Skip to main content
közigazgatás: magyar

Hétszázhetven ügyfelet fogadtak az első két hónapban

Szerző: 2011. március 18.No Comments

„ Orbán Viktor miniszterelnök január elsejével nevezete ki dr. Dorkota Lajost kormánybiztosnak. Az elmúlt két hónap legfontosabb tapasztalatairól kérdeztük a kormánybiztost.
– Tizenhét szakigazgatási szerv került át a kormányhivatalokba január elsejével. Képzeljék el, kedves újságolvasók, hogy a nyugdíjfolyósító igazgatóságtól a földhivatalokon át, de még az élelmiszer biztonsági lánc is a kormányhivatalokhoz tartozik. Nekünk ezt a tizenhét szakigazgatási szervet kell egységessé alakítani s együttműködtetni. Az elmúlt két hónapban személyesen keresem fel valamennyi hivatalvezetőt, a hivatalokat. Ezerháromszáz munkatársam van. Megnyíltak a kormányablakok Székesfehérváron és Dunaújvárosban. Jók a tapasztalatok, hiszen ilyen nem volt a magyar történelemben, hogy reggel nyolctól este nyolcig működjön egy hivatal, és mosolygósan, segítőkészen állnak az ügyfelek rendelkezésére.

– A szakmai vezetőket örököltem, még van mit tennem május 31-ig, mert a törvény is úgy szabályozta, hogy indoklás nélkül felmenthetők azok a vezetők, akik nem jól dolgoznak. És helyettük jobbakat lehet pályázat útján keresni. Ugyanakkor látom, hogy sokan nagyon akarnak és tesznek is a teljesen új szemlélet megvalósításáért. Eddig az állampolgár a hivatal kiszolgáltatottja volt, mi pedig azt a szemléletet szeretnénk megvalósítani, hogy az állampolgár pénzén működő hivatal szolgálja őket a legjobb tudása szerint. – Hányan keresték fel a kormányablakokat, milyen ügyekben?

– Másfél hónap alatt hétszázhetvenhét ember kereste fel a dunaújvárosi kormányablakot, huszonkilenc ügycsoportot intéznek a kormányablaknál. Amiben pedig nem tudnak eljárni, átveszik az anyagot, és továbbítják Fehérvárra. Azt a rendszert alakíttattam ki, hogy hetente kétszer, kedden és csütörtökön Székesfehérvárról idejön egy ember, és a beérkező anyagokat az ügyfél helyett elviszi Fehérvárra, és eljuttatja az illetékes szakigazgatási szervhez. A legtöbb ügy családtámogatás, gyes, ezekben anyasági segély, nyugdíjfolyósítás, egészségpénztár… A jelenlegi kormányablak a Földhivatalnál működik. Az első lépésem az volt, hogy kezdeményeztem annak az áthelyezését is ide az önkormányzathoz. Hiszen egyébként az okmányirodában a dunaújvárosiak és környékbeliek sok egyéb állami feladatot intéznek, jogosítványtól kezdve forgalmin át mindent, és szeretném, ha mindezt egy helyen tudnák elintézni. Egyébként a feladatom az is, hogy 2013. január elsejéig javaslatot tegyünk a járási szintű közigazgatás megszervezésére. A kormány úgy szeretné szabályozni ezt, hogy az állami feladatok egy helyre, a kormányablakhoz kerüljenek. Tanulmányozom a történelmet, a Levéltárból is kértem anyagokat, hogy milyenek voltak a közigazgatási rendszerek. Annak idején működtek a járások, most vannak kistérségek. Hogy a rendszert a régi járási székhelyekhez vagy a mai kistérségekhez fogjuk alakítani, ezen gondolkodunk. Minden érintett véleményét kikérjük, tehát a polgármesterekét, a jegyzőkét. Bízom abban, hogy októberig kialakul a jogi környezet, és megoldjuk a problémát. ”

