„Bizottsági megítélés szerint nem volt tovább halasztható a Bírósághoz fordulás, miután az ország – a hasonló helyzetben lévő tagországok között egyedüliként – eddig szerintük semmit nem ültetett át az EU energiahatékonysági irányelvből. Ha a következő hónapokban pozitív változás állna be magyar részről, bizottsági források szerint Brüsszel ejtheti a keresetet.
Az átültetés eredeti határideje tavaly június 5. lett volna, amelynek elmulasztása után, többszöri konzultáció és halasztás után a Bizottság tavaly novemberben intézett indoklással ellátott véleményt küldött Magyarországnak, az energiahatékonysági irányelv teljes körű átültetésének, illetve az erről szóló tájékoztatásnak az elmulasztása miatt.
Az európai bizottsági eljárás lényegében ezzel vette kezdetét, mellesleg nemcsak Magyarország, hanem Málta kivételével valamennyi tagállammal szemben. A bírósági szakaszt azonban csak Magyarország ellen nyitották meg végül: mint a testület szóvivője a Bruxinfo kérdésére elmondta, januárban volt az utolsó levélváltás ez ügyben Brüsszel és Budapest között, ám azóta sem tapasztaltak semmilyen előrelépést a szerintük addig is leginkább elmaradó magyar részről.
A Bizottság napi büntetés kiszabását javasolja a kötelezettségszegés miatt, aminek mértéke napi 15.444 euró (mintegy 4,6 millió forint) lehet, és amit mindaddig kell majd fizetni, ameddig a szükséges kiigazítás magyar részről meg nem történik. (Elmarasztaló bírósági döntés esetén a kényszerítő eszköz általában egyszeri nagy összegű bírság, vagy naponta ketyegő kisebb tételi törlesztési kötelezettség szokott lenni. Volt rá példa – például görögországi környezetvédelmi jogharmonizáció késlekedése miatt -, amikor a végösszeg százmillió eurós nagyságrendet is elért.)
A tényleges bírságolásig azonban egyelőre még hosszabb idő van hátra. A mostani bizottsági keresetet 40-60 napon belül regisztrálják Luxembourgban és csak akkortól indul az ottani peres eljárás. Maga a per minimum egy év, amelyben, ha a bírák a Bizottságnak adnak igazat, még mindig van mód a végrehajtásra, és csak ha az elmarasztalt tagállam ezt is elmulasztja, lépnek át a fizetési szakaszba.
Cserébe bizottsági részről megerősítették, hogy amennyiben a per megkezdéséig, vagy annak ideje alatt a magyar fél végrehajtja a kívánt jogszabály-átültetést, akkor ilyen esetben a brüsszeli testület hagyományosan visszavonja a keresetét.
A kérdéses irányelv meghatározott mértékű energia-megtakarítás elérését írja elő a tagállamok számára a 2014. január 1. és 2020. december 31. közötti időszakra. Ezt energiahatékonyságra vonatkozó nemzeti kötelezettségi rendszerek vagy egyéb, célzott szakpolitikai intézkedések révén kell elérniük, melyek célja az energiahatékonyság javítása a háztartásokban, az iparban és a közlekedésben.
Az irányelv előírja továbbá a nagyvállalatok négyévenkénti energetikai auditját, az elfogyasztott energia mérésével és számlázásával kapcsolatos fogyasztói jogok erősítését, évente a központi kormányzat épületei legalább 3%-ának felújítását, valamint az energiahatékony közbeszerzést.”
Forrás:
Energiahatékonyság: Bíróság elé idézi Magyarországot a Bizottság; BruxInfo; 2015. március 26.