Németh Lászlóné és Szarka Zsolt a Magyar Posta megújulásáról

„…A Magyar Postánál létszámleépítés nem cél, mert bár a hatékonyságon lehet javítani a Posta és a takarékszövetkezeti hálózat integrációjával is, de a közműszolgáltatások postai megtámogatása egyúttal plusz feladatokat is jelent. Némethné szerint – a kiskereskedelmi tevékenységgel szemben – egyértelműen illik a Posta alapfunkcióiba, hogy bekapcsolódik a pénzforgalmi tevékenységet bonyolító szereplők körébe. Ez azt jelenti, hogy megkísérli kihasználni azt a fiókhálózatot, ami a legnagyobb forgalmazási potenciálok egyike, beszéljünk akár értékpapírokról, akár befektetési jegyekről.

Eközben olyan új és korszerű tranzakcionális szolgáltatásokat indít, mint például a csekkautomata, a QR kódos, internetes vagy éppen az ingyenes bankkártyás csekkbefizetés. Az államtitkár szerint ugyanígy a postai fiókhálózatban rejlő nagy lehetőség kihasználását jelenti az a már megkezdett folyamat, hogy a nemzeti közműszolgáltatás tevékenységéhez kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokba is bekapcsolják a postát. Ezek a változtatások pótolni tudják azt a bevételkiesést, amit a hagyományos postai tevékenységek, például a levélforgalom világszerte tapasztalt volumencsökkenése okoz. Ezek a változtatások egyúttal modernizálják és versenyképesebbé is teszik a Postát, ami azért fontos, mert a piacra belépő új szereplők a postai szolgáltatások köréből a leginkább profitot termelő részeket akarják átvenni, és így akarnak versenyezni a postával. Úgy látja, hogy az eddig megtett változtatások megfelelő válaszlépést jelentenek a versenytársakkal szemben…[Napi.hu]”

—–

„„Előremenekül” a Magyar Posta: miközben a hagyományos postai szolgáltatások forgalma csökken, modern újításokkal növelik a bevételeiket, emelik a színvonalat, és informatikai fejlesztésekkel csökkentik a költségeiket. Várhatóan elektromos autókat is használnak majd, és a bolti pénztáraknál is lehet majd csekket befizetni – mondta lapunknak adott interjújában Szarka Zsolt vezérigazgató.

Sokat jár postahivatalokba?
Magánemberként nem, hivatalból igen. A postán veszem át az ajánlott leveleket, más szolgáltatásokat inkább a Magyar Posta mobilalkalmazásával intézek, mint a csekkbefizetés. Hivatalaink szolgáltatáskínálatát úgy alakítjuk, hogy tudjuk: sokak előnyben részesítik a személyes ügyintézést, mások viszont nem szeretnének postára járni, annak ellenére, hogy már ritkán kell sorban állni… Az Első Nemzeti Közműszolgáltató ügyfélszolgálati pontjai is elérhetők már, egyre több helyen. A cél, hogy a posta hálózati kapacitását is minél jobban kihasználjuk.

Bár hivatalosan már egy ideje liberalizált a postai piac, mostanában jelenik meg a piacon az első versenytársuk. Nem félti a cégét?
A könnyű, 50 gramm alatti levelek esetében az új piaci szereplő engedélye Budapest területére korlátozódik, de működésüket még nem kezdték meg. A verseny minket is jobb munkára ösztönöz, ugyanakkor az országos hálózatunk és a Magyar Posta tradíciói komoly előnyt jelentenek. Kire bízzuk leveleinket, ha nem egy régóta ismert, hiteles, megbízható és számos helyen elérhető cégre?

Az új szereplő megjelenésével az állami szereplőknek közbeszerzésen kell majd kiválasztani a postai szolgáltatót?
Mindig az adott cégre érvényes szabályok szerint kell eljárni. Ha ilyen eljárásban kell versenyeznünk, akkor is tudunk nyerő ajánlatot tenni, hiszen legnagyobb ügyfeleink eddig is a hatékonyabb és versenyképes árazást várták el tőlünk. A Magyar Posta erőssége, hogy számos kiegészítő szolgáltatást is nyújt, kiszolgálva ügyfeleink minden igényét. Versenyképességünket minden téren meg kell őrizni, illetve ahol lehet, javítani kell.

