közigazgatás: magyar

Már félmillió ügyfél a Kormányablakokban

Szerző: 2012. november 19.No Comments

„A járási hivatalok kialakításának fontos célja, hogy az állampolgárok egyszerűbben és gyorsabban intézhessék ügyeiket – mondta Szabó Erika, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára, miután Szolnokon köszöntötte a Kormányablakok ötszázezredik ügyfelét.

Kiemelte, hogy szakmai szempontok alapján, példaértékű egyeztetés után október 31-ig országosan 2760 önkormányzattal állapodtak meg a fővárosi és megyei kormánymegbízottak. A járások kialakításánál alapelv volt, hogy az emberek a lehető legkevesebb idő alatt el tudják intézni államigazgatási ügyeiket. Az állampolgárok az igazi változást jövő év végére tapasztalják meg, amikor a mostani okmányirodák bázisán megnyílnak a kormányablakok.

Az országban 300 helyen létre jövő kormányablakok munkatársaihoz több mint 2000 ügyben fordulhatnak majd az ügyfelek. Jelenleg az állampolgárok, ha valamilyen államigazgatási ügyet el szeretnének intézni, akkor meg kell nézniük, hogy hol, milyen időpontban kereshetik fel az ügyfélszolgálatokat, ehhez milyen dokumentumokra van szükség. Mindez sok időbe és fáradtságba kerül. Az egyablakos ügyintézés nemcsak megkönnyíti az emberek dolgát, de így az állam közelebb is kerülhet az állampolgárokhoz. A területi közigazgatás átalakításával a kormány szeretné azt a bizalmat is vissza állítani az ügyfél és az állam között, ami az évek során elveszett. Szabó Erika elmondta még, hogy a területi közigazgatás hazai átalakítását nagy figyelemmel kísérik Európában.Több országban működik hasonló módon a közigazgatás, de sehol nem található a működéshez kapcsolódó olyan szerkezeti változás, mint Magyarországon.

Kállai Mária, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei kormánymegbízott arról beszélt, hogy a kistelepülések is támogatják a területi közigazgatás átalakítását, a járási hivatalok felállítását. A megállapodások előkészítése során arra törekedett a megyei kormányhivatal, hogy a lehető legtöbb helyen lehetővé váljon az ügyintézés. A megyében a tervek szerint jövőre 16 kormányablak alakul.

Az egyablakos ügyintézési rendszer kialakításának első állomásaként, 2011 januárjában nyíltak meg a kormányablakok országszerte 29 helyszínen. Kiemelt feladatuk az, hogy államigazgatási ügyekben teljes körű tájékoztatást nyújtsanak az ügyfeleknek. Jelenleg 61 ügykörben állnak az állampolgárok rendelkezésére. Többek között nyugdíjfolyósításhoz, nyugdíjbiztosításhoz kapcsolódó bejelentésekkel, a Magyar Államkincstár hatáskörébe tartozó ügyindításokkal, ingatlan-nyilvántartásból történő adatszolgáltatással, az Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerv hatáskörébe tartozó ügyindításokkal, valamint ügyfélkapu regisztráció ügyében várják az állampolgárokat, ügyfélbarát nyitva tartással reggel 8 óra és este 20 óra között, a hét öt napján.”

Forrás:
Már félmillió ügyfél a Kormányablakokban; Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium; 2012. november 16.