közigazgatás: magyar

Patyi: célunk a tudás gyakorlatba történő átültetése

Szerző: 2014. május 11.No Comments

„„Bár működésünk lényege a tudás átadása, tevékenységünk fontos mozzanata, hogy ez épüljön is be a napi közigazgatási gyakorlatba” – mondta Patyi András a „Helyi Közösségi Akadémiák” hálózatának nyitó ünnepségén. Kiemelte, céljuk továbbá, hogy a képzéseiket igénybe vevőkkel szoros együttműködést alakítsanak ki.

„Bár némileg több mint két éve működő egyetemünk Magyarország legfiatalabb állami felsőoktatási intézménye, annak elődje komoly múltra tekintenek vissza, hiszen az épületben korábban működő Ludovika Katonai Akadémia létrejöttéről még 1808-ban alkotott törvényt az akkori országgyűlés” – emlékeztetett Patyi András, az Egyetem rektora bevezetésként az ÁROP-2.2.22-2013-2013-0001 azonosító számú „Képzés a konvergencia régiókban lévő önkormányzatoknak” című kiemelt projekt „Helyi Közösségi Akadémiák” hálózatának nyitó ünnepségén.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen belül kiemelte a Vezető-és Továbbképzési Intézetet, amely a kormányzati segédszervek feladatait vette át és ahova az Államreform Operatív Programok (ÁROP) is illeszkednek. „Egyetemünk bár összetett, de nem öncélú szervezet, amelynek létrehozásával a kormány egy átfogó megközelítéssel kívánta megragadni a közigazgatási jelenségek szürkeségét, ezen túlmutatva pedig a közrendet közvetlenül fenyegető veszélyekre való felkészülés állami jelenségeire is kiemelt figyelmet fordít” – mondta Patyi András. Leszögezte, ezzel az átfogó megközelítéssel a közigazgatási problémákra való felkészülés képzés oldali támogatását biztosítja a Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

„Bár működésünk lényege a tudás átadása, tevékenységünk fontos mozzanata, hogy a tudás amit átadunk épüljön is be a napi közigazgatási gyakorlatba” – emelte ki a rektor. Ehhez különböző modelleket, megoldási típusokat kell felmutatnia az oktatóknak, ezáltal szakmai hátteret tudnak biztosítani a közigazgatásban dolgozók számára. „Célunk továbbá, hogy a képzéseinket igénybe vevőkkel egy együttműködési hálózatba lépjünk, hiszen ez a közösségépítés alapja” – zárta szavait.

Farkasné Dr. Gasparics Emese, a Belügyminisztérium önkormányzati helyettes államtitkára elmondta, hogy a „Helyi Közösségi Akadémiákat” az Európai Unió a 2013-ban befejeződött fejlesztési ciklusában az egyik legfontosabb projektként jött létre. Fő célja, az önkormányzatok stratégiai tervezési kompetenciájának javítása, az önkormányzatok helyi együttműködésének kultúrájának erősítése, valamint a helyi közszolgáltatások ellátásának biztosítása.

A „Helyi Közösségi Akadémiák” rendszere azért időszerű, mert mint a helyettes államtitkár emlékeztetett rá, a 2010-ben útjára indított közigazgatási reform révén az önkormányzatok nagy átalakuláson estek át, s a program segít újraszabni a települések működésének kereteit. „Először került törvényi szinten meghatározásra az öngondoskodás kötelezettsége és ehhez kapcsolódva a közösségi feladatokhoz való hozzájárulás elmaradásának jogkövetkezménye” – szögezte le Gasparics Emese, hozzátéve, hogy a helyi erőforrások felhasználása tekintetében ez még komoly kihívást jelent. Rámutatott, hogy az EU irányelve szerint Magyarországnak meg kell erősítenie a helyi hatósági közigazgatási szervek kapacitásának kezdeményező és fejlesztő szerepét. A fejlesztéspolitikát a helyi szintekhez kell kialakítani, vagyis helyi tudásra, helyi forrásokra van szükség. Éppen ezért az EU 2014-20-as fejlesztési ciklusába is illeszkedik a HKA – zárta szavait a helyettes államtitkár. ”

Forrás:
Patyi: célunk a tudás gyakorlatba történő átültetése; OrientPress; 2014. május 9.
ÁROP-2.2.22-2013 Képzés a konvergencia régiókban lévő önkormányzatoknak; Széchenyi 2020