Skip to main content
Európai Uniógazdaságközigazgatás: magyarpolitika

Varga Mihály interjú: egyensúly nélkül a gazdasági növekedés csak látszólagos lehet

Szerző: 2024. január 22.No Comments

„…Magyarország több jogcímen is jogosult uniós forrásokra, ez tény. A kifizetéseket utóbb plusz feltételekhez, úgynevezett mérföldkövekhez kötötték, mi maradéktalanul teljesítettük a többletelvárásokat is. Sokáig mégsem történt semmi. A folyamat az utóbbi hetekben felgyorsult, így január 17-éig 520 milliárd forint megérkezett az eddig visszatartott forrásokból. Most azon dolgozunk, hogy a még blokkolt források kifizetése is megtörténjen. Egy eurócentet sem hagyunk veszni.

Melyek azok a legfontosabb tényezők, amelyek meghatározhatják, hogy mekkora tételek blokkolását és mikor szüntetik meg?

Leginkább most úgy tűnik, hogy a folyamatot szinte minden befolyásolhatja. Elsősorban például a politikai elfogultság, legyen elég csak a baloldali-liberális többségű Európai Parlament eseményeit felidézni. Ezzel együtt a múlt év végére sikerült Brüsszelt néhány fontos kérdésekben meggyőznünk, a kifizetések ezért indulhattak el. Tavaly egyébként mindent egybeszámítva 2200 milliárd forint uniós forrás jött, idén legalább 2 ezer milliárdra számítunk.

Milyen meggyőző érvei voltak a kormánynak?

A legfontosabb szempont az volt, hogy a magyar gazdaság az egyébként jog szerint járó uniós források nélkül is működött. Sőt, többről volt szó egyszerű működésről. A magyar költségvetés az elmúlt négy évben olyan stabilitást mutatott, amelyet kevés országé. Kellő fedezetet teremtettünk a 2020-as járvány elleni védekezéshez, majd a gazdaság újraindításához, aztán a nemzetközi energiaválság kezeléséhez és az államadósság infláció miatt megugró kamatainak kifizetéséhez, mindeközben előfinanszíroztunk megannyi uniós forrásból megvalósuló beruházást, amelyhez a blokkolás miatt nem kaptunk pénzt Brüsszelből.

Az iménti felsorolásból két tényezőről külön is említést kell tennünk. Az egyik az államadósság után fizetendő kamatok ügye. Az elmúlt napokban egyes baloldali fórumok felvetették, hogy a kormány ezzel lényegében a gazdagoknak kedvez, mert a lakossági állampapírok kövér hozamait a jómódúak teszik zsebre, mivel ők vettek állampapírt.

Mivel kilencszázezer ügyfele van az államkincstárnak, így akkor tehát kilencszázezer gazdag ember van az országban. Vagyis a baloldal szerint is legalább minden tizedik magyar gazdag. De érdemes a tényeknél maradni, ezek pedig azt mutatják, hogy mára domináns elemmé vált a magyar családok vagyonában az állampapír. Ennek pedig az lehet a fő oka, hogy az állampapírok kiemelkedő hozamot ígérnek, mégpedig adómentesen és az elképzelhető legerősebb biztosítékkal, az állam garanciájával. Ezek a feltételek láthatóan vonzók is:

2010-ben csupán az államadósság 3 százalékát finanszírozta a magyar lakosság, manapság ez az arány 21 százalék.

Fontos az is, hogy az adósság további több mint ötven százalékát hazai intézményi befektetők – vagyis itteni, bármilyen tulajdonú – bankok, más piaci szereplők tartják a kezükben. A tisztán külföldi résztvevők aránya napjainkra harminc százalék alá szorult.

Ha már a százalékoknál tartunk: tavaly leginkább egyetlen százalékos mutató mozgása foglalkoztatta a hazai közvéleményt, mégpedig az inflációé. Orbán Viktor kormányfő nemrégiben közzétett egy videót, amely nindzsákként ábrázolta a kormány tagjait. A videó önt ugrás közben mutatja. Ugye nem azért kell magasra emelkednie, mert csak így tudja átszökkenni az idei inflációt?

Az ugrás azt jelzi, hogy a nindzsa kész a harcra, vagy éppenséggel azt, hogy már küzdelembe is bocsátkozott. A helyzet úgy áll, hogy valóban, harcba bocsátkoztunk az inflációval, és nem is eredménytelenül. Tavaly januárban 25 százaléknál is magasabb volt a mutató, ami decemberre 5,5 százalékra esett. Vagyis leszorítottuk az inflációt, de folytatnunk kell a munkát. Becsléseink szerint idén 5,2 százalék lehet az éves infláció, ez a szint ugyanakkor még nem nevezhető alacsonynak, ráadásul veszélyeket is hordoz magában. Innen ugyanis akár egy kisebb világpiaci vagy más megingás is kellemetlen magasságba lökheti a magyar inflációt. Ezért kell tovább dolgoznunk.

