Skip to main content
gazdaságművelődéspolitikaszakirodalomtársadalom

Hogyan alakul át az iskolai végzettség készségekké és munkahelyekké? Szakpolitikai összefoglaló

By 2025. december 14.No Comments

„Az elmúlt évtizedekben az OECD-országokban jelentősen nőtt az iskolai végzettség szintje: csökkent azoknak a fiataloknak az aránya, akik képesítés nélkül hagyják el az iskolarendszert, az alsó- és felső középfokú oktatás gyakorlatilag általánossá vált, és gyorsan bővült a felsőoktatás. Ezt az előrehaladást a fiatal felnőttek munkaerőpiaci integrációjának javulása kísérte, különösen az alacsonyabb végzettségűek körében, akiknél a munkanélküliségi ráta jelentősen csökkent.

Ezek az eredmények azonban nem minden esetben jártak együtt a készségek erősödésével. A 15 éves tanulók teljesítményét mérő PISA-vizsgálatban az olvasási eredmények átlaga 2012 óta romló tendenciát mutat, miközben a Felnőtt Készségek Felmérése 2023-as adatfelvétele szerint még a középfokú és felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében is a 25–34 évesek egy kisebb, de nem elhanyagolható hányada korlátozott szövegértési és számolási készségekkel rendelkezik. Ez az ellentmondás – vagyis az iskolai végzettség javulása a készségek egyidejű, nem feltétlenül megfelelő fejlődése nélkül – kérdéseket vet fel az oktatási rendszerek, a munkaerőpiac és az élethosszig tartó készségfejlesztés közötti kapcsolatról, tágabb értelemben pedig az oktatás általános minőségéről.”

Forrás:
How does educational attainment translate into skills and jobs?; OECD; Education Indicators in Focus, No. 90; OECD Publishing; DOI: 10.1787/3844dabe-en; 2025. december 9.