„Nagy-Britannia is elindította saját internetes távoktatási projektjét, amelynek keretében a szigetország több mint húsz egyeteme kínál ingyenes online tömegkurzusokat a tanulni vágyóknak. A tanulókat webkamerán át azonosítják, de hivatalos minősítést csak felügyelet mellett írt teszttel lehet szerezni.
David Willetts felsőoktatásért és tudományért felelős brit államtitkár szerint az egyetemi oktatáshoz való hozzáférés kiterjesztése többé nem „tégla és malter” függvénye lesz. Hozzátette, a projektben való részvétel segít az egyetemeknek lépést tartani a kurzusaik iránti növekvő igénnyel, különösen a tengerentúli diákok tekintetében. A FutureLearn elnevezésű új oktatási projekt 21 brit egyetem – köztük a birminghami, a sheffieldi és a bristoli -, valamint a dublini Trinity College és az ausztrál Monash Egyetem közreműködésével indul. A diákok többek közt mobiltelefonon és otthoni számítógépen is követhetik az órákat. A British Library, a British Museum és a British Council a tananyagokhoz való hozzáférést fogja biztosítani a diákok számára.
Ez idáig húsz rövid – egyebek közt a webtudományba, a III. Richárd-korabeli Angliába és a pszichológiába betekintést engedő – kurzust jelentettek be, amelyekből nyolc már az idén elindul. A kísérleti fázisban a hallgatóknak feleletválasztós teszteket kell kitölteniük és nem kapnak hivatalos minősítést. csatlakozott egyetemek reményei szerint sokakat érdekelni fog a lehetőség, hogy egyetemi szintű kurzusokon vehet részt utazás és költség nélkül, illetve a saját időbeosztásához igazítva. A projekt továbbá ízelítőkurzusokat is kínál az egyetemválasztással küszködő fiataloknak.
A FutureLearn keretében indított kurzusok mindegyikére 20 ezer diákot várnak. A szervezők arra alapozzák várakozásaikat, hogy amikor az edinburghi egyetem ajánlott online tömegkurzusokat egy amerikai hálózaton keresztül, több mint 300 ezer diák regisztrált az órákra, míg a University of London nemzetközi programja több mint 200 ezer résztvevőt vonzott. A projektben részt vevő Open University rektora, Martin Bean szerint néhány egyetem idővel biztosan fontolóra veszi, hogy hivatalos minősítést is adjon az online órák hallgatóinak. Simon Nelson projektigazgató szerint a FutureLearn igyekszik erős online közösséget összekovácsolni, amelyben közösségihálózat-szerű kommentoldalak egészítik ki az órák anyagát.
Az Egyesült Államokban tavaly elindított online tömegkurzusok nagy hatással bírnak, különösen, hogy olyan élvonalbeli egyetemek állnak a projekt élén, mint a Harvard, a Massachusettsi Műszaki Egyetem és a Stanford. A kurzusok heves vitát váltottak ki a felsőoktatás költségeire vonatkozóan, illetve, hogy egész pontosan miért is fizetnek a diákok, amikor rengeteg információ és speciális egyetemi tanagyag elérhető az interneten is. Az amerikai kurzusok némelyikén már hivatalos minősítést is szerezhetnek a diákok, amennyiben fizetnek érte, hogy felügyelet mellett írhassanak teszteket.”
Forrás:
Internetes egyetemi távoktatásba fogott Nagy-Britannia; SG.hu; 2013. szeptember 23.