Interjú: A szélessávú net lesz a mobilcégek üzleti modelljének alapja

„Az idei év piaci kilátásait a korábbi évekénél optimistábban ítéli meg Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója, aki ezen belül kiemelten fontosnak tartja, hogy elindult a Digitális Magyarország projekt.

Bitport: Milyen évet zárt a Magyar Telekom, melyek voltak a főbb technológiai és üzleti mérföldkövek 2014-ben?
Christopher Mattheisen: Mi 2014-et a 4G évének tartottuk, mert tavaly végre lezajlott néhány fontos esemény. Közülük talán a spektrumtender volt a legfontosabb. Örülünk, hogy sikerült elnyernünk a következő 20 évre szükséges frekvenciákat, és a lakossági 4G-s lefedettségünket azonnal 75 százalék fölé tudtuk növelni. Ennek a dinamizmusnak köszönhetően még 2015 is a 4G éve lehet.

És hogy miért olyan fontos a 4G? A 3G technológia kezdettől inkább “félkész termék” volt, a kiteljesedéséhez jó néhány verzió kellett – Edge, HSDPA, HSPA stb. Ráadásul a készülékgyártók nem tudták tartani a tempót a hálózatfejlesztéssel, folyamatos késésben voltak. A 4G-t sokkal jobbnak tartom, már a bevezetésétől fogva, sőt már benne van a technológia még fejlettebb változata, az LTE Advanced opció is. Emellett Magyarországon a 4G felfutása szerencsés módon szinkronba került az okostelefonok növekedési hullámával. Nagyon sokan már úgy vették meg az első okostelefonjukat, hogy az 4G-képes legyen. A legfrissebb összesítésünk szerint a 4G előfizetőink száma az év végén már elérte a 450 ezret.

A múlt év fontos eredménye volt az is, hogy végre bevezethettük a MobilTárcát. Ezt hosszabb vajúdás előzte meg, mivel a szolgáltatás egy rendkívül sokoldalú partnerségen alapul. Kedvező viszont az, hogy a mobilfizetési megoldás Magyarországon nagyjából egy időben, egymást erősítve tud elterjedni a paypass technológiával.

Bitport:Tavaly a Telekom már tesztelte az LTE Advanced technológiát, idén már jöhet az éles üzem?
C. M.: Még korai erről beszélni. Valóban teszteltük, sőt néhány telephelyünkön kísérleti jelleggel be is kapcsoltuk, de idén még nem várható, hogy a kereskedelmi forgalomban nagy számban elérhetők lesznek majd az ehhez szükséges készülékek. A márciusi barcelonai mobil világkonferencián biztosan látunk majd LTE Advanced készülékeket is a standokon, de arra még várni kell, hogy meg is vásárolhassuk őket. Ez szerintem nem is sürgős, hiszen a 4G elterjedése is óriási változásokat hoz az életünkbe.

Bitport: Mennyien használják már a MobilTárcát, és van-e újabb partner kilátásban?
C. M.: A kereskedelmi szolgáltatás után a következő cél a potenciális partnerek integrációjának előkészítése. Ez iránt többen is érdeklődnek a Mobiltárca Szövetségnél, elsősorban bankok és kereskedők, de konkrétabbat erről még nem tudunk mondani. A szolgáltatás bevezetésének időzítéséről minden partner maga dönt.

Bár a felhasználók száma gyorsan növekszik, az emberek még a rácsodálkozás fázisában vannak. Meg kell győződniük arról, hogy tényleg működik, és sok helyen használható. A Telekom célja, hogy az egész országban minél szélesebb körben elérhető legyen a szolgáltatás. Becsléseink szerint 2015 végére közel 1 millió MobilTárca-képes okostelefon lesz az ügyfeleknél. Remélem, ezek az ügyfelek hamarosan alapszolgáltatásként használják majd a MobilTárcát telefonjukban, éppúgy, mint a fényképezést vagy az internetezést.

