„Majdnem a teljes településhálózatot lefedi az államigazgatási szolgáltatás, a közel 3200 önkormányzatból 2400 településen találkozhatnak az állampolgárok az állam képviselőivel és lehet ügyet intézni vagy kezdeményezni – közölte a Rádió Orienten Zöld-Nagy Viktória. Az irányító minisztérium a jövőben a kistelepülésekre járó ügysegédek portfóliójának bővítését tervezi. A Miniszterelnökség helyettes államtitkára emellett elmondta, a járási hivatalok infrastrukturális adottságainak javítása érdekében több milliárd forint értékben, többségében uniós forrásból megvalósuló épület-felújítás, korszerűsítés van folyamatban.
A járások kialakításának előkészítésekor 2012-ben az ügyfélkiszolgálás bázisa több mint 300 okmányiroda volt, 2013 januárjától pedig 2200 településen jelentek meg az államigazgatás képviselői, hogy a településen élők ügyintézését segítsék. Az eltelt másfél év alatt a rendszer a helyi igényekhez, sajátosságokhoz igazodva alakult, így jelenleg a 198 járási és fővárosi kerületi hivatal mellett 193 településen járási kirendeltség működik, továbbá 22 településen állandó és 1748 településen ideiglenes ügysegéd áll rendelkezésre. „Majdnem a teljes településhálózatot lefedi az államigazgatási szolgáltatás. Közel 2400 településen tudunk szolgáltatást felmutatni” – emelte ki a Rádió Orient műsorában Zöld-Nagy Viktória helyettes államtitkár.
Az ügysegéd azokon a kisebb településeken vannak jelen, ahol nincs kormányablak vagy okmányiroda. Itt elsősorban tájékoztatásban, a kérelmek kitöltésében és továbbításában nyújtanak segítséget. További cél, hogy a kijáró vagy kirendelt kormánytisztviselők a jelenleginél szélesebb portfóliót biztosíthassanak az ügyfeleknek. A szolgáltatások bővítésére az állampolgárok részéről is érkezett igény, ennek figyelembe vételével tervezi a tárca a rendszer fejlesztését. Rendkívül fontos ugyanakkor, hogy az eredményes feladatellátás érdekében megfelelő ismeretekkel rendelkező kollégák jelenjenek meg a településeken, így a tárca kiemelt figyelmet fordít majd a képzésre is. „Az ügysegédek szinte mint kis, egyszemélyes járási hivatalok, kormányablakok vannak jelen a településeken. A jelenlegi informatikai háttérrel azonban még azonnali ügyintézést nem tudnak bonyolítani, az ügyindítás lehetősége viszont széles” – a vendég hozzátette, hogy a Miniszterelnökségen 2 elnyert uniós projekt végrehajtása van folyamatban, amelyek mind a járások (és így az ügysegédek), mind a kormányablakok informatikai infrastruktúrájának fejlesztését célozzák.
A feladatok és a működés finomhangolása mellett zajlanak ingatlan-beruházások is, mégpedig egyes járási hivatali épületek felújításai – számolt be a fejlesztésekről a területi közigazgatásért felelős helyettes államtitkár. A járási hivatalok az elhelyezésükre szolgáló ingatlanokat ugyanis eltérő állapotban vették használatba a települési önkormányzatoktól. Egyes járási hivatalok esetében az önkormányzatok maguk újították fel, pl. városrehabilitációt célzó uniós projektek keretében az épületeket, de olyan település is van, ahol azonnali beavatkozást igénylő helyzet alakult ki (pl. egészségkárosító anyagok vannak az épület szerkezetében), így állami fejlesztések valósulnak meg. Ez a ritkább eset, többségében uniós finanszírozású projektek keretében történnek a felújítások. Így például a Környezet és Energia Operatív Program 5.6.0. konstrukciója keretében több mint 30 épületben tervezik a hivatalok energia-korszerűsítési beruházások végrehajtását 2015. május 31-ig. A beruházások mindegyike nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás.”
Forrás:
A települések kétharmadán van jelen az államigazgatás; OrientPress; 2014. augusztus 5.