Skip to main content
közigazgatás: magyarterületfejlesztés

Kormánybiztost kap a turizmus – jelentette be Siófokon Rogán Antal miniszter

Szerző: 2016. március 26.március 28th, 2016No Comments

„Kormánybiztost kap a turizmus – jelentette be Siófokon Rogán Antal miniszter, s kérdésünkre azt válaszolta, hogy megszűnhet jelenlegi formájában a SZÉP-kártya. Ruzsics Ferenc keszthelyi polgármester „migránsiszapról” és önálló balatoni régióról beszélt Balatonfüreden.

Nagyszombaton elindult a 170. balatoni hajózási szezon, a szokásosnál bővebb ceremóniával, hiszen az első hajó indulása előtt Siófokon fölavatták az újjáépített Siófok katamaránt – csak szalaggal, pezsgőspalack nélkül. Rogán miniszter a brüsszeli robbantásokat is szóba hozta és a Füred szépségétől lenyűgözött indiai költőt, Tagorét idézte a siófoki kikötőben. A miniszter jelenlétét pedig Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója és Witzmann Mihály országgyűlési képviselő is annak tulajdonította, hogy a kormány kiemelt figyelmet fordít a Balatonra. Remélik – tette hozzá Kollár –, hogy ez tettek és források formájában is megnyilvánul.

„Nincs tengerünk és mégis van” – idézet Rogán Antaltól, továbbá hogy „tengere sok országnak van, de Balatonja egyiknek sincs”. A kormány – jelentette be a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője – legutóbbi ülésén döntött a Nemzeti Turisztikai Ügynökség (NTÜ) felállításáról, e szervezetre bízva a turizmus fejlesztését, továbbá kormánybiztost is kinevez. – A turizmus húzóágazat, évről-évre jobban teljesít, de vannak még bőven fejlődési lehetőségei. Brandeket kell kitalálni, ez a legsürgetőbb teendők egyike, az egyik legfontosabb terület pedig a Balaton. Újra ki kell találni, mert a hetvenes-nyolcvanas évek szocialista rendszerében kivívott magának egy helyet, de a szabad Európában is meg kell hogy kapja ezt, csábítóvá kell tenni Lengyelországtól Franciaországig.
Az újjáépített Siófok katamarán Witzmann Mihály szerint üzenet, miszerint a hagyományok megőrzése mellett fejlesztve lehet továbblépni, „s bár ma már a turizmus a GDP tíz százalékét adja, de jóval többet is ki lehet hozni belőle”.

A Siófokkal áthajózó protokollvendégeket a hajós hagyományoknak megfelelően Balatonfüreden fogadták, ahol a házigazda polgármester, Bóka István (egyben a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke) a 225 éve született Széchenyi Istvánt idézte, aki új gazdasági programot hirdetett, s 1846-ban bocsátotta a Balaton vizére az első hajót, a Kisfaludy gőzöst. – Folytathatjuk a gazdasági fejlődést, 300 milliárd forintos keret áll rendelkezésre a balatoni régió megújítására – tette hozzá Bóka.

Ruzsics Ferenc keszthelyi polgármester szerint ma már egyre kevésbé jellemző, hogy a balatoni települések egymással rivalizálnának, hiszen „közös vágyunk a turizmus újjászületése”. Úgy vélte, hivatalossá kéne tenni végre az önálló balatoni turisztikai régiót, s arról is beszélt: az önkormányzatok kezelik, karbantartják az állami tulajdonú tómedret a strandjaikon, ahová állami területről tolakszik be a „migránsiszap”. – Állítsuk meg ott, ahol kell, ne engedjük a nekünk fontos területekre! Ehhez persze pénz kell, és legyen is pénz rá!

