„Egy, a közelmúltban megjelent módosításnak köszönhetően megkezdődhet a földhasználati nyilvántartásban, a földhasználók hiányos vagy pontatlan adatainak kijavítása. A földek ingatlan-nyilvántartásban szereplő jogosultjainak – jellemzően a tulajdonosokról van szó – a hiányos vagy téves adatainak a rendezésére már évekkel ezelőtt lehetőséget teremtett a földeken fennálló osztatlan közös tulajdon felszámolásáról és a földnek minősülő ingatlanok jogosultjai adatainak ingatlan-nyilvántartási rendezéséről szóló 2020. évi LXXI. törvény (röviden: Foktftv.), melynek 2021-es hatályba lépése után az ingatlanügyi hatóságok hivatalból meg is indították a termőföldeknél az adategyeztetéseket. A mostani módosítás a földhasználati lapokat érinti, amely szerint a hiányos vagy téves adatokkal szereplő földhasználók adatait – mindegy, hogy természetes személy vagy gazdálkodó szervezet a földhasználó – a földhasználó adatainak kijavítása vagy kiegészí tése céljából, az ingatlanügyi hatóság összeveti a földhasználati lapon szereplő adatokat a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban vagy a cégnyilvántartásban fellelhető adatokkal, illetve az okirattárban rendelkezésre álló okiratok adataival. Ha az összevetés eredményre vezet és a földhasználó pontosan beazonosítható, akkor a hiányzó adatokat átvezetik a földhasználati lapra, a téves adatokat pedig javítják.
Ha az összevetés alapján a földhasználó mégsem azonosítható be egyértelműen, akkor az ingatlanügyi hatóság bevonja az érintettet is az adategyeztetésbe, azaz értesítést küld neki a hiányzó vagy téves adatok tisztázása érdekében. Pontosan meg van határozva az is, hogy kinek milyen esetlegesen fellelhető, akár más nyilvántartásokban szereplő, ismert címére kell ezt az értesítést kézbesíteni.
Ha a hatóság és az érintett személy közti egyeztetés eredményes és ily módon sikerül végül tisztázni az érintett személy hiányzó vagy téves adatait, akkor az ingatlanügyi hatóság a földhasználati lapon a hiányzó vagy tévesen feltüntetett adatot hivatalból feltünteti. Fontos megemlítenünk, hogy a földhasználók – a kezdetektől fogva – maguk is kötelesek a földhasználati lap I. részében szereplő adataiknak a megváltozását 30 napon belül az úgynevezett változásbejelentési adatlap benyújtásával bejelenteni az ingatlanügyi hatóságnak. Könnyebbséget jelent, hogy ha olyan adatnak a változásáról van szó, amit más, közhiteles nyilvántartás tartalmaz, akkor nem szükséges azt külön bejelenteni a földhasználati nyilvántartás felé, hanem lehet kérni a közhiteles nyilvántartást vezető szervet, hogy a változásról értesítse az ingatlanügyi hatóságot.
Az újdonság az, hogy ha a változásbejelentés a földhasználó részéről elmarad ugyan, de az adat változásról az ingatlanügyi hatóság mégis tudomást szerez, akkor a megváltozott adatot maga a hatóság átvezeti.”
Forrás:
Rendeződnek a földhasználati nyilvántartásban szereplő adatok; NAKlap; 2024. III. negyedév, XII. évf.; 8. oldal (PDF)