„- Hogyan válik érzékelhetővé térségünkben az államigazgatási reform?
– 14 önálló igazgatási szerv koncentrálódik a kormányhivatalba január elsejétől, akik eddig önálló tevékenységet folytattak. Kétszintű irányítási rendszer lesz: egy strukturális irányítás, amit a kormányhivatal, és annak az elnöke fog ellátni, és egy szakmai irányítás, amelyet a minisztériumok koordinálnak és felügyelnek. Ehhez hasonló rendszer már működött korábban a tárcák esetében, de a területi államigazgatás területén ilyen még soha nem fordult elő Magyarországon ebben a formában. A Kormányablak teljesen új intézmény. Mérföldkő a hatékony, integrált ügyfélszolgálati rendszer kiépítésének a területén. Azt szeretnénk elérni, ha ezek a Kormányablakok olyan ügyfeleket fogadnának, akik nagyon nehezen igazodnak el az államigazgatási feladatellátás útvesztőiben. Nekik lehetőségük lesz arra, hogy tájékozódjanak, és meg vannak azok a konkrét ügyek, amelyeket itt intézhetnek. Reményeink szerint ezek az ügyek folyamatosan bővülni fognak, most ez még kevés, de a munkatársaink segítenek abban minden érdeklődő és tájékozódó ügyfélnek, hogy könnyedén megtalálják azokat az illetékeseket és kontaktokat, akik a szakhatóságoknál továbbviszik a kérdéseiket, problémáikat.
– Az új kormány programjai között szerepelt a bürokrácia enyhítése. Lecsökkenthető az új ügyintézéssel az óriási méretűvé duzzadt adminisztráció?
– A bürokráciát nem, de a hatékonyságot nagyon erősen befolyásolja a kormányablak. A bürokrácia lebontásához az kell, hogy a jogalkotók áttekintsék a jelenlegi jogrendszert, és ott a felesleges eljárásszámot radikálisan csökkentsék. Az a 18 ezer joganyag, ami Magyarországon van, az talán Európa-csúcs. Ennek nagy részét át kell alakítani, egyszerűbbé kell tenni az ügymenetet, a hatóságok befolyását az emberek életére. Az öngondoskodás és a felelősségvállalás sokkal nagyobb mértékűvé kell, hogy váljon Magyarországon, mint ami eddig megszokott volt. Nem a hatóságoknak kell irányítani az emberek életét, hanem az embereknek önmaguknak, de nagyon nagy körültekintéssel és felelősségteljesen. Más országokban ez már működik, mind a hatósági eljárások, mind az adózás tekintetében. Az nem lehet dicsőség egy baráti társaságban, ha valaki adócsaló, és ha valaki adót titkol el. Hazánkban ez még egy ilyen betyáros virtusnak tekinthető. A magyar kormány átalakította az adórendszert, úgy gondolom, hogy ezzel most már mindenki alkalmassá válhat a tisztességes adófizetésre, mert olyan mértékű tételekről beszélünk, amelyet nem érdemes kockáztatni. Ez egy lépés. A hatósági eljárásoknál ugyanilyen lépéseket kell megtenni, drasztikusan csökkenteni kell a jogszabályok általi kiszolgáltatottságot. Ha egyszerűbbé, átláthatóbbá válnak, könnyebben tartják majd be az emberek őket, de hogy be is akarják-e tartani, az már erkölcs és etika kérdése.
…
– Úgy fogalmazott, hat hét múlva elégedettségi vizsgálatot készítenek a Kormányablakok tevékenységéről. Ön mikor lenne elégedett?– Ennyi idő biztosan kell, hogy az emberek tudatába elraktározódjon, hogy van egy Kormányablak, ahová kérdéseikkel, tapasztalataikkal, panaszaikkal bejöhetnek. A kormányhivatal egy másik nézőpontból lesz érdekes, mert az államigazgatási problémák kapcsán biztosan sok nagyobb léptékű, akár régóta megoldásra váró ügy fog megjelenni. Ezeknek a kezelésére fel vagyunk készülve, a szakigazgatási szervek bevonásával fogunk minden esetben véleményt formálni, vagy megnyilatkozni. Az elégedettség szerintem majd az év vége felé lesz lemérhető, tehát a kormányhivatalok és a kormányablakok tevékenységének is kell, hogy legyen egy éves kifutása, amikor már olyan véleményt mondhatunk, ami a továbblépést meg fogja alapozni.”
Forrás:
Csökkenteni kell a jogszabályok általi kiszolgáltatottságot!, Nyugathír, 2011. január 9.