„A Tanács a mai napon politikai megállapodást ért el egy olyan új irányelvről, amely megteremti az alapokat az elektronikus héamentességi igazolások bevezetéséhez.
„Nagy örömömre szolgál, hogy a héarendszerek korszerűsítésére irányuló uniós erőfeszítések részeként a „Héa a digitális korban” elnevezésű csomagról (a VIDA-csomagról) elért novemberi megállapodást követően most újabb lépést teszünk a korszerűsítés irányába az elektronikus héamentességi igazolásról szóló megállapodással, amely véget vet a kézzel aláírandó, papíralapú igazolásoknak.” – Varga Mihály, Magyarország pénzügyminisztere
Az irányelv rendelkezik majd egy olyan elektronikus igazolásról, amely felváltja a meglévő papíralapú igazolást. Ilyen igazolást akkor használnak, amikor az árukat mentesíteni kell a héa alól, például azért, mert azok behozatala nagykövetségek, nemzetközi szervezetek vagy fegyveres erők számára történik. A pontos elektronikus formátumot – beleértve a szükséges informatikai előírásokat is – szakértői csoportok fogják megvitatni, és a Bizottság végrehajtási jogi aktusokban fogja rögzíteni.
Az átmeneti időszakban a tagállamok elektronikus és papíralapú változatokat egyaránt használhatnak majd.
A tagállamok számos módosítást nyújtottak be a Bizottság eredeti javaslatához. Mindenekelőtt az elektronikus héamentességi igazolás kötelező használatának hatályát azokra az esetekre korlátozták, amelyekben két tagállam érintett, és a mentességet nem visszatérítés formájában nyújtják.
A Tanács a jövőbeli elektronikus igazolás számos olyan lényeges elemével egészítette ki az irányelv szövegét, amelyeket a Bizottság a formátum kialakításakor figyelembe fog venni. Emellett a Tanács az eredetileg 4 évre (2026–2030) tervezett átmeneti időszakot mindössze 1 évre (2031–2032) rövidítette. A kezdő időpont elhalasztása a tervek szerint segíteni fog abban, hogy az adóhatóságok megfelelően tudják ütemezni a szükséges informatikai fejlesztéseket, amelyek időben egybe fognak esni a VIDA-csomag végrehajtásához szükséges jelentős beruházásokkal.
A következő lépések
A megállapodásokat most szakmai és nyelvi ellenőrzésnek vetik alá, mielőtt azokat hivatalos elfogadás céljából a Tanács elé terjesztenék. Ezt követően a szövegeket kihirdetik az EU Hivatalos Lapjában, és azok hatályba lépnek.
Háttér
A Bizottság 2024. július 8-án két javaslatot tett közzé azzal a céllal, hogy a jelenlegi papíralapú héamentességi igazolást az elektronikus héamentességi igazolás váltsa fel:
- a 2006/112/EK irányelvnek az elektronikus héamentességi igazolás tekintetében történő módosításáról szóló tanácsi irányelvre irányuló javaslatot (a Tanács irányelve); –
- a 282/2011/EU végrehajtási rendeletnek az elektronikus héamentességi igazolás tekintetében történő módosításáról szóló tanácsi végrehajtási rendeletre irányuló javaslatot (a Tanács végrehajtási rendelete).
A héairányelv módosítására irányuló javaslat megteremti a jogi feltételeit annak, hogy a Bizottság végrehajtási intézkedések révén kidolgozza az elektronikus igazolást, a végrehajtási rendelet módosításáról szóló javaslat pedig az átmeneti szakaszban lehetővé teszi a papíralapú, illesztve az elektronikus igazolások használata közötti választást.
A Tanács a mai napon mindkét javaslatról megállapodott. Az Európai Parlamenttel konzultációt folytattak az irányelvjavaslatról, és az Európai Parlament 2024. november 13-án nyilvánított véleményt.
- Adózás: a Tanács megállapodásra jutott a „Héa a digitális korban” csomagról (sajtóközlemény, 2024. november 5.)
- Digitális adóztatás (háttér-információk)
- Adózás (háttér-információk)
- Ülések
”
Forrás:
Adózás: a Tanács bevezette az elektronikus héamentességi igazolást; Európai Unió Tanácsa; 2024. december 10.