Skip to main content
gazdasághírközlésinformatikaInternetközigazgatás: magyarközigazgatási informatikatávközléstechnika

Ügyfélközpontúságra kell törekedni a közszolgáltatások digitalizációjakor

Szerző: 2017. június 3.No Comments

„Ügyfélközpontúságra kell törekedni a közszolgáltatások digitalizációjakor, amelyek így kényelmesebbé válhatnak és a rezsicsökkentést is fenntarthatóvá teszik – mondta Bártfai-Mager Andrea postaügyért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős kormánybiztos szerdán Budapesten, a Mobilfizetési szimpóziumon. A kormánybiztos kiemelte, hogy a megvalósítás alatt álló projektek néhány éven belül teljesen átalakíthatják többek között a közlekedési szokásokat vagy a jegyvásárlást.

A konferencián Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta, a közlekedés fejlesztésére a következő években 3500-4000 milliárd forint áll rendelkezésre, az alapinfrastruktúra korszerűsítése megoldott, de a digitális közlekedés megteremtése további eszközöket igényel. A következő években átfogó, központi, integrált közlekedésinformatikai rendszert kell létrehozni – tette hozzá.

Az államtitkár hangsúlyozta: a közlekedés tervezése, szervezése és szabályozása átalakul, a jövő közlekedési eszközeinek a számítógép az alapja, az autonóm járművek hatása a foglalkoztatásra és az információs rendszerekre felbecsülhetetlen, kulcskérdéssé válik a közlekedés során generált adatok kezelése és felhasználása. Elmondta: az államnak megrendelőként különösen fontos a személyszállítás analóg rendszerének lecserélése és az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszerhez (ekáer) hasonló megoldás bevezetése, hiszen jelenleg nincs korszerű utasszámlálás és így felmérés sem a járatok kihasználtságáról, és a közlekedési alapinfrastruktúra digitális feldolgozása is az elejénél tart. Az államtitkár szerint a tervezett fejlesztések teljesen átalakíthatják a közlekedési kultúrát Magyarországon, a közösségi közlekedést egységes jegyvásárlási rendszer és utazástervező teheti kényelmesebbé.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendezvényén Veres Mihály, a zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta: a közszolgáltatásoknak is egységes, átlátható, intelligens, üzletileg életképes és készpénzmentes, felhasználói igényekre szabott megoldásokra kell alapozniuk, ahol az sms-alapú alkalmazásokat szenzorokkal ellátott okos eszközök veszik át.Hozzátette, a mobilfizetést szinte minden területen alkalmazni lehet, így például a csaknem 80 szolgáltatót érintő mobilparkolási rendszerben vagy a 7 millió ügyfelet érintő jegyvásárlásban, amely a csaknem 100 féle utazási kedvezmény egységes nyilvántartásában is segíthet.

Solymár Károly Balázs, az NFM infokommunikációért felelős helyettes államtitkára a konferencián kiemelte, hogy valódi fejlesztés helyett sokszor még ma is hiányterületeket kell fejleszteni – szélessávú net, digitális kompetencia -, de az állam számára is nagy lehetőséget jelent az IoT-eszközök (Internet of things – IoT – a dolgok internete) alkalmazása. Hangsúlyozta, hogy néhány éven belül világszerte több százmilliárd lehet a hálózatba kapcsolt, egymással adatkapcsolatban álló eszközök száma. Közölte, a korszerű megoldások állami alkalmazásai kiszolgálhatják többek között az agráriumot, a honvédelmet, a belvízvédelmet, a katasztrófavédelmet, illetve átalakíthatják a közigazgatási eljárásokat, adatokat szolgáltathatnak az államigazgatás számára és segíthetnek értékesíteni a virtuális térben keletkezett adatokat.

Hiezl Gábor, az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. vezérigazgató-helyettese szerint a közműiparágban átalakul a szolgáltatók és a fogyasztók szerepe, a számlázás 80 százaléka azonban még most is csekken történik, a fogyasztók 40 százaléka pedig elzárkózik az új megoldások elől. Az átalakulást adatvédelmi, szabályozói vagy informatikai kihívások is hátráltatják, de segítheti a korszerű alkalmazások terjedését, ha minden ügyfél a számára legmegfelelőbb kényelmes csatornán tudja igénybe venni az igenyeihez illeszkedő szolgáltatást.

Bernáth Tamás, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. elnök-vezérigazgatója a rendezvényen elmondta: csaknem 900 milliárd forintra becsülhető a fejlesztésekben érdekelt kis- és középvállalkozások hiteligénye, de a kétharmaduk bele sem kezd az igénylésbe, további jelentős részük pedig a kereskedelmi bankok hitelezési gyakorlatával nem támogatható. A finanszírozási hiány megoldására az MFB több mint 1000 milliárd forint uniós támogatást kezel, a mostanáig beérkezett igénylések a keret 40 százalékát lefedik – tette hozzá.”

Forrás:
Ügyfélközpontúságra kell törekedni a közszolgáltatások digitalizációjakor; Infotér/MTI; 2017. május 31.