Skip to main content
gazdaság

A Groupon-jelenség

Szerző: 2010. november 16.No Comments

„A 2007-ben indult Groupon mára az egyik legjelentősebb internetes kereskedelmi rendszerré nőtte ki magát. Sikere többek közt annak köszönhető, hogy szakított az eddig bevált módszerekkel és egy teljesen új modellel olyan termékeket és szolgáltatásokat tud hatékonyan értékesíteni az interneten, amiket eddig szinte lehetetlen volt. Itthon is megjelent már az e-kereskedelem ezen modellje, bár még nagyon kis cipőben jár.
A Groupon modell
Ha felmegyünk az oldalra, láthatjuk hogy a környékünkön (már ha egy amerikai nagyvárosban vagyunk) éppen milyen szolgáltatás hirdet az oldalon. Jellemzően a napi ajánlat csak pár (legtöbbször egy) termékből áll. Erre azonban tipikusan 50% kedvezményt kaphat a vásárló. Az oldalon a kedvezményes árat kell kifizetni és ezért kapunk egy kupont, amit a megfelelő helyen be tudunk váltani. Azaz a Groupon elsősorban helyi szolgáltatásokat hirdet, amik eddig csak alig (vagy egyáltalán nem) tudták kihasználni az internet közvetlen vásárlószerző erejét.

A hirdetők közt zeneoktatótól át wellness központokon és fodrászokon át az éttermekig szinte mindenféle helyi szolgáltatás megtalálható. A Groupon viszont nagyon hatékonyan el tud érni egy értékes helyi közösséget és egy akcióra jellemzően 1-2 ezren szinte mindig lecsapnak. A kereskedők így jelentős forgalomhoz juthatnak az netről, mindenféle kockázat nélkül. Ennek azonban ára van: nem is kicsi. A Groupon az 50%-os kedvezményt szinte elvárja, ami miatt az így értékesített szolgáltatások többsége alapból veszteséges lesz. És bár a Grouponnak nem kell előre fizetni, a bevétel fele őket illeti. Így tulajdonképpen a kereskedő csak a szolgáltatás rendes árának negyedéhez fér hozzá.

Ennek ellenére van jelentkező, nem is kevés. Sok szolgáltatónak ugyanis nagy részben állandóak költségei, így tulajdonképpen az üres helyeiket töltik fel. (A szállodát fűteni kell akkor is ha üres.) A másik oldalról pedig arra játszanak, hogy minőségi vásárlókat kapnak, akik vagy költeni fognak a kuponban foglaltakon felül, vagy újra visszatérnek. Így mondjuk egy újonnan nyílt étterem már az első héten telt házzal indíthat.

A Groupon csak az Egyesült Államokban eddig több, mint 15 millió kupont értékesített így – több, mint fél milliárd dollár értékben, amivel már a legnagyobb internetes kereskedők közt tartható számon. Tulajdonosai közt a legnevesebb online befektető cégek is megtalálhatóak. A céget nemrég 1,5 milliárd dollárra értékelték és (a legtöbb nagy értékű online vállalkozással ellentétben) a vállalkozás nyereséges.”

Forrás:
A Groupon-jelenség, digibiz.hu, 2010. november 8.