„…Felhőben fut az autó
„Mindenki izgatottan figyeli a híreket, hogy mikör jönnek a villanyautók és a megfizethető hibridek, mert már nagyon érzékelhető a benzinár emelkedése” – mondta Gadó Péter, az Evosoft fejlesztőcég eCar projektjének vezetője. A konferenciát megnyitó előadásban arról beszélt, hogy az autóknak miként kell átalakulniuk, ha benzin helyett áramot akarunk használni.Alapjaiban kell újratervezni az autókat, hogy azok teljesen az elektromos meghajtásra legyenek kihegyezve. Az nem elég, hogy kiveszik a motort és a benzintartályt, és berakják a helyükre az akkumulátorokat, mondta a szakember. Az átalakulás a vezérlőelektronikát is nagyban érinti, és itt van az Evosoftnak is feladata. Gadó szerint egyre összetettebbek az autók, és a komplexitás könnyen a növelésének gátjává válik. Ez történt a kábelekkel is, amikor egy autóba már több kilométer kábelt kellett beépíteni, és erre adtak választ a buszrendszerek. Ma azonban már egy nagyobb limuzinban hetven különféle vezérlő van, és már ez az architektúra is akadályozza a fejlődést.
Az új megoldás egy központi vezérlő lesz, amiben integrálódnak a funkcionalitások, és megint egyszerű lesz az autók rendszere. Gadó Péter érdekességként elmondta, hogy az autók nem lesznek teljesen önállóak, bizonyos feladatokat központi rendszerek a számítási felhőben végeznek majd el, és nagyobb szerepet kapnak a szoftverek. Mindezek miatt fokozottan figyelni kell a biztonságra, és Gadó szerint az autógyártóknak át kell majd venniük a repülőiparban alkalmazott megoldásokat.
Százmillió üzemóra alatt egy hiba
Azt már a következő előadó, a ThyssenKrupp céget képviselő Naszádos László mondta el, hogy milyen biztonsági követelményeknek kell megfelelni az autóalkatrészek gyártásakor – jelenleg is. A cég kétszáz mérnöke a kormánymű programozásával foglalkozik, amiben két súlyos hiba lehet: az önkormányzás (amikor az autó a sofőr szándéka ellenében kormányoz), és amikor blokkol a kormánymű.A rásegítést kilowattos motor végzi, ami simán kitekeri a sofőr kezéből a kormányt. Naszádos elmondta, hogy az előírások szerint 100 millió üzemóra alatt lehet egy hiba, és ma egy elektronikai meghibásodásnak kisebb a valószínűsége, mint annak, hogy eltörik a kormányrúd. Rendszereikben kétmagos processzort használnak, de nem azért, hogy jobban fusson az Angry Birds, hanem a redundancia miatt. A vezérlő mindkét magon átfuttatja ugyanazt a feladatot, és egy ellenőrző rendszer megnézi, hogy megegyeznek-e a kiadott információk, mondjuk egy perifériára küldött adat, vagy egy beállítás. Ha nem egyeznek, akkor leáll a rásegítés, mert valami nincs rendben…”
Forrás:
Számítási felhő és többmagos processzor lesz az autókban, Tóth Balázs, Index.hu, 2012. április 18.