„A Nógrád Megyei Kormányhivatal vezetőjét, Dr.Szabó Sándor kormánymegbízottat kérdeztük a helyi Kormányhivatal előtt álló feladatokról és Kormányablak tapasztalatairól.
– Milyen feladatok elé néz 2012-ben a megyei Kormányhivatal?
– Több szempontból is rendkívül nehéz éven vagyunk túl: a kormányhivatali integráció a törzshivatal mellett a szakigazgatási szervek számára is komoly átállási, alkalmazkodási feladatokat jelentett. Ehhez társult a januári tíz százalékos létszámleépítés, melynek során kettős szorításba kerültünk: egyszerre kell megfelelni a költségvetési elvárásoknak, valamint a szakmai munkával szemben támasztott követelményeknek.Mindemellett 2012. január 1-jén az állam átvette a megyei önkormányzati intézményrendszert, ezzel párhuzamosan – a Kormányhivatal mellett – létrejött a Megyei Intézményfenntartó Központ. Ez utóbbi szervezet feladata az intézmények működtetésével, vagyongazdálkodásával összefüggő teendők ellátása. Húsz intézményről és 1600 közalkalmazottról van szó, akiknek meghatározó a szerepük a területi szintű (szociális-, közoktatási- és közgyűjteményi) szakellátások biztosításában. Itt – az ellátottakra, ápoltakra, tanulókra, stb. tekintettel – az átállás még érzékenyebb, fokozott figyelmet igénylő feladat lesz, ami szintén meglehetősen kedvezőtlen pénzügyi-költségvetési környezetben zajlik.
További kihívást jelent a járási rendszer kialakításának előkészítése: Nógrád megyében várhatóan hat járás jön létre 2013. január 1-jén, az ehhez kapcsolódó egyeztetési, tervezési feladatokat a Kormányhivatalon belül ma már önálló munkacsoport végzi.
Ugyanígy a 2012. év kiemelt programja lesz az alap- és középfokú közoktatási intézmények átvétele, az ehhez az integrációhoz kapcsolódó személyi, szervezeti feltételek megteremtése.
Összességében tehát a 2012. esztendő sem tűnik eseménytelenebbnek, mint a megelőző év.
– Hogyan alakult az elmúlt hónapok során a Kormányablak forgalma, népszerűsége?
– A Kormányablak ügyfélforgalma az elmúlt hónapokban – az indulás időszakához képest – növekvő tendenciát mutat. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a napi ügyfélforgalom ötven százalékos emelkedése figyelhető meg 2011. év utolsó negyedében. Megemlítendő az is, hogy 2011. december 15-én sor került az 5.000. ügyfél köszöntésére is.A pozitív irányban emelkedő népszerűség egyik indoka az lehet, hogy október közepétől harmincegy új ügykörrel bővült a kormányablak által nyújtott szolgáltatások köre, másrészt betudható annak is, hogy az év során ezen új jogintézmény egyre ismertebbé és elterjedtebbé vált az állampolgárok számára, mára már úgymond beépült a mindennapi köztudatba.
Az ügyfélbarát szolgáltatásunk eredményeként – tekintettel arra, hogy minden típusú hatósági ügyben igyekeznek a kollégák az ügyfelek rendelkezésére állni, függetlenül attól, hogy az jogszabály alapján a kormányablak feladat- és hatáskörébe tartozik –e – nagyszámú visszatérő ügyféli körrel büszkélkedhetünk.
– Ahogy említette, ősszel bővült a kormányablakokban intézhető ügyek száma is. Miket lehet most intézni és melyek a legnépszerűbbek? Melyekre lenne még esetleg igény?
– A Kormányablakokban intézhető ügyek skálája rendkívül széles körű. Bejelentést lehet tenni parlagfű fertőzött ingatlanról, kérelmet lehet előterjeszteni a fogyatékossági támogatás igényléséhez, őstermelői igazolvány kiadásához, természetes fürdővíz fürdési célú engedélyezéséhez, családi gazdaság nyilvántartásba vételéhez, a kivételes nyugellátás-emeléshez kapcsolódóan, stb. Az ügyfelek leginkább az ügyfélkapu létesítésével, utazási költségtérítés, családi pótlék, anyasági támogatás, EU kártya, TAJ kártya, Alaptörvény igénylésével, gyógyszertámogatáshoz kapcsolódó, méltányosságból adható egyszeri segély iránti illetve fogyatékossági támogatás iránti kérelmekkel összefüggésben keresik fel a kormányablakot.Az állampolgárok több esetben érdeklődnek a kormányablaknál a családtámogatási ellátások folyósításával összefüggő igazolások kiadásával, valamint az egészségbiztosítási jogviszony rendezésével kapcsolatos kérdésekben. Az említettek vonatkozásában jelen pillanatban segítséget nem tudnunk nyújtani – a szükséges technikai rendszerek, feltételek hiánya miatt – , ám bízunk abban, hogy rövid idő belül ezen ügyféli igények is kielégítést nyernek.”
Forrás:
Kihívást jelent a járási rendszer kialakításának előkészítése – interjú Dr.Szabó Sándor kormánymegbízottal, Belföldi hírek, 2012. február 3.