Bitport: A most lezárt év másik nagy projektje a TV GO volt. Idén milyen ezzel kapcsolatos fejlesztésekre számíthatnak az előfizetők?
C. M.: A szolgáltatásnak már közel 100 ezer ügyfele van. A jövőben elsősorban a használat egyszerűsítésére készülünk. Például a szolgáltatás jelenleg csak set-top-box vagy router segítségével érhető el, de már vannak olyan fejlesztések, amelyeknél nincs szükség kiegészítő eszközre. Az azonban nem biztos, hogy erre a váltásra már 2015-ben sor kerülhet.

Bitport: 2014 történése volt az is, hogy megszületett a partnerségi megállapodás a kormány és a Telekom között. Milyen érdemi lépések történtek az azóta eltelt egy évben?
C. M.: A kormánnyal kötött partnerségi megállapodásunk támogatja a Digitális Magyarország céljait. A fejlesztésekkel Nyíregyházán indultunk; a program ott valósul meg az országban elsőként. A nyíregyházi projekt arra is lehetőséget ad, hogy az együttműködés konkrét formáit tudjuk próbálhassuk ki és működtessük a gyakorlatban. Ebben az állam is szerezhet olyan tapasztalatokat, amelyek elősegítik annak a célnak a megvalósítását, hogy 2018-ig minden magyar háztartás számára elérhetővé váljon a nagysebességű szélessávú internet. Partnereinktől, a kormánytól és az önkormányzattól leginkább azt várjuk, hogy megkönnyítik, felgyorsítják a hálózatfejlesztéshez szükséges engedélyezéseket, döntéseket. A programhoz kapcsolódó feladatok végrehajtását több, a közelmúltban hatályba lépett kormányhatározat is támogatja.

Bitport: A partnerségi megállapodás kapcsán tavaly volt egy ígéret arra is, hogy a szektorális adókat, illetve az ágazati szabályozást áttekinti a kormány…
C. M.: A Digitális Magyarország program része az unió 2020-ig tartó Digitális Menetrendjének. Az idei év egyik feladata, hogy felmérjük a lehetőségeket az Európai Unió és a kormány oldaláról is. Ennek alapján kialakíthatjuk azt az egységes koncepciót, hogy a programhoz mit ad az EU, mit ad a kormány, és mit adunk mi, piaci szereplők. A partnerségi megállapodásban pedig benne van, hogy a beruházásokat a kormány egyebek közt az adózási szabályok és az ágazati szabályozási környezet felülvizsgálatával is támogatni kívánja.

Bitport: 2015-öt egyébként lehet már a válságból kikapaszkodás évének gondolni?
C. M.: A makrogazdasági helyzet további javulásától függ, hogy bővül vagy visszafogott marad-e a piaci kereslet. Most optimistábbak vagyunk, mint egy éve, mert úgy gondoljuk, hogy valamivel több pénz marad az emberek zsebében, beleértve már a devizahiteleseket is. A keresletet persze az is befolyásolja, amit a tankönyvekből tudunk, vagyis hogy a szükségletek sorában az élen a tej és a kenyér áll… A távközlés fontossága azonban, úgy tapasztalom, a digitalizálódó világban sok embernél egyre közelebb kerül a tejhez és a kenyérhez. Ezért ha nőni fog az elkölthető jövedelem, növekedést várunk a távközlésre fordított részében is. Ennek kezdeti jeleit már látjuk a mobilpiacon.

Bitport: Milyen nagyobb fejlesztéseket terveznek az idén?
C. M.: A nyíregyházi nagysebességű internet-hozzáférés megvalósítása fontos fázisa lesz a hálózatfejlesztésünknek. Erre az idén többet szeretnénk fordítani, mint tavaly, hiszen folytatjuk az infrastruktúra modernizálását és a teljes hálózat átalakítását is IP-alapúra. A teljes körű “all-IP” megoldással kiválthatjuk az elavult technológiákat, ezáltal sokkal költséghatékonyabbá tehetjük a hálózatüzemeltetést, valamint jobb minőséget és ügyfélélményt nyújthatunk. Tovább bővítjük a szélessávú lefedettséget, amivel számos fehér foltot megszüntetünk. A mobilhálózatban pedig a már említett 4G-s lefedettség nagyarányú növelése a célunk, a szolgáltatással az év végére elérjük a hazai lakosság 93 százalékát.

