Skip to main content
közigazgatás: magyar

Háromezer ügyfél – pozitív a visszajelzés a kormányablakról

Szerző: 2011. április 7.április 10th, 2011No Comments

„Székesfehérvár – A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára, Szabó Erika megyénkben járt, ahol a kormányablakok működését nézte meg.

A csütörtöki sajtótájékoztatón Dorkota Lajos kormánymegbízott elmondta, hogy az elmúlt 97 nap alatt csak pozitív a visszajelzés a kormányablakok működéséről. A fehérvári és dunaújvárosi kormányablaknak ezen idő alatt 3 ezer ügyfele volt. A politikus kérdésünkre kifejtette, hogy a kormányhivatalok minden hatósági ügyben tudnak tanácsot adni, olyanokban is, ami ma még nem hozzájuk tartozik. Dorkota arról is beszélt, hogy az emberek az eltelt évizedek tapasztalatai alapján még nem igazán szoktak hozzá, hogy 16 óra után is lehet ügyet intézni, pedig a kormányablakok minden munkanapon 8-20 óra között várják az ügyfeleiket. A kormányablakoknál sok ügy iratait lehet leadni, s Dunaújvárosból hetente kétszer behozzák a beadványokat, és szétosztják a különböző hivatalok között.

Megkérdeztük a kormánymegbízottat, hogy a hozzá tartozó 14 hivatalnak mikor lesz az ideiglenes megbízású helyett tényleges vezetője.
– Ugyan az Alkotmánybíróság megsemmisítette a kormánytisztviselők indoklás nélküli elbocsátásáról szóló törvényt, ám május végéig még érvényben van. Egyébként a vezetők augusztus végéig rendelkeznek ideiglenes kinevezéssel, így addig mérlegelhetem a teljesítményüket, de még inkább az emberek addig értékelhetik őket. Mert kiderül, hol, mennyire teljesítettek. Hogy egyet kiemeljek, itt van a nyugdíjbiztosítási igazgatóság. A nők negyven év utáni nyugdíjbavonulása, a magánnyugdíjakkal kapcsolatos ügyek rengeteg munkát adtak nekik. Az elmúlt hónapokban ők rendkívülit teljesítettek. A tapasztalatok és a visszajelzések alapján értékelem majd a vezetőket.

Rákérdeztünk, hogy hol lesznek majd a járási kormányhivatalok. A politikus azt mondta, hogy azt ő is szeretné tudni. Több szakmai anyagot kapott, amelyben a történelmi háttér, a mai gazdasági, közlekedési viszonyok, az egészségügy szervezete és még egy sor szempont szerepel. Mindezek elemzése után tesz majd javaslatot a járási kormányhivatalok székhelyére. Júliusra készül el egy tanulmány, hogy hogyan tudnak a legközelebb jutni az emberekhez. Viszont még az idén meg lesz a parlamenti döntés, mert egy évvel előbb szeretnének dönteni, mint ahogy a működés beindul.

A megyei kormányhivatalt meglátogató államtitkár, Szabó Erika kérdésünkre elmondta, hogy a majdani járások területén működő szakigazgatási szervezeteket ugyanúgy össze kell majd vonni, mint ahogyan az a megyei szinten is történt.
– Dolgozunk azon is, hogy a hatósági ügyeket leválasztjuk a polgármesteri hivatalokról – folytatta az államtitkár. – Hiszen ezek a feladatok nem odavalók, ott a helyi ügyek maradnak, a hatóságiakat az államnak kell ellátni.
Megkérdeztük az államtitkárt arról is, hogy az egészségügyi, az oktatási és a szociális intézmények irányítása szintén állami kézbe kerül majd. Ő elmondta, hogy az ágazati vezetések dolgoznak a koncepciók kidolgozásán. A területi államigazgatás asztalára akkor kerülnek ezek az ügyek, ha már megszületett a döntés, hogy ki működteti, finanszírozza az intézményeket.

Rákérdeztünk, elképzelhető-e, hogy az önkormányzatok hitelfelvételéről, közbeszerzéseiről állami szervezet döntsön.
– Különböző felvetéseket hallottunk. A mostani elképzelések szerint az Államkincstár lehet az szervezet, amely dönteni fog. De ezek a kérdések még nincsenek lezárva. Számomra az a fontos, hogy az államnak legyen rálátása és eszköze, hogy a hiteleket egy bizonyos nagyságrend felett kontroll alatt tartsa.
A kormányhivatalhoz tartozó szakmai hivatalok kettős irányításáról az államtitkár elmondta, hogy tudják kezelni az apró feszültségeket.”

Forrás:
Háromezer ügyfél – pozitív a visszajelzés a kormányablakról, Tribolt Lajos, Fejér Megyei Hírlap, 2011. április 7.