„Sokan félnek attól, hogy a világ újabb forradalmi ötletek és innovatív megoldások hiányában katalizátor nélkül marad, a közgazdász szerint ugyanakkor meg vagyunk mentve: eljött ugyanis a Digitális Kor.
Korábbi posztunkban bemutattunk egy véleményt, mely szerint a világgazdaságra a soron következő évtizedekben stagnáláshoz közeli teljesítmény várhat, de nem a jelen válság utóhatásai miatt, hanem azért, mert a világ kifogyott a forradalmi ötletekből, innováció hiányában pedig nem várhat ránk más, mint helyben járás. Másként látja ugyanakkor az emberiség jövőjét Dominic Barton, McKinsey igazgatója, aki úgy véli, hogy igenis van katalizátor, ami az ipari forradalmakhoz hasonlóan újabb lökést adhat, ez pedig a Digitális Kor eljövetele. Az eredeti elemzés itt érhető el.
Ma már el sem tudjuk képzelni az életünket internet, számítógép, sőt egyre többen már okostelefonok és tabletek nélkül sem, mi több, hamarosan jönnek az okos órák, hűtők, cipők is. Lassan már minden okos lesz körülöttünk, és mint ilyen, felfoghatatlan mennyiségű adatot közvetít, továbbít és tárol. Még néhány év, és a teljes életünk elérhető lesz, az hogy hol mit vásárolunk, mikor megyünk moziba, mit eszünk, mikor alszunk, egyszóval minden.
Dominic Barton szerint ez az új forradalom, az elképesztő mennyiségű adat, ami újabb lökést fog adni a világgazdaságnak, és olyan mértékű pezsgést hoz a gazdaságban, melynek hatásai akár 2-3-szor is meghaladhatják az első ipari forradalom hatásait. Kutatók szerint a tárolt adat mennyisége globálisan 2020-ra az 50-szerese (!) lesz a 2010-es értéknek, és alig egy évtizeden belül az adat, a tárolt információ lesz a legfontosabb erőforrás.
Nem az olaj, az arany, vagy a termőföld, hanem az adat, a digitális jelekbe öntött életünk, ami alapján a vállalatok tökéletesíthetik termelésüket, sales- és marketing tevékenységüket. Az MIT kutatói már 2011-ben kimutatták, hogy azok a vállalatok, melyek professzionális adatgyűjtést és kiértékelést végeznek, a termelékenység terén behozhatatlan előnyre tesznek szert a „kőkorszakban ragadt” versenytársaikkal szemben.
Ma még ritka, de a nem is olyan távoli jövőben azok a nagyvállalatok lesznek a nyerők, akik minden elképzelhető adatot begyűjtenek, tárolnak és rendszereznek a fogyasztókról, és azok szokásairól. Az a cég, ahol pár éven belül marketing- és pénzügyi igazgató mellett nem lesz adatokért felelős igazgató – ennél természetesen ötletesebb megnevezés kell majd -, lemaradásra lesz ítélve, ebben a felgyorsult világban ugyanis aki akár csak néhány évet késik, az lemarad és elvész. Dominic Barton optimista a növekedési kilátásokat illetően, szerinte ugyanis nem hogy lassulni és stagnálni, hanem épp ellenkezőleg, gyorsulni fog a világ, továbbra is lesz tehát növekedés, amit az első számú erőforrás, az digitálisan rögzített adat pörget majd.”
Forrás:
Meg vagyunk mentve, itt az újabb forradalom; Pénzügyi Szemle Online Blog; 2014. január 10.