Bitport: Mire használják a cégek, illetve mire a lakosság a 4G-t?
C. M.: A vállalatoknál ez helyenként lehetővé teszi a vezetékes technológia kiváltását is, és komoly lökést adhat a felhőalapú szolgáltatásoknak. A 3G sávszélessége ugyanis nem elég a nagy adatbázisokhoz való hozzáféréshez. A 4G sebessége és kapacitása már lehetővé teszi, hogy a cégek mobilban is komolyabban vegyék a felhőt mint napi használatú megoldást. A 4G segítheti a SaaS (Software as a Service) vállalati szolgáltatás elterjedését is.

Ami a lakosságot illeti, a 4G-nek köszönhetően elsősorban a videótartalmak letöltése, megosztása miatt növekszik az adatforgalom, ezért is fontos a TV Go és a video-on-demand típusú szolgáltatások fejlesztése. Ebben a szegmensben jelentős forgalomnövekedésre számítunk.

Bitport: A szélessávú mobilinternet jövője kapcsolódhat az Internet of Things (IoT), illetve az M2M megoldásokhoz. A jövőben mennyire lesznek ezek a fókuszban, és milyen új területeken?
C. M.: Nagyon fontos lesz mindkettő, és bizonyos területeken gyorsabban fejlődnek majd, mint korábban vártam. Az egyik leggyorsabban fejlődő terület a connected car, a hálózatba kapcsolt gépkocsi. A Telekom is készül arra, hogy szolgáltatóként részt vegyen ebben az üzletben. Ezen a területen is nagyon intenzív az együttműködésünk a Deutsche Telekommal, amelynek szoros kapcsolatai vannak a vezető német autógyártókkal. Ezzel kapcsolatban sok újdonság várható a barcelonai világkonferencián is.

A másik fontos terület az intelligens otthon, ami napjainkban kezd piacéretté válni. Ezen a területen látványosan sokat invesztálnak a nagy nemzetközi cégek. Például az okos termosztát vagy az okos óra valójában az okos otthon távvezérelhető és távvezérlő eszközei, vagyis távolról sem divatcikkek vagy érdekességek, hanem költségcsökkentő, hatékonyságnövelő és egyszerűsítő megoldások, amelyek hamar nélkülözhetetlenné válhatnak.

Bitport: Amiről eddig beszéltünk szorosan kapcsolódik az innovációhoz, az új üzleti modellekhez, melyek a múlt év novemberéig önálló üzletágat képezett a cégen belül. Ennek ismeretében némileg meglepő döntésnek tűnt, hogy a terület önállósága idéntől megszűnt, az indoklás szerint a felső szintű irányítás egyszerűsítése érdekében. Milyen egyéb okok állnak a döntés mögött?
C. M.: Valóban nincs már üzletfejlesztési vezérigazgató-helyettesi pozíció. Ez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy a terület már ne lenne annyira érdekes a számunkra. Az innováció továbbra is nagyon fontos. És ma már azt is jobban látjuk, mint két-három éve, hogy azoknak az új területeknek, ahol jelentős növekedés várható, sokkal szorosabban kell kapcsolódniuk az alaptevékenységünkhöz. Ez azt is jelenti, hogy az üzletfejlesztésben, új termékek fejlesztésén dolgozóknak intenzívebben együtt kell működniük a távközlési szolgáltatások területével. Fontos szempont az is, hogy a karcsúbb, egyszerűbb szervezet rugalmasabban képes alkalmazkodni a versenypiaci kihívásokhoz.

Bitport: A Telekomnak eddig Szolnok volt a digitális városa. Nyíregyháza most háttérbe szoríthatja az ottani projekteket?
C.M.: A célkitűzéseink eltérőek a két város esetében. A szolnoki T-City programunk lényegében a tesztlabor és tesztkörnyezet szerepét tölti be a digitális város szolgáltatásainkra nézve.

Nyíregyháza pedig azért fontos nekünk, mert ott már nem tesztelünk, hanem az egész országnak mintaként szolgáló tipikus környezetben valósítjuk meg a komplex program céljait. Egyszerre fókuszálunk a digitális infrastruktúra, a digitális szolgáltatások és a digitális kompetenciák fejlesztésére. Szeretnénk látni például azt, hogy a beruházásaink, a teljes körű nagysebességű szélessávú internet-lefedettség milyen változásokat indít be a város életében.

