közigazgatási informatika

120 évig vezették papíron az anyakönyveket

Szerző: 2014. július 27.No Comments

„Jól működik a július elsején üzembe helyezett elektronikus anyakönyvezés — mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke.

Vetési Iván úgy fogalmazott: az elektronikus anyakönyvezés bevezetése a közigazgatás magyarországi történelmének egyik legnagyobb fejlesztése, hiszen 120 éven keresztül papíron, anyakönyvekben őrizték azokat az adatokat, amelyek most online is elérhetőek.

“Nem is igazán az informatika rendszer, ami egy óriási dolog ebben, hanem az, hogy az eddig esemény alapú anyakönyvezést, személyhez kötött anyakönyvezés váltotta fel. Ez a több mint négyezer anyakönyvvezetőnek, aki az országban tevékenykedik óriási, egyrészt jogszabályi – másrészt szemlélet- és logikai változást hozott. A központi, elektronikus nyilvántartású anyakönyv pedig támogatja a munkájukat.”

Vetési Iván hozzátette, hogy régi anyagkönyveket július 15-én lezárták, sőt már július elsejétől nem írtak bele ú adatokat. Az elektronikus rendszer 919 millió forintba került.

Az elnök elmondta, hogy az elektronikus anyakönyvi rendszerben az ügyfelek követni tudják, hogy hol tart az ügyük intézése, ezért nem kell bemenniük, vagy betelefonálniuk a hivatalba, ami mindenkinek megtakarítást jelent. Vetési Iván arra számít, hogy a rendszer szolgáltatásai a közeljövőben az ügyfélkapun keresztül is elérhetőek lesznek…[Inforádió] ”

—————

„Telefonos támogatóközpont segítségével és kisebb programhibák folyamatos javítása mellett zavartalanul működik a július 1-jén bevezetett elektronikus anyakönyvi nyilvántartási rendszer – számolt be csütörtöki sajtótájékoztatóján a Közigazgatási Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) elnöke.

Vetési Iván az elmúlt hetek tapasztalatairól szólva közölte: a 75 ügytípust és hat nyilvántartást kezelni képes rendszerben eddig százezer eseményt vagy anyakönyvi változást rögzítettek, és mintegy 27 ezer anyakönyvi kivonatot nyomtattak ki.

Az elektronikus anyakönyvet a több mint négyezer anyakönyvvezető 2400 hivatalban, 3300 munkaállomás mellett tölti. Bár a rendszerben általában délután jelentkeznek be a legtöbben, csütörtökön már reggel 8 óráig harminchárom születési, kilenc házassági és öt halálozási anyakönyvi kivonatot rögzítettek – hangzott el.

A teljes egészében európai uniós támogatásból, mintegy 920 millió forintból megvalósuló nyilvántartás költségeit részletezve Vetési Iván elmondta: 412 millió forintot eszközbeszerzésre, csaknem 100 milliót licencdíjakra fordítottak, az igazgatási koncepciós rendszerterv 77 millió forintba került, alkalmazásfejlesztésre 262 millió forintot fordítottak, az oktatási, minőségbiztosítási és kommunikációs kiadásokra pedig együttesen 64 millió forintot.

Vetési Iván a rendszer elindításának körülményeiről szólva ismertette: a nyilvántartási rendszer egyetlen pillanatra sem állt le, július 2-án ebédidőben, előre tervezett módon hajtottak végre rajta technikai frissítéseket a reggeli bejelentkezések tapasztalatai alapján. A rendszer bevezetése előtt és azóta is oktatásokat szerveznek a munkatársaknak, hiszen nemcsak az anyakönyvek vezetésének módja, hanem a jogszabályi háttere is jelentősen megváltozott – mondta.

Ismertette azt is: a telefonos támogatóközpont ötven emberrel kezdte munkáját, és addig tartják fenn, amíg indokolt. Mivel azonban a beérkező hívások száma folyamatosan csökken, Vetési Iván kijelentette: a rendszert egyre rutinosabban használják az anyakönyvvezetők.[vg.hu] ”

Forrás:
120 évig írták, most lezárták őket; Inforádió; 2014. július 25.
Jól működik az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás; Világgazdaság Online; 2014. július 24.