Skip to main content
közigazgatási informatika

Hova fejlődik az elektronikus közigazgatás?

Szerző: 2012. december 17.No Comments

„Kétéves fejlesztési szakaszt követően januártól elérhetővé válik az ÉTDR. Ezzel újabb lépést tettünk azon célkitűzés felé, hogy papírból, időből, energiából is egyre kevesebb menjen el az ügyintézésre.

A hivatalos nevén Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszernek köszönhetően ezentúl építési ügyeinket is elintézhetjük a számítógépünk mellől, ugyanis elég lesz egyetlen elektronikus példány online benyújtása az engedélykérelemhez. Nem csupán egyszerű digitalizálásról van csak szó, mivel az ÉTDR az eddigiektől eltérő módon interaktív keretek közé helyezi a közigazgatást az építésügyben: az ügyfelek elektronikusan nyújthatják be kérelmeiket, a hivatalok, elektronikusan tárolják, engedélyezik azokat, továbbá elektronikusan értesíthetik az érintetteket.

Mivel az interneten keresztül elérhető, a kérelmezők ügyfélkapus azonosítással egy egységes építésügyi hatósági felületen nyújthatják be engedélyeik vagy igazolásaik iránti kérelmeiket, s az ehhez szükséges mellékleteket elektronikusan csatolhatják. Így, a feltöltött dokumentumok az eljárás összes érintettje számára elérhetővé válnak: a szomszédok, a hatóságok kommentelhetik, szerkeszthetik az anyagokat. Az új rendszerrel a közigazgatás évente várhatóan 1,5 milliárd forintot takaríthat meg csak a postaköltségen.

Mint ismeretes, az e-demokrácia és ezen belül az e-ügyintézés területén fejlett európai országok éves szinten több millió eurót spórolnak az adminisztratív költségeken. Amennyiben minden uniós ország élne a már évek óta rendelkezésre álló lehetőségek alkalmazásával, összességében akár milliárdokról beszélhetnénk.

Beindultak az ügyfélbarát megoldások a közigazgatásunkban
A telefonos ügyfélszolgálat szerepét is bővítenék, ezért jelentős fejlesztésekbe kezdett a KEK KH (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala). A cél egy olyan Contact Center alapú Telefonos Ügyfélkiszolgálási Rendszer létrehozása, amely az év minden napján 0-24 órában rendelkezésre áll. Az ennek alapjait megteremtő projekt 2013-ban valósul meg, így ezt követően már bővülhet mindazoknak az ügyeknek a száma, amelyeket – többek között – telefonon lehet intézni. Az új rendszer Magyarország egész területéről egységesen kék hívószámon helyi tarifával lesz hívható, de akár külföldről is elérhetjük. Ráadásul, nemcsak telefonon, hanem faxon, sms-ben illetve e-mailen keresztül is tájékozódhatunk majd a közszolgáltatásokról, többek között a személyi okmányok igényléséhez szükséges iratokról, illetve előzetesen időpontot is foglalhatunk, de akár technikai jellegű segítséget is kaphatunk.

Kevesebb kell mindenből
Kevesebb sorban állás, kevesebb benyújtandó papír, egyre több kormányablaknál is intézhető ügy – az Egyszerűsítési Program a közigazgatási reform része, és az egyszerűsítéseknek még koránt sincs vége, sőt a java még hátra van: 2013 közepére összesen több mint 200 ügyben kíván egyszerűsíteni a kormány – közelebbi lépést téve ezzel az EU-s átlaghoz.

Az Egyszerűsítési Program indítását a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program részeként rendelték el. Célja, hogy a lakosságot érintő hatósági eljárásokat felülvizsgálja és a különböző ügyek intézésével járó, az állampolgárokra háruló adminisztrációs terheket csökkentse.

Az egyszerűsítés során igyekeznek a felesleges bürokráciát kiiktatni az eljárásokból, s elérni azt, hogy kevesebb papírmunka, kevesebb nyomtatvány, kevesebb sorban állás, minél egyszerűbb ügyintézési folyamat segítse az állampolgárokat és egyúttal magasabb sebességi fokozatba kapcsolja magát a közigazgatást is.

A program végrehajtásában gyakorlatilag minden tárca részt vesz, és sorra vizsgálja felül a hatáskörébe tartozó eljárásokat. Ennek köszönhetően az élet minden területén egyre egyszerűbb lesz mindannyiunk dolga.

A már említett Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszert továbbfejlesztve, lehetőség nyílik majd a földhivatali adatok átvételére, valamint az elektronikus díjfizetésre is.

A közigazgatás tudománya
A Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési programot a Kormány által elindított közigazgatási reform egyik fontos pillérének tekintik. A program szoros kapcsolatban áll a már elindított területi közigazgatási és önkormányzati rendszer reformjával, az igazságszolgáltatási rendszer reformjával és a jelenleg is megvalósítás alatt lévő Közigazgatási Korrupció-megelőzési Programmal. Névadója Magyary Zoltán (1888-1945) egyetemi tanár, iskolateremtő tudós, köztisztviselő, a közigazgatás tudományának nemzetközi hírű művelője.”

Forrás:
Hova fejlődik az elektronikus közigazgatás?; Pavlovic Jovan; Computerworld; 2012. december 13.