„Hamarosan mindenki számára elérhető lesz az az online felület, ami a kormányablakok munkatársait segíti az ügyintézésben. A Tudástárból kiderül, milyen iratokat kell magunkkal vinnünk a hivatalba, illetve közérthetőbben, élethelyzetek szerint sorolja be az ügytípusokat – mondta el a Rádió Orient műsorában Béres Róbertné. Az osztályvezető kiemelte, az új típusú kormányablakok átadásával folyamatosan emelkedik az ügyfélforgalom a fővárosban.
Budapest Főváros Kormányhivatala Fővárosi Kerületi Hivatalok Koordinációs Főosztálya a 2011 januárjában megnyílt 4 budapesti kormányablak egységesebb, összehangoltabb munkájának biztosítására jött létre. Az fővárosi első generációs kormányablakok a Fiumei úton, a Teve utcában, a Bartók Béla úton, mely időközben átköltözött a Budafoki útra, illetve a Visegrádi utcában álltak fel. A Rádió Orient műsorában Béres Róbertné elmondta, ügyfélterekben elhelyezett tájékoztatókkal, valamint internetes felületen és országos rendezvényeken is népszerűsítették a kormányablakokat. „A Sziget Fesztivál mellett baba-mama börzékre, és védőnői előadásokra is ellátogattunk. Emellett több külföldi delegációval is megosztottuk a kormányablakok működését.” A rendezvényeken, programokon való részvétel hozzájárulhat ahhoz, hogy a Kormányhivatal épülete ne egy megközelíthetetlen hely legyen, illetve a kormányablakok az ügyfélbarát ügyintézés színtere legyen az állampolgárok számára.
Az ügykörök bővülése 2011-2013 között a jogalkotó akarata és a technika fejlődése mentén 7 lépésben történt meg. Az Ügyfélszolgálati Osztály vezetője jelentős lépésként emelte ki a 2011. március 15-étől átvett egyszerűsített honosítási eljárásokkal kapcsolatos feladatokat. Béres Róbertné hozzátette, a szakmai színvonal emelkedését a személyi állomány alapos képzése kísérte. Többek között a Magyar Államkincstárral és a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal közös továbbképzéseket szerveztek. „A KAB-képzést kiválasztási eljárás előzte meg, majd az egyetemi elméleti oktatást egy munkába illesztő gyakorlati tréning követte. Utóbbi során az informatikai háttérrel, a tudástár és az egyéb alkalmazások használatával ismerkedtek meg az ügyintézők.”
Az ügykörök jogszabályi hátterét, eljárási rendjét, valamint a releváns jogokat és kötelezettségeket tartalmazó Tudástárat 2014 januárjában ajánlották ki a kormányablakokba. Az internetes felületen a kollégák tájékozódhatnak az adott üggyel kapcsolatban. „Ez a kis mankó nagyon sokat segít, mivel nemcsak az ügykörök száma magas, hanem azok spektruma is” – hozzátette, az intelligens felület figyelemmel követi a jogszabályváltozásokat, tovább az egyes élethelyzetekre is releváns segítséget ad. Nemsokára a lakosságnak is kiajánlják ezt az alkalmazást, ahol tájékozódhatunk majd arról, milyen papírokra van szükség vagy milyen jogaink vannak. Emellett az ügyintézés is könnyebb lesz, hiszen élethelyzetek (születés, lakásvásárlás) szerint lehet választani a szolgáltatások közül.
Az első okmányirodai feladatokat is ellátó kormányablak 2013 októberében nyílt meg. Az elmúlt időszakban összesen 5 második generációs ügyintézési pont alakult. Béresné kiemelte, az Apor Vilmos téri, a Hengermalom úti, a Gács utcai, a II. Rákóczi Ferenc úti, és az Andrássy úti kormányablakok a kerületi hivatal szervezeti egységei. Az elmúlt 3-4 hónap tapasztalatai szerint az ügyfelek nagyon kedvelik az új ügyintézési helyszíneket: az Apor Vilmos téri Kormányablak ügyfélforgalma megduplázódott. „Ugrásszerűen nőtt az ügyfélforgalom, sokan a késő esti órákban intézik ügyeiket. A sűrű munka miatt az ügyintézők sokszor nem érnek a jelentéstételi kötelezettségük végére a munkaidő végéig.”
Béres Róbertné osztályvezető a rendszer bemutatása mellett a Magyar Postával folytatott tárgyalásokra is kitért. A kormányablakok sikeresen működnek együtt a postával, egyre több helyszínen igazodik a nyitva tartás a kormányablak ügyfélfogadási rendjéhez – zárta szavait.”
Forrás:
Mindenki elérheti majd a kormányablak-kisokost; OrientPress; 2014. április 22.