„Az országgyűlési biztos azt mondta: nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is az tapasztalható, hogy a válság miatt nőtt a gazdasági, pénzügyi, szociális ügyekkel kapcsolatos panaszok száma. Szabó Máté ugyancsak fontos európai sajátosságnak nevezte az úgynevezett fordított piramis jelenségét, ami azt jelenti, hogy éppen a piramis alján lévők, vagyis a legszegényebbek, a leginkább rászorulók fordulnak a legkevésbé az ombudsmanokhoz. Ők azok, akik nehezebben fogalmazzák meg az igényeiket, nehezebben találják meg a megfelelő címzettet. A panaszosok döntő többsége ezzel szemben a középosztályból kerül ki.
Mint az ombudsman hozzátette, próbálnak a piramison fordítani, ezt szolgálják az úgynevezett méltóságprojektek. 2008 óta foglalkoznak ezért a fogyatékossággal élőkkel, az idősekkel és a gyerekek helyzetével.
…
Szabó Máté elmondta: 2010-ben pénzügyi projektet is indítottak, azt vizsgálták, hogy az állampolgárok, a hatósági és magánjellegű pénzügyi szolgáltatók között milyen viszonyok állnak fenn. Véleménye szerint az állampolgár és a fogyasztó kiszolgáltatott helyzetben van a nagy, tőkeerős pénzügyi intézményekkel szemben, legyen az adóhatóság, biztosító vagy bank…Szabó Máté szerint e területen és más területeken is szükség van a jogvédő intézmények hálózatának, együttműködésének kialakítására. Úgy véli, fontos lenne, hogy a különböző településeken élők egységes panaszfelvételi fórumhoz fordulhassanak, amely eljuttatja a panaszokat a különböző jogvédő szervezetekhez.”
Forrás:
Csaknem 8 ezer panasz érkezett az ombudsmanhoz, HVG.hu, 2011. április 14.