közigazgatási informatika

Jövő év végére kiépül a 112-es egységes segélyhívó rendszer

Szerző: 2011. június 20.No Comments

„Kormánydöntés alapján 2012. december 31-ig ötmilliárd forintból kiépül az egységes, 112-es segélyhívó rendszer Magyarországon, így a különböző helyszínekre a leggyorsabban érkezhet a szakszerű segítség – közölte Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára, szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.

Hatala József országos rendőrfőkapitány közlése szerint az ország két pontján – Szombathelyen és Miskolcon – egy-egy rendőrségi központba futnak majd be a segélyhívások, amelyeket tűzvédelmi, rendvédelmi és egészségügyi kérdésekben jártas operátorok fogadnak. A bejelentéseket, a hívást fogadó szakember kérdéseire adott válaszokkal kiegészítve, egy úgynevezett intelligens adatlapra rögzítik, amely azonnal megjelenik a mentők, a rendőrség és a tűzoltóság megyei rendszerén, így ha szükséges, a lehető legrövidebb időn belül pontos és konkrét információk alapján indulhat útnak a segítség. Azokban az európai országokban, ahol már működik az egységes segélyhívó rendszer, költséghatékonyabb a bevetés irányítása, így a jelenleg működő rendszerből kivett rendőröket közterületi szolgálatra, vagy más fontos feladatra tudják irányítani. Az altábornagy szerint a 112-es segélyhívószám bevezetésével jelentősen könnyebbé válik a szolgálatszervezés, az állománnyal való gazdálkodás, illetve könnyebb lesz megteremteni az összhangot a mentésben, a segítségnyújtásban.

Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője azt mondta: az, aki most hívja fel a 112-es segélyhívó számot, és tűzesetet szeretne bejelenteni, az előbb a rendőrséggel tud kapcsolatba lépni, majd a rendőrség kapcsolja a tűzoltóságot. A tűzoltó altábornagy közlése szerint jelenleg az ország 170 helyére fut be a 105-ös, a tűzoltóság segélykérő telefonszáma, míg az egységes, 112-es hívószám bevezetésével csak 20 helyen lesz irányítási központ.

A rendőrségnél a 107-es hívószám szintén 170, a mentőknél a 104-es az ország 26 helyén fut be, ezért valamennyien megyei szintre, 20 helyre szorítják az irányítási központ számát.

Mártai István, az Országos Mentőszolgálat vezetője azt mondta, a segélykérőt a 112-es vonalon érkezett információk alapján, szükség szerint a területileg illetékes orvosi ügyeleti, vagy mentőorvosi segítséghez tudják irányítani.

Bakondi György azt hangsúlyozta: baj esetén az a legfontosabb, hogy a lehető leggyorsabban érkezzen a segítség, mert minden perc számít, így az intelligens adatlapon közölt információk alapján a megyei irányítási központ látja majd azt is, hogy honnan lehet a leggyorsabban (laktanyából, mobilügyeletből, közelben tartózkodó egységek) segítséget küldeni.

Hatala József az MTI kérdésére válaszolva elmondta, bár az ország két távoli pontján működik majd a segélykérő központ, ha az egyikkel probléma történne, a rendszer akkor is tökéletesen és zavartalanul tud működni. Megjegyezte, azért rendőrségi objektumokban alakítják ki az állomást, mert így biztosított annak őrzése és működtetése.”

Forrás:
Jövő év végére kiépül a 112-es egységes segélyhívó rendszer, nyitraizsolt.hu, 2011. június 15.
Megszűnik a 104-es hívószám, Index.hu, 2011. június 15.