„ Hogyan értékeli az elmúlt két hónap munkáját, eredményeit?
– Elkezdtünk, és dinamikusan végzünk egy hosszabb távú munkát, átszervezésekkel, érdekegyeztetésekkel. A célunk egyértelmű: az embereket szolgáló, „jó állam” megteremtése, az új szemléletű, rugalmas, hatékonyan működő területi közigazgatás megteremtése. Egy ilyen nagy szervezeti átalakítás természetesen zökkenőkkel és feszültségekkel is jár, de ezeket az ügyfelek nem érzékelhetik – és nem is érzékelik. Az első két hónap tapasztalatai kedvezőek, a visszajelzések biztatóak, de igen nagy feladatok állnak még előttünk. Engedje meg, hogy kiemeljek egyet! Ahhoz, hogy gazdaságosabban, hatékonyabban működjön e nagy szervezet, át kell nézni az összes szerződést. S ahol lehet, a nyílt verseny lehetőségét megteremtve, olcsóbban kell jobb feltételeket teremteni a kormányhivatal működéséhez. De a felülvizsgálat eredménye lehet a használt ingatlanok, bérlemények számának csökkentése is, ezáltal a költségmegtakarítás.

Fontosnak tartom kiemelni: a megyei kormányhivatalok létrehozásával már önmagában attól igen jelentős előrelépés várható el, hogy sok fajta szakértelemmel rendelkező kormánytisztviselők együttműködésre ösztönözve végzik a szakmai munkát, segítik a döntés-előkészítést. Ez az ügyfelek kiszolgálásában, a döntések színvonalában előrelépést hoz. Meggyőződésem tehát, hogy a szakmai munkában hozzáadott-érték keletkezik annak eredményeként, hogy e sokféle szakértelem egy szervezetben jobban tud reagálni a változó környezetre, a társadalmi elvárásokra.

– Immár két hónapja működnek a kormányablakok. Mennyien keresték fel a Fejér megyei integrált ügyfélszolgálati irodákat?
– Fejér megyében két helyszínen, Székesfehérváron és Dunaújvárosban nyílt meg a kormányablak, azaz integrált ügyfélszolgálati iroda január 3-án. Február végéig összesen több mint kétezer ügyfelünk volt. A székesfehérvári kormányablakban 1126 ügyfél jelent meg személyesen, Dunaújvárosban pedig 903 ügyfélnek segítettek szakembereink ügyeik elintézésében. Székesfehérváron 9, Dunaújvárosban pedig 5 ügyfélszolgálati munkatárs dolgozik, két műszakos beosztásban. Az ügyfelek tájékoztatást kapnak arról, hogy az ügyük mikor, hogyan és melyik hatóságnál intézhető, illetve felvilágosítást kapnak azzal kapcsolatban, hogy az adott ügyben milyen kérelmet, formanyomtatványt szükséges beadni. Az ügyfélszolgálat munkatársai segítenek továbbá a szükséges formanyomtatványok kitöltésében, és a csatolandó dokumentumok ellenőrzésében is. Március 15-étől már 30 ügykörben tudnak segítséget, tájékoztatást nyújtani. Az ügyfélszolgálatokon a nem konkrétan a feladatkörünkbe tartozó ügykörökben is tájékoztatást, segítséget nyújtanak, gyakran maguk is telefonos segítséget kérnek a hatáskörrel rendelkező hatóságoktól, szervektől. Az ügyfélszolgálati szakemberek mindennap találkoznak új problémákkal, ügyfajtákkal, így ők maguk is állandóan gyarapítják tudásukat, az egyedi esetek révén.”

Forrás:
Hétszázhetven ügyfelet fogadtak az első két hónapban, Helyi Téma Online, 2011. március 14.
Interjú dr. Dorkota Lajossal, a Fejér Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottjával – A cél: hatékony, szolgáló, ügyfélbarát hivatal, Fejér Megye Online