„A vállalatok számára igencsak hátrányos körülmény, hogy minden évben több ezer oldalnyi joganyag jelenik meg a Magyar Közlönyben. A kis-, közép- és nagyvállalatok operatív, gazdasági, HR és projektvezetői igyekeznek követni a változásokat, de sokszor komoly kihívásokba ütköznek.
A vállalat felelős vezetőinek nagy figyelmet kell szentelnie a gyorsan változó jogszabályi környezetnek, és a változások nyomon követésének, máskülönben igen súlyos árat fizethetnek a figyelmetlenségért, vagy hanyagságért.
A témáról Kleinheincz Gábort, az eGov Tanácsadó Kft. alapítóját és ügyvezetőjét kérdeztük.
Milyen tipikus jogi problémákra kell odafigyelnie egy vezetőnek, HR munkatársnak, projektvezetőnek vagy akár a vállalati jogásznak?
Fontos hangsúlyozni, hogy a kis- és középvállalatok jelentős hányada nem alkalmaz saját jogászt, az ilyen jellegű munkákat kiszervezi, vagy rosszabb esetben házon belül, internetet böngészve próbálja megoldani, és lássuk be, ez rengeteg potenciális veszélyhelyzetet rejt magában.
Vannak „örökzöld” tipikus vállalati jogi problémák, és természetesen a pandémia által okozott gazdasági változások is sok új nehézséget vetettek fel.
Nagyon jellemző, szinte minden vállalatot érintő terület az adatvédelem és az adatbiztonság, hiszen minden vállalkozás kezel olyan személyes adatokat, mint például a jelentkezők CV-jei vagy akár a fogyasztói adatok. Sokszor úgy gondoljuk, hogy a vállalat mérete miatt bizonyos jogi kérdések nem érintenek bennünket, de például a GDPR rendelet hatálya minden EU-ban bejegyzett vállalkozásra kiterjed. A szigorú ellenőrzések következményeként extrém esetben a kiszabható bírság akár 20 millió euró is lehet.
De ez csak egy kiragadott és folyamatosan aktuális példa, mindemellett a vállalatot érintő cégjog, kapcsolódó ingatlanjog vagy akár vállalati szektorban folyamatos növekedést mutató közösségi média kommunikáció miatt a reklám- és médiajog is nagyban érinti a vállalkozásokat.
Mégis leginkább a pandémia helyzetben felmerülő szerződésszegéseket és a munkajogra vonatkozó kormányrendeleteket hangsúlyoznám, mely utóbbi vonatkozik például a home-office szabályozására, a „kényszer-szabadságolásokra”, a szerződésmódosításokra, felmondásokra vagy akár a „kurzarbeit” elrendelésére.
Az eGOV Tanácsadó Kft. elindított egy új szolgáltatást – a Joghatály alkalmazást – ez miként segíti a vállalatokat a jogi buktatók elkerülésében?
A Joghatály egyszerű, időhatékony megoldást nyújt a mindennapi jogértelmezéshez, jelentős adminisztratív terhek nélkül. Miként fentebb taglaltuk a lehetséges buktatókat, ezek megelőzésére kiváló, hiszen nem kell naprakésznek lennünk a jogszabályok hatályosságával kapcsolatban, az alkalmazásnak köszönhetően könnyen ellenőrizhetjük azokat.
Egészen pontosan miként működik?
A Joghatály a weboldalra feltöltött dokumentumot (legyen szó akár .doc, .docx vagy .pdf kiterjesztésű fájlról) vagy szöveges állományt átvizsgálja, egyezéseket keresve a magyar vagy európai uniós joganyagok, illetve a szövegben fellelt jogszabályi hivatkozások, jogszabálycímek között. A megtalált jogszabályi egyezéseket kilistázza, majd a felhasználó ún. hatályossági ellenőrzést tud indítani, aminek eredményeképpen a rendszer meghatározza, hogy a feltöltött szövegben található jogszabályok hatályosak-e vagy sem.
Úgy gondoljuk, hogy fejlesztésünkkel minden magyar vállalkozás életét képesek vagyunk megkönnyíteni. További információ: joghataly.egov.hu”
Forrás:
Segítség a vállalkozások jogi útvesztőiben ; Piac&Profit; 2021. április 12.
Szerkesztői megjegyzés: A Joghatály szolgáltatást jegyző eGOV Tanácsadó Kft. egyben az eGov Hírlevél kiadója is.