„A tervek szerint folytatódik annak a vasúti kommunikációs rendszernek a kiépítése, amely lehetővé tenné, hogy a vonatok megállás nélkül közlekedjenek a kontinensen. A beruházásnak köszönhetően nem lesz szükség sem a mozdony, sem a személyzet cseréjére az országhatárokon.
A kormány szándékai szerint folytatódik a vasúti kommunikációs rendszer kiépítése, a GSM-R projekt második üteme. A tervek szerint a beruházás összköltsége 55 milliárd forint. A fejlesztést részben uniós támogatással, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközök terhére akarja megvalósítani a kormányzat, az uniós támogatás tervezett összege 37,33 milliárd forint, a hazai büdzsé pedig 17,72 milliárddal járulna hozzá a költségekhez − derül ki a Magyar Közlönyből. Az unió várhatóan a nyáron dönt a támogatásról − tudta meg a Napi Gazdaság.
A GSM-technológián alapuló, vezeték nélküli vasúti kommunikációs hálózat a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt, a szabványos hangalapú összeköttetéseket teszi lehetővé. A rendszer kiépítésnek gyakorlati haszna, hogy a vonatok megállás nélkül közlekedhetnek majd a kontinensen, nem lesz szükség sem a mozdony, sem a személyzet cseréjére az országhatárokon. Ez most még gyakran előfordul.
A projekttel már az előző kormányok idején is foglalkoztak, sőt a pályázatot is lebonyolították, amely azonban eredménytelen lett, s volt olyan időszak, amikor veszélybe került az uniós forrás. A beruházás végül az utóbbi években gyorsult fel. A projekt keretében a NISZ Nemzeti Kommunikációs Szolgáltató Zrt. öt nagy beszerzési eljárást folytatott le; a kiépülő, az európai szabványoknak megfelelő vasúti kommunikációs hálózattal Magyarország csatlakozhat az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszerhez. A GSM-R rendszer beszerzését és telepítését célzó nagyprojekt első üteme 30 milliárd forint uniós és hazai támogatással valósul meg.
A hálózatépítési pályázatot a Kapsch CarrierCom Kft. és az MVM Ovit Országos Villamostávvezeték Zrt. közös ajánlata nyerte, a cégek 13,7 milliárd forintért vállalták a GSM-R-rendszer kiépítését. A rendszert első ütemben 935 kilométeren építik ki a fő nemzetközi közlekedési folyosók hazai szakaszain.
Amennyiben az uniós is áldását adja a beruházás finanszírozására, akkor további 2554 kilométer hosszan épülhetne ki a rendszer. Részben a TEN-T azon szakaszain, amelyet az első ütemben nem fedtek le, illetve a MÁV és a GYSEV által meghatározott további vonalszakaszokon, például az elővárosi vonalakon, illetve az észak-balatoni vasútszakaszokon − tekintettel arra, hogy ezek jelentős forgalma indokolja biztonságosabbá tételüket.”
Forrás:
Újabb milliárdok mennek a vasútra; Diószegi József; Napi Gazdaság Online; 2015. március 18.
Lásd még: korábbi cikkeink és European Rail Traffic Management System; Wikipédia