Skip to main content
energiaEurópai Uniófenntartható fejlődésgazdaság

A Európai Unió Tanácsa elfogadta az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2.0 kiemelt uniós programot

By 2021. június 21.No Comments

„A Tanács elfogadta az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2.0 (CEF 2.0) elnevezésű, 33,71 milliárd eurós költségvetésű uniós programot, amelynek célja a közlekedés, a digitális gazdaság és az energiaügy területén megvalósuló, magas teljesítményű, fenntartható infrastruktúra fejlesztésének a finanszírozása. A program e második változata a 2021-től 2027-ig tartó időszakot fedi le. A Tanács mai szavazását az Európai Parlament általi végleges elfogadás fogja követni.

Nagy örömömre szolgál, hogy a mai napon, a Parlamenttel március 11-én folytatott utolsó háromoldalú egyeztetést követően, valamint a Tanács korábbi elnökségei által végzett kemény munkára építve megerősíthettük az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközről szóló rendelet Tanács általi elfogadását. A CEF nagyban hozzájárul az európai integrációhoz, különösen azáltal, hogy elősegíti a határokon átnyúló összeköttetéseket, előmozdítja a kohéziót és a fenntarthatóságot, valamint célzott infrastrukturális beruházások révén erősíti a versenyképességet. Ez a második CEF az eddiginél is erősebb program, amely jelentős szerepet fog játszani a Covid19-válság utáni helyreállításban és a klímasemleges EU kialakításában. – Pedro Nuno Santos, Portugália infrastrukturális és lakásügyi minisztere, a Tanács elnöke

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz költségvetésének lebontása

Ágazatonként az alábbi költségvetés fog rendelkezésre állni (folyó árakon):

  • közlekedés: 25,81 milliárd EUR (ezen belül 11,29 milliárd EUR a kohéziós országok számára)
  • energia: 5,84 milliárd EUR
  • digitális gazdaság: 2,07 milliárd EUR

A különböző területeken a CEF által nyújtott támogatás

A közlekedés területén a CEF 2.0 a vasúti, közúti, belvízi és tengeri infrastruktúra fejlesztése és korszerűsítése érdekében előmozdítja majd az összekapcsolt és multimodális hálózatokat, valamint biztonságos és védett mobilitást tesz majd lehetővé. Elsőbbséget fog élvezni a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) továbbfejlesztése, különös tekintettel a hiányzó összeköttetésekre és az uniós hozzáadott értéket képviselő, határokon átnyúló projektekre. Az EU (2018-as árakon) 1,38 milliárd eurót fog a közlekedési költségvetésből a kohéziós országok közötti jelentős vasúti projektekre fordítani.

A CEF 2.0 azt is biztosítani fogja, hogy amikor az infrastruktúrán az Unión belüli katonai mobilitás javítása érdekében változtatnak, az továbbra is alkalmas legyen a kettős felhasználásra, azaz egyaránt használható legyen polgári és katonai célokra. A katonai mobilitásra a közlekedési költségvetésen belül 1,69 milliárd eurót fognak elkülöníteni.

Az energiaágazatban a program célja az, hogy hozzájáruljon a belső energiapiac további integrációjához a határokon és ágazatokon átívelő hálózatok interoperabilitásának javítása, a dekarbonizáció előmozdítása és az ellátásbiztonság biztosítása révén. Finanszírozásban részesülhetnek majd a megújulóenergia-termelésre irányuló határokon átnyúló projektek is. Az odaítélési szempontok meghatározásakor az EU figyelembe fogja venni az uniós és a tagállami energia- és éghajlatváltozási tervekkel való összhangot, beleértve az energiahatékonyság elsődlegességének elvét is.

A digitális konnektivitás területén bővült a program célja, hogy tükrözze azt a tényt, hogy a gazdaság és általában a társadalom digitális transzformációja a megbízható és megfizethető, nagy és nagyon nagy kapacitású hálózatokhoz való univerzális hozzáféréstől függ. A digitális konnektivitás emellett meghatározó tényező a gazdasági, társadalmi és területi szakadékok áthidalása szempontjából is. Egy projekt akkor részesülhet a CEF 2.0-ból nyújtott támogatásban, ha hozzájárul a digitális egységes piachoz és az EU konnektivitási céljaihoz. Elsőbbséget fognak élvezni azok a projektek, amelyek további területi lefedettséget biztosítanak, többek között a háztartások számára.

A CEF 2.0 hangsúlyt fektet a közlekedési, az energia- és a digitális ágazat közötti szinergiákra mint az uniós intézkedések hatékonyabbá tételének és a végrehajtási költségek minimalizálásának egyik módjára. Ez elő fogja mozdítani az ágazatközi együttműködésen alapuló munkát az olyan területeken, mint például az összekapcsolt és automatizált mobilitás vagy az alternatív tüzelőanyagok.

A program célja továbbá az éghajlati szempontok általános érvényesítése, figyelembe véve az EU hosszú távú dekarbonizációs kötelezettségvállalásait, például a Párizsi Megállapodást.

Eljárás és a következő lépések
A mai szavazással a Tanács elfogadta az első olvasatban kialakított álláspontját. Most az Európai Parlamenten a sor, hogy második olvasatban elfogadja a jogszabályt, mielőtt azt kihirdethetik az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. Alkalmazása visszamenőleges hatállyal, 2021. január 1-jétől történik.

Forrás:
A Tanács elfogadta az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz 2.0 kiemelt uniós programot; Európai Unió Tanácsa; 2021. június 14.