„A KIM érzékeli az okmányirodai ügyintézők leterheltségét. A speciális helyzetek kezelése érdekében a tárca próbálja egyszerűsíteni az eljárást és csökkenteni az adminisztrációt, valamint kiemelten foglalkozik az okmányirodai egységes időpont-foglalási struktúra kialakításával. Ezzel párhuzamosan tervezi a már működő kormányablakok ügyköreit, 2014 végére pedig a továbbfejlesztett kormányablakokban intézhető ügykörök száma nagyságrendileg, kb. 2000 ügyre emelkedik. A Rádió Orient műsorában Zöld-Nagy Viktória helyettes államtitkár emellett a februárban indult kormányablak ügyintézői képzésről is beszélt.
A Közigazgatási- és Igazságügyi Minisztérium (KIM) folyamatosan gyűjti a kormányablakok és a járási hivatalok működési tapasztalataival kapcsolatos adatokat. A Rádió Orient műsorában Zöld-Nagy Viktória elmondta, a rendszer nem egységes, de alapvető működési problémák nem érzékelhetők. A főváros speciális helyzetben van, sok ingázó intézi ügyeit a kerületi hivatalokban, a kerületi okmányirodákban. Az emiatt kialakult ügyintézői többletterheket próbálja kezelni a minisztérium. „Érzékeljük az ügyintézők leterheltségét. Ennek csökkentésére próbáljuk az eljárásokat egyszerűsíteni és az adminisztrációt csökkenteni, valamint támogatjuk az egységes időpont-foglalási struktúra kialakítását” – magyarázta Zöld-Nagy. Hozzátette, az egységes szakmai működést követő lépés lesz az ügyintézők leterheltségének vizsgálata, amely után megteszik a szükséges kiigazításokat.
A rendszer finomításakor nem az okmányirodához tartozó lakosságszámot, hanem az egy ügyintézőre jutó terheket veszik figyelembe. Így jobban tudnak reagálni a rendszer specialitásaira, például a nagyobb közlekedési csomópontoknál működő okmányirodák többletterheire. Zöld-Nagy kiemelte, a közigazgatás igazodik az emberek igényeihez, ezért 2014 végétől 2015 félévig fokozatosan több mint 20 vasúti állomáson is alakul kormányablak. Emellett február 1-jától már Pest megyében, a megyeszékhelyeken és a megyei jogú városokban hosszított, reggel 8-tól este 8-ig tartó nyitva tartásban várják az okmányirodák az állampolgárokat. „A hatékonyság növelése központi kérdés. Az államigazgatás fejlesztése kevesebb feladattal, egyszerűbb eljárásrenddel és jó informatikai támogatottsággal történik. Az informatikai eszközbeszerzések néhány hónapon belül érzékelhető változást hozhatnak a rendszerben” – emelte ki a helyettes államtitkár.
A kormányablakok ügyfél-elégedettségi mutatói 98 százalékon állnak. Az állampolgárok a gyors és hatékony ügyintézést, valamint a tájékoztatás minőségét dicsérték. Zöld-Nagy elmondta, a jövőben tovább bővül a kormányablakokban intézhető ügyek száma. Jelenleg zajlik az ágazati egyeztetés a potenciális kormányablak ügykörökről. „Eddig a jegyző rendelkezett általános felhatalmazással, ő bármely kérelmet befogadhatta és áttehette az ügyeket az illetékes szervhez. Ehhez hasonlóan szabályozzuk az okmányirodai és a kormányablak működést is. Be kell fogadniuk mindent, majd a lehető leghamarabb kell áttennünk az ügyet az illetékes szervhez. Ez a jövő” – hangsúlyozta az OrientPress Hírügynökség közigazgatási rádiójának vendége.
Február 28-án 6800 fő kezdte meg a kormányablak ügyintézői képzést a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen. A helyettes államtitkár elmondta, a résztvevők kiválasztásakor a kormányhivatalok egészséges egyensúlyt kerestek a fiatalok és a tapasztalt szakemberek arányában. „A képzés fő modulja az egyedi élethelyzetek képzése, és az ügyfélszolgálati készségfejlesztés. Az ügykörös modul közel 2500 hatósági ügy halmazában segít tájékozódni. A képzés tesztje a központi államigazgatásnak is. Megmutatja, hogyan lehet ekkora mértékű ügykört oktatni és készség szinten elsajátíttani, majd a gyakorlatban alkalmazni” – zárta szavait a közigazgatási rádió vendége.”
Forrás:
A kormányablak ügyintézői képzés a központi államigazgatás tesztje; OrientPress; 2013. április 4.