Skip to main content
gazdaság

A postai hálózatracionalizálásról

Szerző: 2016. április 18.No Comments

„A postai hálózatracionalizálás 300-500 települést, és a Magyar Posta Zrt. mintegy 30 ezres munkavállalói létszámából kevesebb mint ezret érinthet, a kihasználatlan postahivatalok helyett, a racionalizálás keretében a negyedik negyedévben már lesznek olyan pénzintézetek, amelyekben postai szolgáltatásokat nyújtanak – mondta Németh Lászlóné, a Miniszterelnökség államtitkára és Szarka Zsolt, a társaság elnök-vezérigazgatója pénteken Budapesten egy háttérbeszélgetésen.

A nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkár elmondta: szeretnék elérni, hogy a korszerű pénzügyi szolgáltatásokat bárhol, lehetőleg azonos színvonalon igénybe lehessen venni.

Szarka Zsolt hangsúlyozta: az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás megköveteli, hogy a nagyobb ügyfélforgalmú postákat korszerűsítsék, a kisebbek működtetésére pedig költséghatékony megoldást találjanak.

Az államtitkár kifejtette, fel kell mérni, melyek a kis forgalmú postahivatalok és milyen állapotban vannak, sok olyan van ugyanis, amelyeknek az infrastruktúrájára nagyon sok pénzt kellene fordítani. A több száz kisposta felújítási költsége négy-ötmilliárd forint lenne.

A posta adatai szerint az érintett fiókokban átlagosan 5 óra a kihasználatlan kapacitás. A feladott küldemények száma 121 postán nem éri el a napi 5 darabot, 412 postán pedig a feladott küldemények száma heti átlagban 1 darab.

Németh Lászlóné kitért arra is, hogy 300 helyen a kiszervezett tevékenységet most is vállalkozó látja el. A postának jelenleg 2200 „fizikai egysége” van.

Szarka Zsolt felhívta a figyelmet: a társaság 2010-2012. között 25,2 milliárd forintot költött beruházásokra, 2013-2015. között pedig 33,6 milliárd forintot, de még 600 posta teljesen offline rendszerben működik. A kiszervezés során bekötik azokat az integrált rendszerbe, és az ott folytatott műveletekről is real time információk lesznek elérhetők.

Arra a kérdésre, mi történik az integráció során feleslegessé váló munkaerővel, az államtitkár azt válaszolta, helyzetükről akkor lehet dönteni, amikor már tudják, hány emberről van szó és az adott helyen szükség van-e a szaktudásukra.

A posta vezetője hozzáfűzte, pár személlyel működő egységekről van szó. A vállalkozásba adással meghatározott létszám foglalkoztatása biztosítható, míg ha be kellene zárni a hivatalt, el kellene bocsátani az alkalmazottakat.

A közérdekű adatszolgáltatással kapcsolatban Németh Lászlóné azt mondta, az rendben van, ha valaki a közfeladat ellátással kapcsolatban információkat szeretne kapni. A pénzügyi termékek terén azonban konkurenciaharc van, az erre vonatkozó információk a közvélemény számára nem jelentenének érdemi információt, a posta cégei viszont méltánytalan helyzetbe kerülnének a konkurenciával szemben, ha az üzleti adatok kikerülnének.”

Forrás:
Több mint négyszáz postahivatalban egy küldemény a heti átlag; Híradó.hu; 2016. április 15.