– Mi lesz a leendő turisztikai kormánybiztos feladata? – kérdeztük Rogán Antaltól.
– A teljes magyar turizmus áttekintése, fejlesztése – felelte a miniszter. – Komoly eredményeket értünk el, de vannak előttünk járó országok, és mi is elérhetjük azt, hogy az idegenforgalom a GDP 10 helyett 15 százalékát adja; legalább 50 százalékos fejlődési lehetőség áll tehát előttünk. A kormánybiztostól azt várjuk el, hogy teremtse meg ennek a feltételeit. Jelentős uniós pénzek állnak ehhez rendelkezésre, a kormány kész ezeket kiegészíteni is, de nem bürokratikus formában, hanem egy rugalmas, jól szervezett ügynökségre bízzuk az országmárka-építést, ezért döntött a kormány az NTÜ létrehozásáról. Az ügynökség és a kormánybiztos is a nemzeti fejlesztési miniszter irányítása alá tartozik.

– Az ügynökségen belül lesz önálló „alirodája” a Balatonnak?
– Természetesen. Külön részlegnek kell foglalkoznia a Balatonnak, mint márkának a fejlesztésével. Erre szükség is van, hiszen valljuk be, a régió a 70-es, 80-as évek óta sokat fejlődött ugyan, de Európában még nem találta meg a helyét annak ellenére, hogy páratlanok az adottságai. Itt van most a fejlesztésére a 300 milliárd forintos uniós keret, de ennyi pénzt csak akkor érdemes befektetni, ha van egy új koncepciónk arról, mit akarunk üzenni Európának, a világnak a Balatonról; kiket várunk ide, miért jöjjenek, a következő harminc évben milyen Balatont akarunk.

– A tóparti éttermesek, szállodások aggódva várják a választ: valóban megszűnik a SZÉP-kártya?
– A kormány egyelőre még dolgozik a cafeteria-koncepción. Az unió a teljes magyar cafeteria-rendszert megpróbálta tönkretenni, de mi azt szeretnénk, hogy a magyar emberek számára megmaradjanak az eddigi lehetőségek. Ez viszont már csak egy új struktúrában képzelhető el, ezért nem is SZÉP-kártyában, meg Erzsébet-utalványban gondolkodunk, hanem készpénzes, de adómentes juttatásban és a turizmus, a szálláshelyek fejlesztését szolgáló megoldásban. A részleteket a nyár elejére dolgozza ki a kormány.

– Mikor nevezik meg az új kormánybiztost és balatoni ember lesz-e?
– Mivel nem csak a Balaton fejlesztése lesz a feladata, nem tudom megígérni, hogy balatoni lesz. A kiválasztása egyébként is a nemzeti fejlesztési miniszter feladata. Ez várhatóan két-három héten belül meg fog történni.

Nagyon várja a Bahart a tőkeemelést
Korszakhatárhoz ért a balatoni hajózás – fogalmazott Kollár József, a Bahart vezérigazgatója a Siófok katamarán avatóján. – Az elődök 170 éves erőfeszítése után kissé „elfáradt” a vállalat, korszerű céggé kell formáljuk, s ehhez forrásokra is szükség lesz. A Balaton-fejlesztési keret csak lehetőség, tudnunk kell azt is, milyen irányba kormányozzuk a hajót. Mi már tudjuk, van stratégiánk, minden együtt van az új korszakhoz. A Bahart részére rendelkezésre álló kétszer kétmilliárd forintos fejlesztési keretet (kikötőmegújításra és hajóvásárlásokra) történelminek nevezte a vezérigazgató, s arról is szólt, hogy nagyon várják a tulajdonos önkormányzatok jövőre esedékes, másfél milliárd forintnyi tőkeemelését, már csak azért is, mert hamarosan meg kell kezdeniük elavult műszaki telepük elköltöztetését a hajózási szigetről, ami 2,5-3 milliárdos beruházás lehet.”

Forrás:
Migránsiszap és SZÉP-kártya – kormánybiztost kap a turizmus; Fónai Imre; sonline.hu; 2016. március 26.