A postavállalatokat Európa-szerte elmaradott és lassú böhömként tartják számon. Ez nem hátrány?
A tradíció és az innováció ötvözése, a több lábon állás és az ügyfélbarát kiszolgálás meghozza a gyümölcsét. Ma a Magyar Posta sokkal erősebb vállalat és brand, mint néhány éve volt. Az embereknek számos más utat is kínálunk, hogy befizethessék számláikat, van csekkautomata és mobiltelefonos alkalmazás is, utóbbiban követhető a csomagok útja – mindezeket értékelik az emberek. Hiszen nem kell igazodni a posták nyitva tartásához. Az, hogy jó állapotú járművek gurulnak az utakon, mind-mind javítják a Magyar Posta megítélését. Elkezdtük az elektromos autók tesztelését is annak érdekében, hogy csökkentsük a környezetszennyezést.

A csökkenő forgalom mellett az utóbbi években folyamatosan drágultak a postai szolgáltatások. Ha ez így megy, luxus lesz a levélfeladás, önök pedig veszteségesek lesznek?
A levél- és a csekkforgalom csökkenése folyamatos tendencia, de más az üteme ennek a lakossági, illetve az üzleti szegmensben. Utóbbiban számos ok miatt lassabb a csökkenés, de ezért mi is sokat tettünk a szolgáltatások modernizálásával. A fehér csekk több mint két évvel ezelőtti bevezetésével és számos új, elektronikus fizetési megoldással sikerült lelassítanunk a csökkenést. A csomagforgalom viszont tíz százalékot meghaladó mértékben nőtt az elmúlt két évben. Új termékeinknek, valamint szigorú gazdálkodásunknak köszönhetően továbbra is nyereségesek tudunk maradni. Jelenlegi pénzügyi eredményeink szerint az előző évinél magasabb nyereséget várok 2015-re.

Mégis, 2010 óta nem fizettek osztalékot a tulajdonosnak. Miért?
A vállalat szempontjából a tulajdonos által meghatározott stratégia megvalósítása, illetve a megtermelt eredmény a meghatározó értékmérő, ebből a szempontból az elmúlt két és fél év számai önmagukért beszélnek. Az osztalékról a tulajdonos, esetünkben az állam képviselője dönt, mi nyilván tehetünk javaslatot. Az elmúlt időszakban – amióta a Magyar Postát új menedzsment irányítja – maximálisan elismerték a vállalatcsoport modernizálása, illetve a liberalizált postai piacra való felkészülés érdekében tett erőfeszítéseinket, ezért a megtermelt eredményt a jövő érdekében fejlesztésre használhattuk fel. 2014-ben tizenötmilliárd forintot fordítottunk beruházásokra. Az új levélfeldolgozó gépsor, a kocsiflotta 2013-ban kezdődött megújítása és a posták folyamatos modernizálása, valamint az elektronikus szolgáltatások fejlesztése mind a jövőnk érdekében történő befektetés.

Ha csökken a forgalom és nagy a hálózat, akkor nőnek a fajlagos költségek. Mivel tudják ellensúlyozni mindezt költségoldalon?
Szervezeti változásokkal, például az irányítási területek létszámának 25 százalékos csökkentésével, a működési folyamatok átszervezésével szorítottuk le a költségeket. Komoly megtakarítás a kocsipark GPS-rendszere, amely a 2700 haszongépjármű-állományunknál már százmilliós megtakarítást jelenthet.

