„Az Állami Számvevőszék célul tűzte ki, hogy mind a 3200 települési önkormányzathoz eljusson az ellenőrzéseivel, valamint a széleskörű tanácsadó tevékenységével” – hangsúlyozta Warvasovszky Tihamér, az ÁSZ alelnöke egy mai sajtótájékoztatón. Ennek érdekében az ÁSZ kidolgozta az úgynevezett ÖKOMER ellenőrzési módszert, amellyel jelentősen növelhető az ellenőrzési lefedettség. Az ÁSZ az új módszerrel végezte el a 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzat ellenőrzését. Az ÁSZ alelnöke leszögezte, hogy az önkormányzatok pénzügyi egyensúlya fenntartható és rendszerszintű beavatkozást nem igényel, egyes településeken ugyanakkor tárt fel egyedi kockázatokat az ÁSZ.
2018 áprilisában hozta nyilvánosságra a 132 nagyközségi önkormányzat, 2019. márciusában pedig a 322 városi önkormányzat ellenőrzéséről szóló jelentését – idézte fel a sajtótájékoztatón Warvasovszky Tihamér. Az ÁSZ alelnöke bejelentette: az ÁSZ 2019. december 12-én lezárta a 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzat ellenőrzését és nyilvánosságra hozta az erről szóló jelentését. Az ÁSZ alelnöke emlékeztetett: „Magyarország Alaptörvénye értelmében hazánk a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési gazdálkodás elvét érvényesíti.” Mint mondta: ez az alapelv az államhatalmi szervek és a végrehajtást végző állami szervek mellett a helyi önkormányzatok gazdálkodására is kiterjed, azok pedig kötelesek a mindennapi működésükben érvényesíteni ezt a szemléletet.
Az új ellenőrzési módszerrel minden önkormányzathoz eljut az ÁSZ
Warvasovszky Tihamér kiemelte: az önkormányzati adósságkonszolidáció után, illetve a 2013-tól bevezetett új feladat-finanszírozási rendszer keretein belül továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani a pénzügyi egyensúly megteremtésére és hosszú távú fenntartására. Rendkívül lényeges az önkormányzatok pénzügyi egyensúlyi helyzetére ható kockázatok feltárása, az ezzel kapcsolatos folyamatok, trendek bemutatása – húzta alá Warvasovszky Tihamér, majd hozzátette: az ÁSZ kialakította az önkormányzatok kockázati megfigyelő rendszerét (ÖKOMER), melynek keretében folyamatosan értékeli az önkormányzatok pénzügyi egyensúlyát, eladósodásuk kockázatát, valamint, hogy vagyongazdálkodásuk során biztosítják-e a vagyon értékének megőrzését.
Az ÁSZ alelnöke a sajtótájékoztatón rámutatott: az új ellenőrzési módszerrel jelentősen növelhető az ellenőrzési lefedettség az önkormányzati alrendszerben, továbbá az Állami Számvevőszék településtípusonként értékelheti egyszerre nagyszámú, akár több száz önkormányzat pénzügyi- és vagyongazdálkodását. „Mindezt úgy, hogy az összegző értékelésünk mellett rá tudunk világítani az egyes, konkrét településeknél jelentkező egyedi kockázatokra” – húzta alá Warvasovszky Tihamér. A 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzat ellenőrzéséről szólva az ÁSZ alelnöke kiemelte: az önkormányzatok pénzügyi egyensúlya a feladatok és a feltételek lényeges változása nélkül fenntartható, rendszerszintű beavatkozást nem igényel.
Jelentés a 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzatról
Az ellenőrzés részleteiről szólva Holman Magdolna, főtitkár az eseményen elmondta: az ÁSZ a Magyar Államkincstár által kezelt központi információs rendszerében szereplő adatok, a 2016. és 2017. évi önkormányzati éves beszámolók adatai alapján végezte el az ellenőrzést. Ezzel kapcsolatban a sajtótájékoztatón elhangzott, az ÁSZ új ellenőrzési módszere nem jelent többletterhelést az érintett önkormányzatoknak.
Kiemelte: az érintett 220 község állandó lakosainak száma 2017. január 1-jén mintegy 628 ezer fő volt. Az önkormányzatok bevételei 2017-ben összesen meghaladták a 140 milliárd forintot, kiadásaik pedig összesen megközelítették a 116 milliárd forintot.
Holman Magdolna megerősítette: az értékelt 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzat gazdálkodása stabil, a pénzügyi egyensúly és a vagyon értékének megőrzése biztosított volt. Az önkormányzatok a vagyonnövekedés mellett pozitív és növekvő pénzügyi pozícióval rendelkeztek, az adósságkonszolidációt követően a gazdálkodásuk fenntarthatósága biztosított volt. Mint mondta: 2017-re vonatkozóan az ellenőrzés az egyes önkormányzatok szintjén is beazonosította a pénzügyi gazdálkodás, az eladósodás és a vagyongazdálkodás kockázatait. Az ÁSZ összesen 84 település – melyek területén közel 247 ezer ember él – önkormányzata felé fordult figyelemfelhívással, megjelölve abban a kockázatos területeket – foglalta össze Holman Magdolna.
A feltárt kockázatok kezelniük kell az érintett önkormányzatoknak
Az ÁSZ jelentéséből kiderül: az önkormányzatok szintjén beazonosított kockázatok súlyát figyelembe véve, 2017-ben a 90 napon túl fennálló szállítóállomány miatt 12 önkormányzat (Bogács, Csengőd, Jászdózsa, Jobbágyi, Kengyel, Mályi, Nyíracsád, Nyírkáta, Szedres, Tápiógyörgye, Táplánszentkereszt, Zákányszék) osztályzata lett elégtelen, közülük három esetben (Jászdózsa, Kengyel, Nyírkáta) fennáll az adósságrendezési eljárás megindításának veszélye is. Ezeknél a településeknél a beazonosított kockázat kezelése azonnali likviditás-menedzsmenti lépeseket tesz szükségessé, mert a kockázatok fennállása veszélyezteti az önkormányzat feladatellátását – hívta fel a figyelmet az ÁSZ főtitkára.
A beazonosított kockázatok tekintetében 43 önkormányzat kapott elégséges osztályzatot. Náluk a működési egyensúly felborult, mivel az érintett önkormányzatok többet költöttek, mint amennyi bevételük keletkezett, ezáltal veszélybe került az önkormányzati feladatok ellátásának fenntarthatósága is. Közepes, vagy annál jobb az osztályzata 165 önkormányzatnak, közülük többségben voltak azon önkormányzatok, amelyeknél pénzügyi egyensúlyt veszélyeztető lényeges kockázatot nem tárt fel az ÁSZ ellenőrzése. Az egyedi kockázatok miatt figyelemfelhívó levéllel érintett önkormányzatoknak – figyelemmel a 2018-2019-ben bekövetkezett változásokra – a kockázatokat a 2019. év tekintetében értékelni kell, és az értékelés alapján kell megtenniük a szükséges lépéseket – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Holman Magdolna, az ÁSZ főtitkára.
A 220 önálló polgármesteri hivatallal rendelkező községi önkormányzat ellenőrzéséről készült jelentés teljes terjedelemben itt érhető el.”
Forrás:
Minden önkormányzathoz eljut az ÁSZ; Horváth Bálint; Állami Számvevőszék; 2019. december 12.