Hadd hozzak fel ezzel kapcsolatban egy jellemző példát. Az ottani kisvállalkozások, üzletek jelentős része ma még nincs fent a weben. Ha erről kérdezzük például a fodrászt, ő azt mondja, minek, hiszen az ügyfelei többségének sincs internetkapcsolata. A másik oldal, azaz a lakosság internethasználata pedig azért nem növekszik, mert azok a helyi szolgáltatások, információk amelyek fontosak lennének a számára, nem találhatók meg a neten.

Bitport: Az idén növekszik a konkurensek száma a hazai mobilpiacon. A Digi megjelenésére hogyan készül a Telekom?
C. M.: Már több mint 20 éve vannak konkurenseink, és mi minden versenytársat komolyan veszünk. Azonban megvannak a középtávú céljaink, tudjuk, hová szeretnénk eljutni. Közülük is kiemelném, hogy nagy hangsúlyt fektetünk működésünk, rendszereink és termékportfóliónk egyszerűsítésére, integrálására. Folyamatban van a belső, illetve az ügyfeleket érintő folyamatok egyszerűsítése is. Jelentősen növelni kívánjuk a gyorsabb, kényelmesebb ügyintézést biztosító online ügyfélkiszolgálás súlyát, hogy valódi online vállalatként tudjunk megfelelni az ügyfelek igényeinek.

Bitport: Ha már a versenytársaknál tartunk, a virtuális mobilszolgáltatók (MVNO) kezdeti lelkesedése mintha erőteljesen alábbhagyott volna…
C. M.: Így van ez más piacokon is, ahol már régebben működnek az MVNO-k. Valójában mindenütt nagyon kevés az igazán sikeres virtuális szolgáltató, mint amilyen például a Virgin Mobile. Igaz, a Virgin esetében azt is mondhatjuk, hogy ezt a Virgin birodalom sikerességének köszönheti. Szerintem egy MVNO akkor tud igazán eredményes lenni, ha valamivel nagyon jellegzetesen meg tudja különböztetni magát egyik vagy másik piaci szegmensben.

Bitport: Ma már az ingyenes mobil alkalmazások – Viber, WhatsApp – okoznak inkább fejtörést a mobilszolgáltatóknak. Mi az ezekkel kapcsolatos Telekom álláspont?
C. M.: Mi úgy látjuk, hogy a hang- és a szöveges üzenet előbb-utóbb alkalmazássá válik, és a mobilcégek üzleti modelljének a szélessávú internet lesz az alapja. Ebből kiindulva igyekszünk reagálni a piaci kihívásokra, köztük ezekre az alkalmazásokra. Ezt tettük például az átalánydíjas csomagok bevezetésével is, amelyek semlegesítik ezeknek az alkalmazásoknak a hatását. Készülünk azonban arra az időre is, amikor a mobil hang már valóban csak egy alkalmazás lesz. Nem tartunk még ott, de tudjuk, hogy bekövetkezik.

Bitport: Ugyancsak a mobilpiacot érinti a roamingdíjak körüli bizonytalanság. Az előző uniós vezetés már azt kommunikálta, hogy idéntől megszűnnek a barangolási díjak. Mi most az aktuális helyzet ebben a kérdésben?
C. M.: Külön kell választani a kommunikált szándékokat és a hatályos EU-s szabályozást. Ez utóbbi ugyanis egy világos menetrendet tartalmaz a roaming díjak csökkentésére vonatkozóan, ehhez tud a piac alkalmazkodni. Az biztos, hogy a roaming díjak csökkenni fognak, főként az adatroaming díjai. A piaci verseny, a technológia fejlődése és a piaci önszabályozás is ebbe az irányba halad, ami végeredményben az ügyfeleknek kedvez”

Forrás:
[Interjú] A szélessávú net lesz a mobilcégek üzleti modelljének alapja; Sági Gyöngyi; Bitport.hu; 2015. február 17.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika, Internet, távközlés
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.