehetőségek rejlenek. „Jelenleg 12 ügyfélfogadó ablakunk van, de jelenleg 8 ügyintéző dolgozik a front-office ablakban. A létszámkeret bővülése esetén újabb ablakok nyílhatnak” – magyarázta.
Az 5. kerület földrajzi elhelyezkedése és a kormányzat által ráruházott speciális feladatok miatt központi helyzetben van a fővárosban. A Közlekedéshatósági Osztály – a kerületi önkormányzatok tulajdonában álló közutak vonatkozásában – az útügyi engedélyezési eljárások terén eljáró hatóságként működik. A korábban a fővárosi főjegyzőnél összpontosuló feladatokat így továbbra is egy helyen, rövid ügyintézési idővel lehet ellátni. Nagy Júlia hozzátette, a kerületi gyámhivatal szakigazgatási szervként speciális hatáskörrel rendelkezik: az örökbefogadás engedélyezése, a határozat meghozatala, az örökbefogadás felbontása, a testvérek felkutatása, a külföldiek általi örökbefogadás is e hatósághoz került. A hivatalvezető emellett az állami élet területeinek járási szintű megjelenéséről is beszélt. „A Magyar Államkincstár által létesített szolgáltató pont kialakítása a komplex szolgáltatások irányába hat, az egységesülési folyamat első lépése. A közös „háztartás” minden érintett fél előnyére szolgálhat.”
Az 5. kerületi hivatalban nap közben 120 ezer ember intézi ügyeit. Nagy Júlia elmondta, ez a körülmény – az utolsó statisztikai adatoknak megfelelően, egy három és fél napos vizsgálati időre vetítve – 661 ügyféli megjelenést jelez. „Nyolc ügyintéző naponta 160 ügyféllel, egy ügyintéző napi 20 állampolgárral találkozik” – hangsúlyozta. Hozzátette, a hivatal a magas ügyfélszám ellenére a magyar közigazgatás által támasztott összes elvárásnak szeretne megfelelni. „A kormányablakok bevezetése szakmai és emberi szinten is újabb megmérettetést jelent. Ezzel még egy lépcsőfokot tudunk lépni a jó állam építése terén. A szolgáltató állam proaktív magatartást kell, hogy tanúsítson. Elébe kell menni az ügyfelek igényeinek és az elvárt szolgáltatási szintet szükséges nyújtani.” – zárta szavait a hivatalvezető.”
Forrás:
Útügyek, örökbefogadás – a fővárosban csak az V. kerületben intézheti; OrientPress; 2013. április 23.