Skip to main content
gazdaságinformatikatávközlés

A nemzeti mobilfizetési rendszer elindulása és sikeres működése csak a kezdet

Szerző: 2015. július 6.No Comments

„A nemzeti mobilfizetési rendszer elindulása és sikeres működése csak a kezdet, a társaság számos új projekten dolgozik. Ezek közé tartozik az elektronikus jegyrendszer és a smart city platform – mondta a Napi Gazdaságnak Veres Mihály. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója szerint érdemes országos méretben gondolkozni, és a felhasználók oldaláról megközelíteni a további építkezést.

− Egyéves a nemzeti mobilfizetési rendszer. Hogyan telt az első év?
− A nemzeti mobilfizetési rendszer (NMFR) története 2010-ig nyúlik vissza. Akkor fogadták el a közlekedésre vonatkozó uniós irányelveket az egységes, átjárható intelligens közlekedési rendszerek (ITS) kiépítéséről. Arra törekedtek, hogy ne szigetszerű, hanem egységes rendszerek épüljenek ki. Magyarországon az állam válaszlépésként létrehozta a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-t. Közben kiderült, hogy a mobilfizetésen túl a közösségi közlekedésben és egyéb területeken is lesz feladata a társaságnak. Két éve, 2013 őszén a mobilfizetés elindításával párhuzamosan megkezdődtek a jövendőbeli projektek előkészítései. Az NMFR fél év alatt létrejött, és lezajlott az integrációja is. Tavaly július 1-jén sikeresen elindult a szolgáltatás, amely egységes, országos lefedettsége miatt a maga nemében egyedülálló Európában. Ahhoz, hogy egy ilyen technológiai projekt megvalósulhasson, szemléletváltásra volt szükség, az államnak és az állami társaságoknak egyaránt piaci megközelítésben kellett gondolkozniuk.

− A nemzeti mobilfizetési rendszer képes még tovább fejlődni?
− Az egységes működés külföldön is magában rejti a módszer továbbterjedésének lehetőségét. A rendszer jövőjének egyik útját a nemzetközivé válásában látom. Véleményem szerint a mobilfizetésben is olyan nemzetközi kapcsolat és elszámolási roaming alakulhat ki, mint a távközlésben. A másik út technológiai jellegű. A mobilunk egyre több funkciót át tud majd venni, a kártyákat a mobillal ötvözzük, idővel pedig teljesen kiváltjuk a kártyákat. A harmadik, további lehetőség a rendszer számára a szolgáltatási kör fejlesztése úgy, hogy konkrét élethelyzetekre adjon megoldásokat. A mobilfizetés akkor lesz konform fizetési módszer, ha több mindent lehet vele fizetni, nem csak a parkolást. Főként közszolgáltatásokban gondolkozunk, elsőként a közösségi közlekedés területén.

− Milyen szerepet játszik az innováció a társaság életében?
− Rengeteg innovációs műhely van ma Magyarországon az egyetemektől kezdve a különböző kutatóintézetekig. Kiváló kutatások zajlanak, nemzetközi elismertségű hazai kutatóintézetek működnek. Nálunk az elméleti kutatások közelebb kerülhetnek a valós piaci igényekhez, és az állam oldaláról jelentkező piaci igényeket szolgáljuk ki, ami eddig nem volt jellemző. Nem csak a mobilfizetéshez és a jegyrendszerhez kötődő innovációs feladattal keresnek meg bennünket. Mi adjuk azt az innovatív technológiai háttércsapatot, amely megérti az igényt és meg is tudja valósítani a projektet, legyen szó drónkövetésről okosvárosról.

− Az innovatív háttércsapat miben különleges?
− A döntéshozók hagyták, hogy egy igencsak atipikus állami társaság épüljön fel. Egy szűk, családias stáb kezdte meg a munkát, folyamatosan hozták az eredményeket, ezért a tevékenység tovább bővült és folyamatosan bővül. A mai felállás egyike a legjobb állami cégeknek – ha nem a legjobb.

− A cég jövője újabb és újabb projektek megvalósításában rejlik?
− Igen, úgy, mint eddig: feltárunk problémákat, technológiai javaslatokat adunk rá, ha kell, megoldjuk, és bevezetjük a szolgáltatást. Három fő irány közül jelenleg a közlekedési a legerősebb. Az elektronikus jegyrendszer lesz a közeljövő egyik nagy projektje, de mellette már készítjük elő az újabbakat is. A második az intelligens városok, társaságunk az elkövetkező egy-két évben létrehozza azt a technológiai platformot, amelynek alapján a konkrét smart city projekteket fel lehet építeni. Nem gondolom, hogy mi dolgozzuk ki a városok projektjeit, de a kooperatív rendszerek know-how-ját át tudjuk majd adni. A harmadik nagy irány, amely meghatározza a társaság jövőjét – hosszú távon pedig mindenképp előtérbe kerül –, a pénzügyi szolgáltatások területe. A legmodernebb technológiáknak köszönhetően már teljesen új rendszereket tudunk építeni, legyen szó szociális ellátó- vagy juttatási rendszerről.”

Forrás:
Innovatív megoldásokkal is lehet a közt szolgálni; Tóth Kata; Napi Gazdaság Online; 2015. július 6.