Milyen eszközökben gondolkodik a kormány, ha lépni kell? Ársapkák, más piaci intézkedések?

Az infláció alakulását a kormány megannyi eszközzel befolyásolhatja. Döntéseinkkel alakíthatjuk a finanszírozás helyzetét, a béreket és adott esetben a piaci folyamatokat is. De a lényeg nem ez. Gazdaságpolitikánknak három szempontot kell szem előtt tartania. Először figyelnünk kell az egyensúlyra például azzal, hogy alacsonyan tartjuk a költségvetés hiányát és tovább csökkentjük az állam adósságát. Másrészt féken kell tartanunk az inflációt, harmadszor pedig olyan gazdasági növekedésre kell törekednünk, amely fenntartható. Ezek a szempontok úgy rendezhetők össze, ha az állam fegyelmezetten gazdálkodik, és fordít a gazdaság élénkítésére, de csak annyit, amennyit – hogy úgy mondjam – a takaró enged. Mentsük meg magunkat a korábbi balliberális kormányok hibájától, óvakodjunk a túlköltekezéstől!

Nem tudom kellően hangsúlyozni: egyensúly nélkül a gazdasági növekedés csak látszólagos lehet.

Ebből következik sok más mellett, hogy csak olyan befektetéseket finanszírozhat az állam, amelyek nagyobb eredménnyel kecsegtetnek, mint a ráfordításuk értéke.

Időzzünk egy kicsit az imént említett szempontok közül a harmadiknál! Hogyan érnék el a fenntartható gazdasági növekedést?

Az összefüggések közül csak egyet emelnék ki, azt, amelyik az inflációhoz is kapcsolódik. Mivel a pénzromlás 5,2 százalék lehet – egyes szakmai vélemények ennél is csekély rátával számolnak –, így számottevő reálbéremelkedés jöhet idén idehaza. Ezzel párhuzamosan a kamatok is mérséklődhetnek, e két tényező pedig a fogyasztás, a kiskereskedelmi forgalom felpörgését vetíti előre.

Nemzetközi becslések az unió élmezőnyébe várják az idei magyar GDP-adatot, s mi is úgy számolunk, hogy kiemelkedő lehet a gazdasági növekedésünk. Szám szerint 3,6 százalék.

A 3,6 százalékos értékre elsősorban talán a nyugdíjasok kapják fel a fejüket: az állam ugyanis akkor fizethet nyugdíjprémiumot, ha a bővülés meghaladja a 3,5 százalékot. Terveznek ezzel a juttatással?

Mint arra sokan emlékezhetnek, a nyugdíjprémium lehetőségét a balliberális kabinetek foglalták törvénybe. Igaz, ők soha nem fizettek ilyet, ellenben a Fidesz–KDNP-kormányok már ötször. Reálisnak tartom, hogy idén novemberben lesz a hatodik ilyen alkalom.

A 13. havi juttatás korábban esedékes és annak nincs feltétele.

Valóban, a 13. havi nyugdíj – teljes havi összegben – február elején, vagyis a következő hetekben érkezik meg a jogosultakhoz. A 2,5 millió érintett együttesen nagyjából 520 milliárd forinthoz jut. Az igaz, hogy a kifizetésnek most nincs feltétele, de korábban volt: vissza kellett állítanunk a 13. havi nyugdíjat, azt ugyanis a Gyurcsány Ferenc vezette baloldal a kétezres évek végén egy tollvonással elvette. Azóta a nyugdíjak értékét minden évben legalább az infláció mértékével növeltük, de nem csak annyival, ennek köszönhető, hogy a nyugdíjak vásárlóértéke 2010 óta húsz százalékkal emelkedett. Tavaly, a magas infláció évében 18,6 százalékos növelésről intézkedtünk.

De lesz-e szükség arra, hogy az idei költségvetésen utóbb, év közben módosítsanak?

Az első gazdasági adatokat meg kell várnunk, hogy a mostaninál tisztábban lássunk. Az idei számainkat, terveinket tarthatónak véljük, de ha év közben a nemzetközi és hazai helyzet megköveteli, akkor igen, változtatunk.

Bár még csak három hete tart az esztendő, mégis adódik a kérdés: idén is tavasszal fogadják el a jövő évi, vagyis a 2025-ös költségvetést?

Igen, a szokásos módon, az adóváltozásokkal együtt…”

Forrás:
Varga Mihály reméli, hogy Karácsony Gergely idén már hajlandó lesz befizetni a közterheket; Jakubász Tamás; Világgazdaság; 2024. január 20.