A csomagforgalom az online kereskedelemmel nyilván nő, de nagy versenytársak a futárszolgálatok. Fel tudják venni a kesztyűt?
Az MPL szolgáltatásain keresztül vagyunk versenyben, és jelentős fejlesztéseket tervezünk az eddigiek mellé. Míg 2008-ban 8 millió darab csomagot, addig idén ennek közel dupláját, kb. 15 millió csomagot fogunk kézbesíteni. A csomagkézbesítő automaták és a Mol-kutaknál működő PostaPontok sikeresek, a hálózatot pedig még az idén új partner bevonásával bővítjük. Fejlesztjük a csomagnyomkövető rendszert, a kézbesítőknél pedig hamarosan lesz Paypass kártyák elfogadására alkalmas terminál, hogy az utánvétes csomagokat helyben ki tudják fizetni a címzettek.

Mintegy fél éve lehet kártyás fizetésként csekket feladni a postákon, ám ha egy ajánlott levelet akarok feladni, azt nem tudom kártyával kifizetni. Meddig lesz így még?
Az, hogy a csekkbefizetés lehetővé vált kártyás fizetésként, egy sor jogszabály-módosításnak és a pénzügyi rendszereink fejlesztésének az eredménye. Több évtizedes restanciát dolgozott le a Magyar Posta ezen a területen, egyes pontokon mesterséges monopóliumokat is fel kellett számolni. Az év végére befejezzük ezt a munkát, és minden úgy működik majd, ahogy az ügyfelek elvárják. A csekkbefizetésnél a kártyahasználat nagymértékben növekedett, a korábbi 1-2 százalékos arányról három hónap alatt immár tíz százalékot tesz ki, ami mintegy 3 millió tranzakciót jelent. Elkezdjük telepíteni az olyan csekkautomatákat is, amelyek elfogadják a készpénzt is, a kézzel kitöltött csekkeket már most tudják olvasni.

Sok olyan szolgáltatásról beszélünk, amit nagyon értékel a városi ember. De mivel kedveznek a falusiaknak? Ott korán bezár a posta, sok helyütt nincs bankautomata, és nemigen esnek hasra a csomagfelvevő automatáktól sem.
A kistelepüléseken meglévő postahivatalokban is ugyanúgy fejlesztjük a pénzügyi szolgáltatásokat, ahogy a nagyobb városokban. Sok helyen a Magyar Posta az egyedüli szolgáltató, mert még takarékszövetkezet sincs az adott településen. Emellett a kiskereskedelmi egységeken keresztül is igyekszünk még hatékonyabban biztosítani a posta jelenlétét, jelenleg zajlik a mobil-postaautók felszerelése bankkártyás ingyenes csekkbefizetésre is alkalmas terminálokkal. Tárgyalunk kiskereskedelmi hálózatokkal is azért, hogy a csekkbefizetés lehetővé váljon a pénztáraknál is, hiszen ezzel rengeteg időt spórolunk meg az embereknek.

Jó két éve már postások is leolvasnak mérőórákat. Bejött ez a szolgáltatás?
Miután 2013 végén megvásároltuk a Díjbeszedő Holdingot, amelynek tevékenysége számos közműszolgáltatás nyújtása, például a mérőolvasás is. Rengeteg szinergiát tudunk kiaknázni. A mérőóra-leolvasás a díjbeszedőhöz kapcsolt tevékenység kell hogy legyen, a kézbesítők csak ott végzik ezt, ahol belefér az idejükbe. Ezzel teljes körű szolgáltatásokat tudunk kínálni a közműcégeknek, például az állami közműholdingnak is, hiszen a megnövekedett ügyfélszámra is megvannak a korszerű megoldások. Továbbá a Díjbeszedő és a Magyar Posta ma már egyesített nyomdája regionális szinten is kiemelkedő kapacitást biztosít, méghozzá egy vállalatban, az EPDB Zrt.-ben, és egy telephelyen.[nol.hu]”

Forrás:
Kitart a rezsicsökkentés, felveszi a kesztyűt a Posta; Napi.hu; 2015. október 5.
Hamarosan a boltokban is feladhatjuk a csekkeket; Varga G. Gábor; nol.hu; 2015. október 5.

A bejegyzés kategóriája: gazdaság
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.