Skip to main content
gazdaságinformatikaközigazgatás: magyarközigazgatási informatika

Jövőre akár már telefonra is jöhet a jótállási jegy

Szerző: 2020. december 7.No Comments

„A vásárlási szokások átalakulásával és az online kereskedelem térnyerésével a fogyasztói igények is változnak. A szavatosság-jótállási szabályozás átfogó módosításának részeként jövő évtől a papír alapú mellett bevezetik az elektronikus jótállási jegyet – írja az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Ha a tartalma mindenben megfelel a kapcsolódó előírásoknak, akár egy telefonra vagy mobilalkalmazásba letölthető e-számlával is intézhetjük majd a meghibásodott termékek javíttatását.

A jótállási jegy nélkülözhetetlen a fogyasztói panaszok intézéséhez, a jelenleg kizárólag papír alapú dokumentumot vásárláskor kapjuk kézhez. A kapcsolódó szabályozás teljes megújításával januártól a termék eladója elektronikus úton is átadhatja a jótállási jegyet.

Az e-jótállási jegy e-mailben, letölthető dokumentumként, applikáción keresztül vagy akár a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba küldve is eljuttatható a vevőhöz. A vásárlónak azt legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon meg kell kapnia.

A vállalkozás a jótállási jegyet olyan formában köteles átadni, amely a jótállási határidő végéig biztosítja tartalmának jól olvashatóságát. Ezért ha az e-jótállási jegyet nem közvetlenül, hanem pl. applikációban vagy online felületről letölthetően küldik meg, akkor annak a jótállási idő végéig elérhetőnek kell lennie.

Az e-jótállási jegyeken is fel kell tüntetni a kereskedő nevét, címét, ha nem azonos a forgalmazóval, a gyártó nevét, címét, a termék beazonosítására alkalmas megnevezését és típusát, és ha van, a gyártási számát.

A jótállási idő kezdete szempontjából alapvető jelentőségű a vásárlás vagy üzembe helyezés időpontjának pontos rögzítése. Ismertetni kell továbbá a fogyasztó jótállásból eredő jogait, érvényesíthetőségük határidejét, helyét és feltételeit.

Tájékoztatni kell arról is, hogy jogvita esetén, annak megállapodásos rendezése érdekében a fogyasztók a megyei vagy fővárosi békéltető testületek eljárását kezdeményezhetik illetve a jótállási jegyen fel kell tüntetni a vállalkozás bélyegzőlenyomatát és a kiállítás során a képviseletében eljáró személy aláírását vagy elektronikus átadás esetén pedig az e-aláírást.

A sávos jótállási idő bevezetése miatt különösen figyelni kell arra, hogy a jótállási jegyen minden esetben szerepeljen a termékre irányadó jótállási idő , amely január 1-jétől az eladási ártól függően egy, két vagy három év lehet.
Bár jogszabály nem írja elő, de ugyanezért célszerű a vételár feltüntetése is.

A sávos jótállás betartását segíti az a kialakult piaci gyakorlat, hogy a kereskedők a jótállási jegyhez tűzik a blokkot vagy a számlát.

Az e-jótállási jegy alkalmazása nem kötelező, a vállalkozások dönthetnek úgy, hogy a továbbiakban is kizárólag papír alapú dokumentumot állítanak ki. Az új lehetőség előnyei persze könnyen beláthatóak: egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a cégek nyomtatási és anyagköltségeit.

A vevőknek nem kell évekig őrizgetniük a papír alapú jótállási jegyeket, a termék meghibásodása esetén nem kell az egész lakást feltúrniuk érte, mert a telefonjukról vagy e-mail fiókjukból hamar előkeríthetik.”

Forrás:
Jövőre akár már telefonra is jöhet a jótállási jegy; Világgazdaság; 2020. december 5.