„Társadalmi egyeztetésre nyitva álló határidő: 2023. május 22. Véleményezés: tarsadalmiegyeztetes@me.gov.hu
…
2030-ra a lakosság 35%-a hetente többször használja a kerékpárt, mint fő közlekedési eszközt. Az országos hálózat biztonságos és vonzó, mert a települések között önálló kerékpárutak, a településeken belül irányhelyes kerékpáros létesítmények létesülnek és forgalomcsillapított, csökkentett sebességű zónák segítik a kerékpározást. Ennek hatására a városokban nő, a vidéki településeken pedig a jelenlegi magas szinten marad a kerékpárral közlekedők száma.A kerékpárral bejárható utakról friss online és offline információk állnak rendelkezésre, a kerékpáros utazást az útvonaltervezők, mint opciót ajánlják. A megbízhatóság és biztonságérzet növekedésével a kerékpározás az iskolába és munkába járás reális alternatívájává válik országszerte. A pénzügyi és egyéb kommunikációs ösztönzők révén pedig a rövid utazásokhoz már gazdaságilag is sokkal jobban megéri a kerékpárt választani, mint az autót.
Az intézkedések hatására a biztonságos kerékpározás feltételei jelentősen javulnak. A kampányoknak és képzéseknek köszönhetően javul a közlekedők közötti együttműködés, csökkennek a konfliktusok. A gyermekek és felnőttek egyaránt rendelkeznek alapvető kerékpáros és közlekedési ismeretekkel. A kerékpáros közlekedési balesetek száma jelentősen, míg a halálos kimenetelű balesetek száma legalább 50%-kal csökken 2019-hez (63 halálos baleset) képest.
A turisztikai kerékpárúthálózat hossza 15.000 kilométerre nő. Magas szintű szolgáltatásokat és élményeket nyújtó kerékpáros turisztikai térségek jönnek létre, ahol a helyi vállalkozások többletbevételhez jutnak, ugyanakkor a turizmus fenntartható és nem okoz többletterhelést a környezet számára. A szabadidős céllal kerékpározókat folyamatosan karbantartott kerékpáros, hegyikerékpáros és országúti kerékpáros útvonalhálózatok várják.
A lakosság minden rétege számára elérhető a kerékpár, legyen az saját, közösségi vagy céges bicikli, elektromos rásegítéssel vagy anélkül. A kerékpárok beszerzését különböző célzott támogatások segítik. A kerékpáripar és -kereskedelem erősödik, az összeszerelés mellett egyre nagyobb arányban zajlik fejlesztés is a hazai gyárakban. Mindemellett a kerékpáros szervizhálózat minősége fejlődik, lefedettsége bővül.
A kerékpározást segítő és ösztönző szabályozás jön létre, legyen szó KRESZ-ről, infrastruktúra-tervezésről, területi tervezésről, parkolásról vagy közösségi közlekedési eszközökön történő kerékpárszállításról. Ezáltal nem csak kerékpározni lesz könnyebb és biztonságosabb, de a beruházások költsége is csökkenthető.
…
Összesen 29 intézkedés szerepel a stratégiában, indikátorokkal, tevékenységekkel, az érintett szervezetek felsorolásával, becsült költségekkel és a megvalósítás ütemezésével… ”
Forrás:
Nemzeti Kerékpáros Stratégia 2030; Miniszterelnökség; Jogszabálytervezetek; 2023. április 14.