„Az Angliát jelenleg kormányzó konzervatív-liberális koalíció politikájának egyik sarokkövévé tette a központi közigazgatás digitalizációjának felgyorsítását és minőségileg magasabb szintre. Ennek nem kis részben az volt a célja, hogy komoly megtakarításokat érjenek el, hiszen gazdasági válság van. Új szervezeti egységet hoztak létre, Government Digital Services, a Miniszterelnöki Hivatal (Cabinet Office) alá rendelve, amely nagyon komoly hatalmat kapott az egész központi közigazgatási informatika tekintetében.
Néhány fontosabb célkitűzésük:
- digitális szolgáltatásnyújtás elsődlegessége (digital first);
- használók igényei szerint megtervezett szolgáltatások, amelyeket így az emberek természetes módon előnyben részesítenek;
- a tervezés (design) elvének, követelményének hangsúlyos megjelenése;
- az informatikai projektumok kivitelezése során az agilis és karcsú módszertanokra támaszkodnak;
- közbeszerzések során kis- közepes cégeket részesítenek előnyben;
- párhuzamosságok felszámolása: minden kormányzati intézmény webhelyének áthelyezése a gov.uk tartomány alá;
- összességében kevesebb ráfordítással jobb és több szolgáltatást nyújtani.
Már egy ideje észlelhetőek voltak problémák.
A digitális szolgáltatásnyújtás elődlegességének elve nem veszi figyelembe az élet realitásait. A lakosság negyede nem használja az Internetet. Nyilvánosságra került annak a munkanélkülinek az esete, aki nem látogatta az előírások szerint a munkaügyi szolgálat webhelyét, ezért a juttatásait csökkentették. Mivel nincs számítógépe, sem internetes elérése, ezért valamilyen közintézményben (könyvtár, közösségi központ) elérhető ingyenes hozzáférést kellene használnia, ezekben viszont elég nehezen lehet időpontot kapni. Továbbá sokat be is zárnak közülük, szintén a válság miatt.
Nagy port vert fel, mert botrányosra sikeredett, a beutazási vízumok webhelyének áttervezése és egyben áthelyezése a Gov.uk tartomány alá. Mint kiderült a lehetséges igénylők egy teljes osztályát kihagyták a számításból. A nem egyéni jelentkezők, vagyis üzletemberek, művészek számára csaknem lehetetlen volt vízumhoz jutni. A probléma önmagában is kínos volt (hangosan méltatlankodó celebritások), de különösen az, ha figyelembe vesszük, hogy az új irányzat vezérlő elve az emberek igényei szerint megtervezett szolgáltatás.
Hasonlóan nem sikerült az adóbevallások webhelyének áthelyezése a Gov.uk alá. Itt csak az mentette meg a helyzetet, hogy a régi webhely továbbra is működött. Ezzel persze a költségmegtakarítás nagyon hangsúlyozott követelménye vált semmissé.
Idén választások lesznek ezért szaporodnak a kormányzati tevékenység elmúlt négy évét áttekintő cikkek, jelentések. Ebbe a sorba illeszkedik a The Register fentebb ismertetett részletes véleménye, amelyet néhány belső dokumentumra és belső információra alapoztak. A felelősség nem csak a GDS-é, számos esetben az illetékes minisztérium informatikai viszonyai is közrejátszottak, de elmaradt az alapos kutatási fázis (egészen pontosan micsodák a felhasználói igények), túlságosan is divatos elméletekre alapoztak, semmilyen kritikára nem reagáltak (nagyjából egy vallási szektaként működnek). A remélt megtakarítások kétségesek, a határidők csúsznak.
A problémahalmaz akkor is el kell, hogy gondolkoztasson mindenkit, ha a szenzációt kereső (vagy csináló) újságírói hozzáállásra is figyelemmel vagyunk.”
Forrás:
Inside GOV.UK: ‘CHAOS’ and ‘NIGHTMARE’ as trendy Cabinet Office wrecked govt websites : The most hated website of all time?; Andrew Orlowski; The Register; 2015. február 18.
Lásd még: A Christmas government website wish; Chris Cook; BBC News; 2014. december 17
Digital Britain 2: Putting users at the heart of government’s digital services; National Accounting Office; 2013. március 28.