„Egy uniós szintű vizsgálat számos, fogyasztói hitelt hirdető honlapot vett górcső alá, azt ellenőrizve, hogy megkapják-e a fogyasztók a hitelszerződés aláírása előtt azokat az információkat, amelyekre az uniós fogyasztói jog1 értelmében jogosultak. A nemzeti végrehajtó hatóságok több mint 500 honlapot ellenőriztek a 27 tagállamban, Norvégiában és Izlandon. A hatóságok úgy ítélték, hogy az oldalak 70 százaléka további vizsgálatot igényel. A legfőbb problémák közé tartozott, hogy a hirdetés nem tartalmazta az előírt általános információkat, vagy pedig nem szerepeltek benne olyan kulcsfontosságú adatok, amelyek szükségesek lennének a fogyasztói döntés meghozatalához; más esetekben a költségeket megtévesztő módon tüntették fel. E vélt szabálytalanságokat illetően a nemzeti végrehajtó hatóságok fel kívánják venni a kapcsolatot a pénzügyi intézetekkel és a hitelközvetítőkkel, hogy a szabálytalanságok tisztázására, illetve az észlelt problémák megszüntetésére szólítsák fel őket. Az ellenőrzések során a hatóságok különös figyelmet fordítottak arra, hogy miként alkalmazzák a vállalkozások a fogyasztói hitelről szóló irányelv előírásait, amelyeket a tagállamok a közelmúltban ültettek át jogrendszerükbe, és amelyeknek célja, hogy megkönnyítsék a fogyasztók számára a különféle hitellehetőségek megértését és összehasonlítását.
…
A vizsgált piacot a fogyasztók napi szinten igénybe veszik. Az euróövezetben működő pénzintézetek fogyasztói hitelkövetelése 2010-ben meghaladta a 600 milliárd eurót.Eredmények
Az 562 megvizsgált honlap közül mindössze 30 százalék tett eleget az ellenőrzés feltételeinek, és felelt meg a vonatkozó uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak; a fennmaradó 70 százalékot (393 honlap) további vizsgálatnak vetik majd alá. A leggyakrabban tapasztalt problémák a következők voltak:
- A fogyasztói hitelt népszerűsítő hirdetés nem tartalmazott minden információt: 258 honlap (az ellenőrzött oldalak 46 százaléka) nem tartalmazta a fogyasztói hitelről szóló irányelvben előírt valamennyi általános információt, úgymint: i. teljeshiteldíj-mutató, amely az ajánlatok összehasonlítását teszi lehetővé, ii. arra vonatkozó információ, hogy a teljes költség tartalmazza-e a kötelező járulékos szolgáltatás (pl. biztosítás) költségeit, iii. a hitelmegállapodás időtartama;
- Az ajánlatból kulcsfontosságú információk hiányoztak: 244 honlap (43 százalék) nem tartalmazott egyértelmű információt a teljes költség egyes elemeiről, mint például: i. a hitelkamatláb típusa (rögzített vagy változó vagy mindkettő), ii. adott esetben a hitelmegállapodás időtartama, valamint iii. bizonyos, a hitelhez kapcsolódó költségek (pl. kezelési díj);
- A költségekről szóló tájékoztatás megtévesztő volt: ezekben az esetekben a hitelköltséget hamis vagy megtévesztő módon mutatták be a fogyasztónak például i. az árkalkuláció módja révén, vagy pedig azáltal, hogy ii. az ügyfelet nem tájékoztatták arról, hogy a fogyasztói hitel ára egy kötelező jellegű biztosítás költségével is kiegészül. 116 honlap (20 százalék) nem felelt meg ennek a követelménynek.
…
A következő lépések
Az ellenőrzést intézkedések követik: a következő hetekben és hónapokban a nemzeti hatóságok kapcsolatba lépnek a weboldalak üzemeltetőivel, és az adatok pontosítására, illetve a honlapok helyesbítésére szólítják fel őket. Ennek elmulasztása jogi következményekkel járhat (a hatályos nemzeti jogszabályok függvényében), és pénzbírság kiszabását, illetve akár az oldal letiltását is maga után vonhatja. A nemzeti végrehajtó hatóságoknak 2012 őszéig jelentést kell tenniük az Európai Bizottságnak. Az eredményeket a Bizottság jelentésben ismerteti majd…”
Forrás:
Fogyasztói hitelt kínáló honlapokat vizsgált az EU: a piac nem tesz eleget az elvárásoknak, Európai Bizottság, 2012. január 10.
Lásd még:
Az Európai Unió a fogyasztói hitelekkel kapcsolatos weboldalakat vizsgálja – pénzpiaci vizsgálat a fogyasztók érdekében (részletes ismertetés), Gazdasági Versenyhivatal, 2012. január 10. (pdf)