„ Autós futárjainak többségét is bringásra cserélné a Hajtás Pajtás, hogy csökkentse a környezetterhelést. Eddig azonban a nagyobb távolságok esetében, illetve a számtalan emelkedővel tarkított budai oldalon ez nem volt versenyképes alternatíva. A most bemutatott elektromos rásegítéses teherszállító biciklijeik viszont megreformálhatják a belvárosi áruszállítást.
A biciklis futárok nagy előnye, hogy olyan helyekre is eljutnak, ahová autóval nem lehet. Jellemzően ilyen Budapest belvárosának egy jó része, ahová kocsival csak korlátozottan lehet bejutni. Rövid távon ráadásul sebesség tekintetében is versenyképes a kerékpár. Ezt használta ki az 1993-ban alakult Hajtás Pajtás kerékpáros futár cég. A nehéz és távoli küldeményekhez azonban ők is autós futárokat használnak, igaz 2010-től már teherszállító kerékpárjaik is vannak, ezekkel azonban eddig a távoli és hegyes városrészek megközelítése problémát jelentett.
Hogy ezt áthidalják, elektromos rásegítéseket tesztelnek a teherszállító kerékpárjaikon. A szerkezet lényege, hogy amikor a futár teker, akkor ez megkönnyít a kerékpározást, amely egy 150 kilós teherkapacitású bicikli esetében nagy segítség, pláne hegyen. A rásegítés erőssége állítható, de 25 km/óra sebesség felett mindenképpen megszűnik. A szerkezet környezetbarát, és rendkívül költséghatékony: egy feltöltéssel 80-100 kilométert lehet vele tekerni, amely nagyjából 50 forintnyi áramfogyasztást jelent csupán.
…
Korábban egyébként csak külföldről behozott gyermek-, illetve teherszállító kerékpárokat lehetett kapni Magyarországon, ám tavaly egy egykori biciklis futár, Marosvölgyi Máté saját fejlesztésbe kezdett, így most már Hampi néven magyar teherszállító bringa is kapható.A Hajtás Pajtás az elektromos rásegítésű szerkezeteket egy uniós programnak köszönhetően teszteli és építi majd be szolgáltatásába: a Cyclelogistics Ahead nevű, összesen 2,3 millió euró összköltségvetésű projektben hét európai nagyváros (Milánó, Berlin, Prága, Cambridge, Budapest, San Sebastian, Mechelen) ökologisztikai szolgáltatói és közlekedésfejlesztésért felelős hivatalai vesznek részt. A program fő célja a városközpontok lég- és zajszennyezésének csökkentése zéró kibocsátású közlekedési megoldásokkal. A Hajtás Pajtás 110 ezer eurós uniós támogatásából finanszírozzák majd egyebek mellett az új teherszállító járműveket, illetve a különféle szemléletformáló promóciókat.
A program résztvevői egyébként saját tapasztalataikat, módszereiket megosztják egymással, így segítve a jó megoldások terjedését. Hiszen éppen ez a cél: a létező példákat követendőként beállítani más városok, országok számára. Végső soron ugyanis azzal mindenki nyer, ha környezetbarátabb módszerek terjednek el nem csak a közlekedésben, hanem a szállításban is. [Mandiner.kerékpár]”
——————————–
„…Tesztelnek
A Hajtás Pajtás 3 évre 110 ezer eurót (33 millió forint) nyert az uniós alapból, elektromos rásegítésű áruszállító kerékpárok tesztelésére. Jelenleg három ilyen járművet használnak és regisztrálják a tapasztalataikat. Emellett konferenciákat és a döntéshozóknak tanulmányi utakat is finanszírozhatnak a pénzből.Jóval olcsóbb
Kilián Zsolt műszaki tanácsadó elmondta: a pozitív tapasztalatok alapján több száz új kis cég jöhet létre a zsúfolt belvárosokban történő áruszállításra. Ezek a járművek 100 kilométeren 50 forint árú villamos energiát fogyasztanak, szemben az autók ugyanekkora távolságra jutó 3500 forintos benzinköltségével. [Origo]”
Forrás:
Forradalom jöhet a városi teherszállításban; Mandiner.kerékpár, 2014. július 31.
Jönnek az elektromos áruszállító biciklik; Origo/MTI; 2014. július 31.
Cyclelogistics Ahead (Cyclelogistics Ahead – A Key Step Towards Zero Emission Logistics in Cities); Intelligent Energy – Europe, Európai Bizottság