Skip to main content
Európai Uniógazdaságpolitikatársadalom

Kutatás-fejlesztés: Beváltja-e a regionális szakosodás az Unióban a hangzatos ígéreteket?

By 2025. október 5.No Comments

„* A 2014–2027-es időszakra több mint 70 milliárd eurót különítettek el a K+F fellendítésére az uniós régiókban
* A regionális szinten meghatározott innovációs stratégiák nem feltétlenül felelnek meg az uniós prioritásoknak
* Még nem született egyértelmű értékelés az intelligens szakosodás mint megközelítés sikerességéről

Tizenöt évvel bevezetésük után továbbra is nehéz megállapítani, hogy teljesülnek-e az uniós régiókban a kutatásra és innovációra irányuló intelligens szakosodási stratégiák céljai: ez az Európai Számvevőszék elemzésének fő megfigyelése. A számvevők ezt a három fő megoldandó gondot emelik ki: az érdemi prioritások meghatározása és finanszírozása, az uniós régiók közötti konkrét együttműködés előmozdítása, valamint annak értékelése, hogy az intelligens szakosodás valóban betölti-e kívánt szerepét.

Az intelligens szakosodás innovációs politikai megközelítés, amely az ígéretes fejlesztési területekre rámutatva az uniós kohéziós politikai alapok jobb felhasználására törekszik. Más szóval: a régiók egyedi erősségeik és lehetőségeik alapján határoznak meg beruházási prioritásokat. Az intelligens szakosodási stratégia megléte szükséges ahhoz, hogy az Európai Regionális Fejlesztési Alapból kutatási és innovációs finanszírozásban lehessen részesülni: az ERFA a 2014 és 2027 közötti időszakban 73,8 milliárd eurót különített el erre a célra.

„Az intelligens szakosodás segíti a régiókat, hogy törekvéseiket a saját maguk által választott prioritásokra összpontosítsák. A mostani időszakban azonban, amikor az uniós költségvetés átalakuláson megy át, és újonnan hangsúlyos szerepet kap az ipar és a védelem, a meglévő keret révén kevéssé lehet felmérni, hogy milyen értéket képviselnek az egyes prioritások, illetve hogy azok összhangban vannak-e az Unió tágabb céljaival” – jelentette ki Annemie Turtelboom, az áttekintésért felelős számvevőszéki tag. – „Rendkívül fontos összeegyeztetni egymással az alulról felfelé, illetve a felülről lefelé irányuló megközelítést, és biztosítani, hogy a régiókban ténylegesen végrehajtott intézkedések összhangban legyenek az uniós szinten hozott döntésekkel. Ennek híján egyszerűen nem leszünk képesek stratégiaibb és eredményesebb módon felhasználni az uniós forrásokat.”

A Számvevőszék szerint az intelligens szakosodási folyamatnak jelenleg nincs felügyelete. Ezért a regionális prioritások nem mindig igazodnak az uniós prioritásokhoz, például az akkumulátorok, mikrocsipek és hidrogén előállítására vonatkozó iparpolitikai célokhoz. Tény, hogy szerepe szerint az Európai Bizottság nem értékeli, illetve nem befolyásolja a regionális döntéseket. Ebből adódóan a regionális prioritásokat és az egész Unióra érvényes innovációs célokat többnyire egymástól függetlenül hajtják végre, és nincsen közvetlen módja az eredményes együttműködés biztosításának.

A régiók közötti együttműködés nagy mértékben elősegítheti az intelligens szakosodási stratégia sikerét, mivel a régiók fel tudják használni egymás tapasztalatait, illetve új erőforrásokhoz, készségekhez és ismeretekhez férnek hozzá. Számos uniós régió azonban mindmáig nem él ezzel a lehetőséggel. A 2014–2020-as időszakban az intelligens szakosodásra kevéssé volt jellemző a régiók közötti együttműködés, és a határokon átnyúló kezdeményezések ritkán szerepeltek a programokban és stratégiákban. Bár a 2021–2027-es időszakban elvileg prioritás az interregionális együttműködés, szerény a szerepvállalás ezen a téren.

Az intelligens szakosodás sikerességét kezdettől fogva nehéz volt nyomon követni akár regionális, akár uniós szinten. Sőt, a szakpolitika annak 2014-es bevezetése óta nem részesült alapos értékelésben, így nehezen tudható, hogy mennyiben működik. Más szóval jelenleg nincs egyértelmű válasz arra a kérdésre, hogy teljesülnek-e a megközelítés céljai, vagyis hogy segíti-e az a régiókat az intelligens és stratégiai szakosodásban, vagy pusztán az uniós források megszerzése érdekében letudandó követelménnyé vált-e.

Háttér-információ

Bár az intelligens szakosodás koncepciója már a 2000-es évek közepén felmerült, csak a 2014–2020-as költségvetésben vált a finanszírozáshoz való hozzáférés előfeltételévé, illetve a 2021–2027-es időszakra már feljogosító feltétellé. A 2014–2020-as időszakban Unió-szerte 185 intelligens szakosodási stratégiát dolgoztak ki, a 2021–2027-es időszakra pedig több mint 170 ilyen stratégiát irányoztak elő.

Az ellenőrzésekkel ellentétben az áttekintések főként nyilvánosan hozzáférhető információkon alapuló, leíró elemzéssel szolgálnak.

Lásd még: a Horizont 2020 és az európai strukturális és beruházási alapok közötti szinergiákról szóló számvevőszéki különjelentés, amely kiemelte, hogy az uniós országok eltérő mértékben támaszkodnak ERFA-finanszírozásra a kutatás és az innováció terén.

Kapcsolódó hivatkozások

Áttekintés 05/2025: Intelligens szakosodási stratégiák az Európai Unióban

Forrás:
Kutatás-fejlesztés: Beváltja-e a regionális szakosodás az Unióban a hangzatos ígéreteket?; Európai Számvevőszék; 2025. szeptember 23.