Izzadnak a fejlesztők az e-útdíj változásai miatt

„Az érintett informatikai rendszerek munkatársainak valószínűleg vért izzadnak azért, hogy határidőre működőképes megoldásokkal álljanak elő. Vagy legalább megoldással.

Bár januártól módosulnak a díjköteles autópálya-szakaszok és változik az e-matricák tarifarendszere is, a díj beszedését támogató informatikai rendszer átalakítását végrehajtási rendelet hiányában még nem kezdhették meg – írta meg tegnap a vg.hu elemző riportjában. Felhívják a figyelmet arra is, hogy hasonló a helyzet az elektronikus áruforgalmi ellenőrző rendszerrel is. Ennek ellenére a fejlesztők azt ígérik: elkészülnek.

Nagyon kevés az idő
A történtek lényege, hogy a parlament által megszavazott változtatások némiképp váratlanul érték az e-útdíj rendszerét üzemeltető és fejlesztő céget (cégeket), és esetükben nem egyszerű a helyzet: az eddigi rendszer módosítása mindenképp fejlesztést (és ezzel kapcsolatosan természetesen teszteket) igényel, ám mivel egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogy hogyan kell majd átalakítani az autópálya-használati díj (e-matrica) beszedését támogató rendszert, a szakemberek a hiányzó elvárások és pontos attribútumok hiányában nem is tudják elvégezni a szükséges munkát.

Mindez azért van, mert a viharos gyorsasággal meghozott rendelethez a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) még nem adta ki a díjfizetési kötelezettség új szakaszokra történő kiterjesztését szabályozó végrehajtási rendeletet. Ez azért okozhat problémákat, mivel január elsejétől az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik a díjmentesség az autóutakon, illetve az autópályákon, vagyis nagyjából két hét múlva az üzemeltetőknek egy kész és működő, továbbfejlesztett rendszerrel kell előállniuk.

Más fejlesztők is gondban vannak
A helyzetet egyéb új rendelkezések is bonyolítják: átalakul az autópálya-használat tarifarendszere, és bevezetik az egy-egy megye díjköteles útvonalaira érvényes, évente ötezer forintba kerülő matricákat, ráadásul informatikai szempontból komoly kihívást jelenthet a szintén január elsejétől élő elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) indulása is, mivel ebben az esetben sem ismertek még a pontos paraméterek.

Az már biztos, írja a vg.hu, hogy még az EKÁER rendszer bevezetése előtt az e-útdíj rendszert (HU-GO) működtető Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között elektronikus kapcsolatot alakítottak ki, melynek köszönhetően az adóhatóság egyedi informatikai alkalmazás révén kérheti le a szükséges információkat. Vagyis a pénzügyőrök hozzáférnek az elektronikus útdíjrendszer adataihoz, a különféle járműmozgással összefüggő információkat pedig felhasználják az ellenőrzések megszervezéséhez igen eredményesen használják. A HU-GO a járművek mozgásának követésére képes vagyis azt már lehet tudni mely teherautó merre közlekedett az országban, hol lépett ki, vagy hol érkezett Magyarországra. A NAV elvárása ugyanakkor az, hogy az árumozgás követésére is legyen lehetőség. Ez azonban mind az érintett vállalatok, mind a HU-GO üzemeltetője részéről további fejlesztéseket igényel.

A fejlesztők várnak, de bizakodóak
Az érintett cégek nyugtatják a közvéleményt: a NÚSZ közölte a vg.hu munkatársaival, hogy „megkezdték a felkészülést a január elsejétől életbe lépő változásokra. A rendelet végrehajtását végző szervezetként céljuk a jogkövető magatartás elősegítése, ezért a díjrendelet véglegesítését követően haladéktalanul megkezdik a közlekedők tájékoztatását is a gyakorlati tudnivalókkal kapcsolatban.”

Az EKÁER-t fejlesztő i-Cell Zrt. ügyvezetője, Emőri Gábor pedig a következőket nyilatkozta a lap újságíróinak: „Technikailag egyértelműen képesek vagyunk arra, hogy a határidőig elvégezzük a szükséges fejlesztéseket. A végrehajtási rendelet véglegesítésével párhuzamosan gőzerővel dolgozunk az EKÁER informatikai hátterén. Várhatóan már jövő héten a vállalkozások rendelkezésére tudjuk bocsátani azt az interfész specifikációt, amelynek segítségével saját vállalatirányítási rendszerüket könnyen alkalmassá tudják tenni arra, hogy közvetlenül szolgáltasson adatokat az EKÁER-nek.”

Azt fontos megjegyezni, hogy a fejlesztők dolgát némiképp segíti, hogy az új struktúra indulásakor türelmi időt vezetnek be: aki jogosultság hiányában hajt fel az év elején a díjköteles szakaszokra, az mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. A Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztályán azt közölték a vg.hu munkatársaival tegnap, hogy legkésőbb a hét elejére elkészül a végleges rendelet. Az adóhatóság internetes oldalán pedig létrehoznak egy kérdés/válasz rovatot a leggyakoribb kérdések tisztázására, emellett lesz egy zöld szám, illetve egy e-mail cím is, amelyen érdeklődhetnek az érintettek a változásról. Ezek a tervek szerint a héten már elérhetők lesznek.

További fontos részletek a vg.hu oldalán olvashatóak.”

Forrás:
Izzadnak a fejlesztők az e-útdíj változásai miatt; IT café; 2014. december 16.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, közigazgatási informatika
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.