energiagazdaságtechnika

Az okos robogó

Szerző: 2015. január 25.No Comments

„A robogózást szeretné gyökerestül átalakítani a Gogoro nevű cég, amit sokan a robogók Teslájaként emlegetnek.

Aki járt már ázsiai nagyvárosban vagy mondjuk Rómában, az tudja, hogy ezeken a helyeken a robogó nem csak egy néha előcibált második jármű, hanem a városi közlekedés alapja – nélküle gyakorlatilag állandó lenne a dugó, miközben parkolóhelyet sem lehetne találni a rengeteg autónak. Ugyanakkor a benzinmotoros robogók zajosak, környezetszennyezőek és üzemeltetésük is egyre drágább, tehát sokan próbálkoznak az elektromos megoldásokkal, amelyek viszont mindeddig nem tudtak elterjedni a hatótávolsággal, a töltési lehetőségekkel és a töltési idővel kapcsolatos problémák miatt.

A telefonjairól híres HTC volt felsővezetői által alapított Gogoro most azt tervezi, hogy újfajta robogójával 2015-től mindezekre megoldást nyújt. Ötletük nem más, mint hogy a hosszadalmas töltögetés helyett a töltőállomáson egyszerűen csak kicseréljük az akkumulátort, és máris haladhatunk tovább – a leadott akku pedig így senkit sem akadályozva szép nyugodtan feltöltésre kerül.

A rendszernek két fő eleme van: az egyik maga a robogó, amit jelenleg Smartscooternek hívnak. A könnyű, kisméretű járművel a tervezők azt a célt tűzték ki, hogy a 125 ccm-es osztállyal kell versenyképesnek lennie teljesítményben. Ennek megfelelően a beépített meghajtással 4,2 másodperc alatt gyorsul 50 km/h-ra, végsebessége pedig eléri a 97 km/h-t. A folyadékhűtésű motor nagyjából akkora, mint egy futball labda, teljesítménye eléri a 8,6 LE-t, forgatónyomatéka pedig 0 és 2250 rpm között 25 Nm.

Különleges robogóhoz különleges töltőállomás is dukál, a Gogoro Energy Network nevű hálózat bankautomata méretű egységekből állna, amelyek viszonylag sűrűn helyezkednének el a városokban. Segítségükkel nagyjából hat másodpercbe telne egy tankolás, azaz gyorsabb lenne, mint a hagyományos benzinkút. Egy GoStation hat akkumulátort tud egyszerre tölteni, de szükség esetén többet is egymás mellé építhetnek. Az akkumulátort egyébként a Panasonic gyártja, és normál használat esetén 5 évnyi élettartammal számolhatunk – de kidobni később sem kell, mert a Gogoro az elhasznált akkukat még jó pár évig szünetmentes áramforrásként tudja hasznosítani.”

Forrás:
Az okos robogó; Révész Balázs; design.hu; 2015. január 23.